Kotuľa: Aj minister bol pôvodne za konkurenciu

Postoj KDH k privatizácii bratislavského a košického letiska do značnej miery formujú názory štátneho tajomníka ministerstva dopravy Jana Kotuľu. Viackrát sa pre médiá vyjadril, že preferuje skôr konkurenčný vzťah ako pohltenie letísk viedenským Schwecha

Štátny tajomník Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Ján Kotuľa. FOTO SME - MIRKA CIBULKOVÁ

Postoj KDH k privatizácii bratislavského a košického letiska do značnej miery formujú názory štátneho tajomníka ministerstva dopravy Jana Kotuľu. Viackrát sa pre médiá vyjadril, že preferuje skôr konkurenčný vzťah ako pohltenie letísk viedenským Schwechatom. Práve k tomu sa však teraz schyľuje.

Prečo sa prikláňate ku konkurencii?

"V priebehu roka 2004 spoločnosť McKinsey na objednávku rakúskej strany vypracovala štúdiu, v ktorej analyzovala rôzne alternatívy obchodných vzťahov medzi bratislavským a viedenským letiskom. Z porovnania jednotlivých modelov vyšlo, že konkurenčné postavenie a vstup Schwechatu do letiska sú relatívne rovnocenné možnosti. Ukázalo mi to teda, že zaujímavá by mohla byť pre nás aj konkurencia. Aj minister vtedy hovoril, že by bolo dobré, keby oproti rakúskemu letisku stála konkurencia. Podľa mňa sa o tejto otázke malo rozhodnúť na začiatku tendra. Sám som sa za to prihováral, ale bolo povedané, aby sa to rozhodlo v súťaži. Realita je teraz taká, že najviac bodov získal Schwechat. V tomto momente to má ťažké aj minister, lebo keby chcel niečo meniť, musel by to zdôvodniť a na to nemá argumenty."

Argumentom by mohla byť zvláštna okolnosť, keď podľa nemenovaného člena výberovej komisie bolo jej rokovanie 21. decembra prerušené, aby si poradcovia ujasnili svoje stanoviská. Poradca pre posúdenie podnikateľského plánu, spoločnosť SH&E mala projekt TwoOne vláde neodporučiť. Na druhý deň hlavný poradca Meinl Bank už prišiel s novými návrhmi, s novými tabuľkami, v ktorých na prvom mieste už figuroval Schwechat.

"Vysvetlenie by mal poskytnúť hlavný poradca Meinl Bank. To, že poradca projekt TwoOne zhodnotil ako horší, a potom to zmenil, nie je v poriadku. Je to otázka, ktorá bude zaujímať aj KDH a budeme žiadať vysvetlenie."

Rakúšania mali záujem o bratislavské letisko dávno, dá sa hovoriť o lobingu?

"Zaujímali sa oň už pred 12 rokmi a pred zhruba piatimi rokmi ponúkali zaň šesť miliárd korún. Teraz prišli znova s tou istou cenou. Schwechat má, prirodzene, najlepšie zmapovanú celú situáciu, poznajú presne lokalitu bratislavského letiska. V minulosti viedenské letisko prezentovalo, že by k nám presmerovalo nákladnú leteckú dopravu, ale to sme rozhodne odmietli. Teraz Schwechat veľa investoval do vlastného carga a tvrdí, že presun nákladnej dopravy do Bratislavy nie je aktuálny. Vo funkcii štátneho tajomníka som sa viackrát stretol s rakúskymi partnermi, kde sa hovorilo o rozvoji infraštruktúry. Súčasťou debát bolo často aj letisko. Rakúšania dávali najavo, že by privítali, keby došlo k dohode. Vždy sme im však zdôrazňovali, že vypíšeme medzinárodný tender."

Ako si vy ako štátny tajomník a KDH mienite poradiť s otázkou, keď konzorcium ISAP opakovane trvá na tom, že záväzná a nepodmienená ponuka za bratislavské letisko je osem miliárd korún, teda o dve miliardy viac, ako ponúklo TwoOne, a nie len 4,8 miliardy?

"Pán minister mi vysvetlil a ukázal mi aj doklady, že to tak nie je. Tu už pomôže len konfrontácia, prípadne by to mala posúdiť tretia strana, nejaký právnik. Je to tvrdenie proti tvrdeniu. Aj z našich tabuliek rovnako ako z výpočtov vášho denníka vyplynulo, že keby sa uznala ISAP-u cena osem miliárd, prvé miesto by obsadilo konzorcium Abertis, ktoré skončilo na druhom mieste."

Je podľa vás reálna obava, že privatizácia letísk Schwechatom narazí na Protimonopolný úrad a európske antimonopolné inštitúcie, čím sa to celé zabrzdí, prípadne zmarí?

"To je ďalší problém, ktorý nás trápi. Keby k tomu došlo a proces sa zablokoval na rok-dva, bolo by to zlé pre letisko, lebo urýchlene potrebuje vysoké investície. Túto otázku musí posúdiť vláda."

Aká je pozícia KDH?

"O probléme diskutujeme. Stanovisko povieme na koaličnej rade na budúci týždeň vo štvrtok. Ak nebudú jasne objasnené spomenuté problémy okolo skutočnej ponuky ISAP-u a skutočnej úrovne biznisplánu TwoOne, ministri KDH za TwoOne hlasovať nebudú. No ak sa dokáže, že ISAP nemá pravdu a biznisplán TwoOne je v poriadku, budeme za."

Je to podľa vás šťastné, že sa pri takom veľkom záujme Schwechatu o Bratislavu stala hlavným poradcom práve rakúska Meinl Banka?

"Moja prvá reakcia bola, že nie."

 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 133
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 092
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 8 699
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 877
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 370
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 220
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 686
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 054
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 577
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 3 674

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.

SVET

Rakúska štátna tajomníčka: Teraz útočia na webe, zajtra v uliciach

Rakúsko pripravuje zákony o nenávistných prejavoch.

KOMENTÁRE

Netreba vedieť, čo je Kajínek. Z väznice vykročila celebrita (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

Neprehliadnite tiež

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

V Bratislave zvažujú postaviť parkovací dom s parkom na streche

Parkovací dom chce postaviť mestská časť, rekreačná zóna má mať 1423 štvorcových metrov.