BRATISLAVA 16. januára (SITA) - Deficit obchodnej bilancie Slovenska by mal podľa analytikov v tomto roku v porovnaní s rokom 2005 klesnúť. Napomôcť by tomu malo predovšetkým začatie výroby v niektorých nových závodoch. "V tomto roku s obnovenou produkciou Volkswagenu a naštartovanou produkciou PSA Peugeot Citroën očakávame zúženie deficitu obchodnej bilancie na 3,8 % hrubého domáceho produktu (HDP) z minuloročného odhadu 4,2 % HDP," uviedla pre agentúru SITA analytička VÚB banky Mária Valachyová. Posilnenie produkcie v automobilovom priemysle sa však odrazí aj na strane dovozu. "Na strane importu sa premietne hlavne nárast komponentov pre výrobu automobilov a strojov potrebných pre ich výrobu," konštatovala Silvia Čechovičová z ČSOB s tým, že rizikom zostáva vývoj cien nerastných surovín na svetových trhoch. Podľa odhadov ČSOB by pritom mal deficit zahranično-obchodnej výmeny v tomto roku dosiahnuť 50 mld. Sk.
Minulý rok charakterizovalo podľa analytičky Slovenskej sporiteľne Márie Fehérovej prehlbovanie nerovnováhy zahraničného obchodu (ZO), ktoré sa začalo už v máji 2004. "Počas prvých piatich mesiacov tohto roka vzrástol 12-mesačný kumulatívny deficit o viac než 25 mld. Sk na úroveň 69,7 mld. Sk. Podpísalo sa pod to vyššie tempo rastu dovozu pred vývozom," uviedla. Vývoz sa spomaľoval, a to čiastočne kvôli vyššej porovnávacej báze, ale aj kvôli výpadku výroby u veľkého výrobcu automobilov pred začatím produkcie nového modelu. "Dynamika dovozu počas prvých piatich mesiacov naopak ostala nad úrovňou 8 %. V júni sa však medziročné zvyšovanie deficitu zahraničného obchodu zastavilo a bilancia sa štyri mesiace po sebe v medziročnom porovnaní zlepšila," dodala Fehérová.
V štruktúre zahranično-obchodnej výmeny Slovenska dovoz podporovali stúpajúce ceny ropy, keď nerastné suroviny zodpovedali približne za tretinu medziročného rastu dovozu. "Stopy zanechal tiež dovoz technológií a spotrebných výrobkov, čo odzrkadľuje rastúcu kúpyschopnosť slovenských domácností," uviedla analytička Slovenskej sporiteľne. Na strane vývozu boli pritom podľa nej ťahúňmi stroje a kovy. Naopak, dopravné zariadenia, ktoré boli v roku 2004 základným kameňom slovenského vývozu, celkový rast exportu pribrzďovali.
Oproti roku 2004 sa zvýšil aj deficit bežného účtu platobnej bilancie. "Možno to pripísať vyššiemu zahranično-obchodnému deficitu a odlevu dividend, ale aj zmene metodológie. Od minulého roka totiž bežný účet zahŕňa aj reinvestované zisky. Ide však len o účtovnú záležitosť bez negatívnych dôsledkov na ekonomiku," konštatovala Fehérová. Pre porovnateľnosť je preto podľa nej vhodnejšie používať deficit bežného účtu upravený o reinvestované príjmy, ktorý v septembri dosiahol 3,9 % HDP, kým celková hodnota deficitu bola 5,6 % HDP. V porovnaní so stavom ku koncu roka 2004 tak išlo len o miernu zmenu.