V boji o ovládnutie letísk ostala Penta s J&T

BRATISLAVA - O víťazovi privatizácie letísk v Bratislave a Košiciach sa rozhodne v ďalšom kole, ktoré navrhol ...

Premiér Mikuláš Dzurinda: "Kto ponúkne viac, ten sa stane aj víťazom". FOTO - SITA

BRATISLAVA - O víťazovi privatizácie letísk v Bratislave a Košiciach sa rozhodne v ďalšom kole, ktoré navrhol na koaličnej rade premiér Mikuláš Dzurinda. "Navrhol som, aby sa uplatnil takzvaný systém dvoch obálok. Urobil som tak potom, ako som si vypočul diskusiu, ministra dopravy a jeho odpovede na otázky koaličných partnerov," povedal premiér.

Na tlačovej konferencii si autorstvo tohto návrhu pripísalo KDH. Podľa predsedu hnutia Pavla Hrušovského s nápadom vypísať užšiu súťaž vyšiel Július Brocka.

Rozhodne užšia súťaž

Premiér vyhlásenie ďalšieho privatizačného kola zdôvodnil tým, že ponuky konzorcií TwoOne a Abertis sú vyrovnané. V takomto prípade je tu možnosť, aby títo uchádzači dostali ešte jednu šancu, myslí si.

Obe konzorciá sa teda dostali na rovnakú štartovaciu pozíciu bez ohľadu na to, že rozdiel medzi ich pôvodnými ponukami bol zhruba 1,6 miliardy korún v prospech konzorcia TwoOne.

Koalícia očakáva, že teraz budú obe konzorciá licitovať dodatočnými ponukami. Tieto "bonusy" bude na požiadavku ministra dopravy Pavla Prokopoviča privatizačná komisia posudzovať samostatne. "V tejto situácii neexistuje lepšie kritérium, ako zobrať do úvahy, kto dá za letiská viac," vysvetľuje minister dopravy Pavol Prokopovič.

Rozdiel medzi postupujúcimi uchádzačmi bol 2,5 v prospech TwoOne, ktoré ponúklo za akcie a vklady do oboch letísk spolu 15,38 miliardy korún. Pôvodná ponuka Abertisu bola 13,8 miliardy.

Štát môže dostať menej

Pavel Nechala z Transparency International samotný fakt, že sa uskutoční ďalšie kolo, nepovažuje za problematický.

Šéf pražského Liberálneho inštitútu Miroslav Ševčík navrhovaný spôsob užšej súťaže z ekonomického hľadiska pokladá za problematický. Nie je podľa neho štandardné, aby sa pri dodatočnej úprave cenových ponúk neposudzovala celá ponuka, ale len dodatková suma. "V prípade, že má rozhodnúť len dodatková cena, môže sa stať, že nakoniec štát v takejto užšej súťaži získa menej, než by mohol," povedal Ševčík. To by sa mohlo stať napríklad vtedy, keby dodatková suma TwoOne bola napríklad 500 miliónov a Abertisu 550 miliónov. Víťazom tendra by bol Síce Abertis, ale štát by získal o 2,63 miliardy menej.

Termín na odovzdanie dodatočných ponúk konzorcií Abertis a TwoOne je piatok budúci týždeň na poludnie. Dodatočné peniaze nepoputujú do letiska, ale priamo do štátneho rozpočtu. Ako pripustil minister, o víťazovi tak môže rozhodnúť hoci aj korunový rozdiel.

Abertis účasť zvažuje

Vedúci projektu TwoOne Michael Fazekas k tomu, že zoskupenie musí znova súťažiť napriek tomu, že zvíťazilo, nezaujal jednoznačné stanovisko: "Samozrejme, že sa zúčastníme ďalšieho kola," povedal.

Konzorcium Abertis: "Naša ponuka bola na hranici ekonomickej opodstatnenosti a nepočítali sme s tým, že bude ďalšie kolo. Účasť v užšej súťaži prekonzultujeme s naším partnerom v konzorciu Abertisom, keď dostaneme výzvu od ministerstva," povedal Maroš Sýkora, hovorca spoločnosti J&T.

V konzorciu TwoOne je investičná skupina Penta, viedenské letisko a rakúska Reiffeisien Zentralabank. Abertis pozostáva zo španielskej spoločnosti Abertis, britskej TBI a slovenského investora J&T.

Oficiálna ponuka a hodnotenie konzorcií

Bratislava

  Two One ISAP Abertis TAV
akcie (v mld. Sk) 6,00 4,80 3,32 4,16
investície (v mld. Sk) 7,90 5,50 9,75 3,09

body

akcie 35,00 28,00 19,25 24,25
investície 28,25 19,75 35,00 11,00
podnikateľský plán 12,50 12,50 16,00 12,00

riziká -8,00

body za Košice 10,00 5,00 5,00 5,00
spolu 77,75 59,75 75,25 45,00

Košice

  Two One ISAP Abertis TAV
akcie (v mld. Sk) 0,90 0,74 0,28 1,13
investície (v mld. Sk) 0,38 0,36 0,45 0,19
body 78,00 62,50 61,00 70,25

Zdroj: Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 248
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 5 316
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 446
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 119
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 046
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 912
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 738
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 657
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 503
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 888

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená. Nízka nezamestnanosť, vysoká pôrodnosť, kultúra. Šéfuje jej len 33-ročný starosta.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci uprednostňujú finančné benefity, poteší aj služobné auto

Ukázal to najnovší prieskum personálnej spoločnosti Grafton Slovakia.

Talianske elektrické motorky prídu aj na rakúsky trh

Najlepší motocykel EMC sa volá Ego a znalci ho označujú ako "Teslu medzi motorkami".

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.