BRATISLAVA 19. januára (SITA) - O víťazovi tendra na privatizáciu 66-percentných podielov v bratislavskom a košickom letisku má rozhodnúť dodatočná finančná ponuka. Na štvrtkovom brífingu o tom informoval minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič. Doplnenie finančnej ponuke sa očakáva od konzorcia TwoOne a konzorcia okolo španielskej firmy Abertis, ktorých ponuky na akcie letísk získali približne rovnaký počet bodov. "Ľudovo povedané, očakávame, že komisia dostane dve obálky a kde bude ponúknutá vyššia suma, toho určím na schválenie vláde," skonštatoval Prokopovič. Obe konzorcia tak budú mať pred druhým kolom podľa neho rovnakú východiskovú pozíciu. "Každý bude mať rovnaké šance. Kto dá viac, bude vybraný," zdôraznil Prokopovič.
Privatizačná komisia by mala podľa ministra zasadnúť v pondelok budúci týždeň a mala by uchádzačom odoslať svoju požiadavku o predložení dodatočného finančného "bonusu". "Ideálne by bolo, keby svoju ponuku predložili uchádzači do piatka budúceho týždňa do 12:00 hod.," dodal Prokopovič. Vláda by o tom podľa neho mohla rokovať zhruba do dvoch týždňov. Celá ponúknutá suma pritom podľa neho pôjde do štátneho rozpočtu. "Rozhodovali sme sa, či to bude suma pre štátny rozpočet alebo viazaná na investície. Dohodli sme sa však, že bude lepšie, ak nebude previazaná na nič, aby to bolo úplne čisté," vysvetlil minister. O možnej výške ponuky však nechcel špekulovať.
Uvedený spôsob rozhodovania o strategickom partnerovi prezentovala na svojom štvrtkovom rokovaní koaličná rada. Rozhodla sa tak preto, že bodový rozdiel medzi prvými dvoma konzorciami predstavoval len 2,5 bodu. "Chceli sme preto umožniť, aby vláda mohla rozhodovať o oboch uchádzačoch," vysvetlil predseda KDH Pavol Hrušovský. Uvedená metóda je pritom podľa neho obvyklá a je štandardná v takýchto prípadoch. Prokopovič zároveň zdôraznil, že nikto nespochybnil proces privatizácie, či podmienky alebo samotné výsledky tendra. "Koaliční partneri len chceli, aby som navrhol ešte jedno kritérium, ktoré by zjednoznačnilo výber strategického partnera," vysvetlil Prokopovič.
Celá transakcia predaja akcií slovenských letísk by sa mala ukončiť do 15. augusta 2006. "Nemôžem však predpovedať, čo sa môže stať," reagoval minister na to, či je tento termín reálny. Podľa neho existuje v každom prípade reálna možnosť, že niektorí z účastníkov podajú odvolanie, protest, žiadosť na súd na predbežné opatrenie. "Všetko je možné. Verím v nestrannosť súdov. Neporušili sme žiadne zákon. Dokonca ešte aj tento návrh na dodatočnú cenu smeruje k tomu, aby ponuka bola čo najlepšia," uzavrel minister.
Medzi účastníkmi v privatizačnom tendri je konzorcium TwoOne, ktoré spája viedenské letisko, rakúsku Raiffeisen Zentralbank a private equity skupinu Pentu, či konzorcium združujúce španielsku spoločnosť Abertis, britského prevádzkovateľa letísk TBI a slovenskú finančnú skupinu J&T. O akcie letísk sa zaujíma aj konzorcium ISAP spájajúce nemeckú letiskovú spoločnosť Köln-Bonn, infraštrukturálny fond GalaxyS a spoločnosti Airport Consulting Vienna a SNS-Lavalin International a turecký staviteľ a prevádzkovateľ letísk Tepe Akfen Ventures. Konzorcium TwoOne pritom za ponuku na bratislavské letisko získalo 77,75 bodu zo 100, za ponuku na košické letisko 78 bodov. Druhé v poradí, konzorcium Abertis Infraestructuras získalo za Bratislavu 75,25 bodu, za Košice 61 bodov. Konzorcium ISAP získalo za ponuku na akcie bratislavského letiska 59,75 bodu, za ponuku na akcie košického letiska 62,5 bodu.