Bratislava 17. januára (TASR) - Druhý pilier dôchodkového sporenia funguje podľa očakávaní a v nadchádzajúcom období dôjde k postupnému zhodnocovaniu dôchodkových úspor občanov. Uviedla to dnes na tlačovej konferencii ministerka práce, sociálnych vecí a rodiny SR Iveta Radičová po stretnutí zástupcov MPSVR, Sociálnej poisťovne (SP), Asociácie Dôchodkových správcovských spoločností (DSS) a Národnej banky Slovenska (NBS).
Výrazne sa podľa nej zlepšila spolupráca medzi SP a DSS pri napĺňaní funkcií druhého piliera. "V minulom roku boli zaznamenané problémy v komunikácii, dnes tieto problémy nekonštatujeme," uviedla Radičová. Podľa jej slov sa do konca týždňa majú vyriešiť opakované problémy v súvislosti so zmluvami, u ktorých nie je jednoznačná príslušnosť klienta k DSS.
SP vyrieši problém nulových platieb, tých, ktoré sú dôsledkom nedokonalých evidencií poistencov, a každý mesiac bude informovať DSS o ich charaktere. SP sa na stretnutí zaviazala, že zabezpečí zlepšenie časových lehôt pri zasielaní platieb na účty sporiteľov. MPSVR v prípade neadekvátnych nárazových prestupov klientov z jednej DSS do druhej pristúpi k novele zákona o sociálnom poistení. V súčasnosti podľa Radičovej SP eviduje 1 600 žiadostí klientov DSS o prestup a do 10 000 návrhov na prestup, čo je 0,95 % sporiteľov. Tento počet ministerka zatiaľ nepovažuje za problém, ktorým by sa mala zaoberať.
Podľa predpokladov sa do druhého piliera malo zapojiť 50 až 70 % ekonomicky aktívnych občanov. K 31. decembru minulého roka sa doň zapojilo viac ako 1,089 milióna sporiteľov, čo predstavuje približne 41 % občanov. Do konca prechodného obdobia, kedy sa môžu ekonomicky aktívni občania zapojiť do druhého piliera dôchodkového sporenia, sa očakáva nárast sporiteľov o 200 až 300 tisíc.
V druhom pilieri sa v prvom roku fungovania zhromaždilo takmer 9,4 miliardy Sk. Zasielanie príspevkov sa plní na 96 %, čo je podľa Radičovej úspech.
Podľa predsedu rady riaditeľov SP Františka Halmeša približne 1,5 až 2 % platieb budú po opravení údajov a vyriešení nejasností i nepresností vo výkazoch zaslané na účty sporiteľov.
SP prijala niekoľko opatrení, aby zvýšila kvalitatívnu úroveň celého procesu. Predovšetkým ide o zrýchlenie automatizácie, ktorú podporí MPSVR aj prípadnou legislatívou. Pre lepšiu informovanosť klientov SP vo svojom ústredí zriadi v krátkom čase informačné stredisko a telefonické centrum.