SkyEurope priamo. "Milióny slovenských pasažierov sa ohradzujú proti vysokým cenám leteniek, starším lietadlám a palivovým príplatkom spoločnosti SkyEurope, pretože vozový park spoločnosti Ryanair je novší, priemerná cena leteniek je oveľa nižšia a Ryanair garantuje, že nikdy nezavedie palivové príplatky," píše vo vyhlásení nízkonákladová spoločnosť.
Spoločnosť SkyEurope považuje vyhlásenie svojho rivala za neférové a podľa jej stanoviska sú dve tretiny porovnateľných leteniek v SkyEurope lacnejšie ako v Ryanairi. Obe spoločnosti sa pritom bijú o cestujúceho na troch linkách, a to z Bratislavy do Milána a do Londýna a z Krakova do Londýna. Hovorkyňa SkyEurope Elena Konôpková zároveň tvrdí, že vek lietadla nie je jediným kritériom kvality dopravného prostriedku. "Tá závisí najmä od jeho údržby a servisu," dodáva.
"Takéto situácie sa vyskytujú len zriedka," povedal vedúci Katedry marketingu Fakulty manažmentu Univerzity Komenského Peter Štarchoň. Ako príklad uviedol televízne reklamné šoty telekomunikačných operátorov, z ktorých niektoré Rada pre reklamu zakázala. Ryanair pritom robí takéto porovnávanie s konkurenciou na všetkých európskych trhoch.
"Vždy poukazujeme na to, že sme lacnejší a že poskytujeme lepšie služby oproti konkurencii," povedal marketingový manažér Ryanairu pre strednú Európu Tomasz Kulakowski.
Tvrdý konkurenčný boj, v ktorom na seba firmy priamo útočia, je bežný v USA napríklad medzi výrobcom Pepsi-coly a Coca-Coly. Pri porovnávaní by však mali mať firmy svoje tvrdenia podložené faktami. "Ak by mali svoje tvrdenia podložené napríklad serióznym prieskumom spokojnosti zákazníka, potom by sa to do istej miery mohlo brať ako nástroj konkurenčného boja," povedala prodekanka Obchodnej fakulty Ekonomickej univerzity v Bratislave Eva Hanuláková. Ako však ďalej pokračuje, ani jedna z firiem nesmie mať zámer poškodiť svojho konkurenta. (ik)