Kotuľa: Aj minister bol pôvodne za konkurenciu

Postoj KDH k privatizácii bratislavského a košického letiska do značnej miery formujú názory štátneho tajomníka ministerstva dopravy Jana Kotuľu. Viackrát sa pre médiá vyjadril, že preferuje skôr konkurenčný vzťah ako pohltenie letísk viedenským Schwecha

Štátny tajomník Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Ján Kotuľa. FOTO SME - MIRKA CIBULKOVÁ

Postoj KDH k privatizácii bratislavského a košického letiska do značnej miery formujú názory štátneho tajomníka ministerstva dopravy Jana Kotuľu. Viackrát sa pre médiá vyjadril, že preferuje skôr konkurenčný vzťah ako pohltenie letísk viedenským Schwechatom. Práve k tomu sa však teraz schyľuje.

Prečo sa prikláňate ku konkurencii?

"V priebehu roka 2004 spoločnosť McKinsey na objednávku rakúskej strany vypracovala štúdiu, v ktorej analyzovala rôzne alternatívy obchodných vzťahov medzi bratislavským a viedenským letiskom. Z porovnania jednotlivých modelov vyšlo, že konkurenčné postavenie a vstup Schwechatu do letiska sú relatívne rovnocenné možnosti. Ukázalo mi to teda, že zaujímavá by mohla byť pre nás aj konkurencia. Aj minister vtedy hovoril, že by bolo dobré, keby oproti rakúskemu letisku stála konkurencia. Podľa mňa sa o tejto otázke malo rozhodnúť na začiatku tendra. Sám som sa za to prihováral, ale bolo povedané, aby sa to rozhodlo v súťaži. Realita je teraz taká, že najviac bodov získal Schwechat. V tomto momente to má ťažké aj minister, lebo keby chcel niečo meniť, musel by to zdôvodniť a na to nemá argumenty."

Argumentom by mohla byť zvláštna okolnosť, keď podľa nemenovaného člena výberovej komisie bolo jej rokovanie 21. decembra prerušené, aby si poradcovia ujasnili svoje stanoviská. Poradca pre posúdenie podnikateľského plánu, spoločnosť SH&E mala projekt TwoOne vláde neodporučiť. Na druhý deň hlavný poradca Meinl Bank už prišiel s novými návrhmi, s novými tabuľkami, v ktorých na prvom mieste už figuroval Schwechat.

"Vysvetlenie by mal poskytnúť hlavný poradca Meinl Bank. To, že poradca projekt TwoOne zhodnotil ako horší, a potom to zmenil, nie je v poriadku. Je to otázka, ktorá bude zaujímať aj KDH a budeme žiadať vysvetlenie."

Rakúšania mali záujem o bratislavské letisko dávno, dá sa hovoriť o lobingu?

"Zaujímali sa oň už pred 12 rokmi a pred zhruba piatimi rokmi ponúkali zaň šesť miliárd korún. Teraz prišli znova s tou istou cenou. Schwechat má, prirodzene, najlepšie zmapovanú celú situáciu, poznajú presne lokalitu bratislavského letiska. V minulosti viedenské letisko prezentovalo, že by k nám presmerovalo nákladnú leteckú dopravu, ale to sme rozhodne odmietli. Teraz Schwechat veľa investoval do vlastného carga a tvrdí, že presun nákladnej dopravy do Bratislavy nie je aktuálny. Vo funkcii štátneho tajomníka som sa viackrát stretol s rakúskymi partnermi, kde sa hovorilo o rozvoji infraštruktúry. Súčasťou debát bolo často aj letisko. Rakúšania dávali najavo, že by privítali, keby došlo k dohode. Vždy sme im však zdôrazňovali, že vypíšeme medzinárodný tender."

Ako si vy ako štátny tajomník a KDH mienite poradiť s otázkou, keď konzorcium ISAP opakovane trvá na tom, že záväzná a nepodmienená ponuka za bratislavské letisko je osem miliárd korún, teda o dve miliardy viac, ako ponúklo TwoOne, a nie len 4,8 miliardy?

"Pán minister mi vysvetlil a ukázal mi aj doklady, že to tak nie je. Tu už pomôže len konfrontácia, prípadne by to mala posúdiť tretia strana, nejaký právnik. Je to tvrdenie proti tvrdeniu. Aj z našich tabuliek rovnako ako z výpočtov vášho denníka vyplynulo, že keby sa uznala ISAP-u cena osem miliárd, prvé miesto by obsadilo konzorcium Abertis, ktoré skončilo na druhom mieste."

Je podľa vás reálna obava, že privatizácia letísk Schwechatom narazí na Protimonopolný úrad a európske antimonopolné inštitúcie, čím sa to celé zabrzdí, prípadne zmarí?

"To je ďalší problém, ktorý nás trápi. Keby k tomu došlo a proces sa zablokoval na rok-dva, bolo by to zlé pre letisko, lebo urýchlene potrebuje vysoké investície. Túto otázku musí posúdiť vláda."

Aká je pozícia KDH?

"O probléme diskutujeme. Stanovisko povieme na koaličnej rade na budúci týždeň vo štvrtok. Ak nebudú jasne objasnené spomenuté problémy okolo skutočnej ponuky ISAP-u a skutočnej úrovne biznisplánu TwoOne, ministri KDH za TwoOne hlasovať nebudú. No ak sa dokáže, že ISAP nemá pravdu a biznisplán TwoOne je v poriadku, budeme za."

Je to podľa vás šťastné, že sa pri takom veľkom záujme Schwechatu o Bratislavu stala hlavným poradcom práve rakúska Meinl Banka?

"Moja prvá reakcia bola, že nie."

 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 629
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 072
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 331
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 416
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 381
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 890
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 606
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 482
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 449
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 863

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Prima bankou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop