Prokopovič: Spolupráca letísk je lepšia

BRATISLAVA - Predaj 66 percent akcií letísk v Bratislave a Košiciach sa zatiaľ vyvíja bez prekvapenia. Minister dopravy Pavol Prokopovič dal za pravdu privatizačnej komisii a za víťaza súťaže o tento lukratívny majetok odporučí vláde vyhlásiť konzorcium

Minister dopravy Pavol Prokopovič

BRATISLAVA - Predaj 66 percent akcií letísk v Bratislave a Košiciach sa zatiaľ vyvíja bez prekvapenia. Minister dopravy Pavol Prokopovič dal za pravdu privatizačnej komisii a za víťaza súťaže o tento lukratívny majetok odporučí vláde vyhlásiť konzorcium TwoOne.

"Zvažoval som všetky možnosti reakcie a myslím si, že je to najlepšie riešenie na rozvoj týchto letísk," odôvodnil minister riešenie dilemy, či bude spojenie bratislavského letiska s Viedňou konkurenciou, alebo spoluprácou.

Transakciu, ktorá by mala byť uzavretá do 15. augusta, musí schváliť Protimonopolný úrad. Hoci úrad v minulosti naznačil, že by pri posudzovaní spojenia letiskových konkurentov mohli nastať problémy, dnes je opatrnejší. Podľa jeho hovorcu Miroslava Jurkoviča úrad počká, kým návrh predaja schváli vláda a rozhodnúť by mal do troch mesiacov.

Minister Prokopovič v tejto súvislosti nevylúčil, že by prípadné podnety neúspešných uchádzačov o letiská mohli termín uzavretia obchodu ohroziť.

TwoOne, v ktorom pôsobí aj skupina Penta, nad svojím konkurentom, konzorciom Abertis, vyhralo tesne. Z možných sto bodov získalo pri košickom letisku 77,75 a pri bratislavskom 78 bodov. Pôvodne malo za Bratislavu dostať viac, ale ako ďalej vysvetlil minister, komisia odpočítala osem bodov za možné riziká pri konaní Protimonopolného úradu a za zmenu predbežnej dokumentácie.

V prípade bratislavského letiska TwoOne predstihol Abertis, v ktorom má zastúpenie ďalšia finančná skupina J&T, len o 2,5 bodu.

Predaj letísk Schwechatu sprevádzajú obavy, či sa viedenské letisko nebude snažiť rozvojový potenciál Bratislavy utlmiť a preniesť naň málo výnosné činnosti ako na svoje doplnkové letisko.

Podľa ministra sa TwoOne zaviazal, že na bratislavskom letisku rozšíri starý terminál a postaví ešte jeden nový. Pribudnúť by mali aj nové parkoviská či infraštruktúra pre nákladnú prepravu. Celkové investície v letisku by mali počas piatich rokov dosiahnuť asi 9,4 miliardy korún a Viedeň plánuje časť letov ihneď presunúť do Bratislavy. (dj)

Body po započítaní spornej sumy ISAP-u

Bratislava

  TwoOne ISAP Abertis TAV
cena za akcie v mld. 6,00 8,00 3,32 4,16
investície v mld. 7,90 5,50 9,75 3,09

pridelené body

akcie 26,25 35,00 14,51 18,19
investície 28,36 19,74 35,00 11,09
podnikateľský plán 12,50 12,50 16,00 12,00
zrážky za riziká -8,00 - - -
Košice 10,00 5,00 5,00 5,00
spolu 69,11 66,74 70,51 39,03

Košice

  TwoOne ISAP Abertis TAV
cena za akcie v mld. 0,90 1,06 0,28 1,13
investície v mld. 0,38 0,36 0,45 0,19
pridelené body spolu 78,00 73,80 61,00 70,25

Zdroj: MDPT, ISAP Prepočty: SME

Pozn.: Privatizačný poradca zaokrúhľoval bodové zisky na 0,25 bodu. Toto zaokrúhlenie by však poradie v prepočtoch SME nezmenilo.

Reakcie uchádzačov

Maroš Sýkora, hovorca J&T (za konzorcium Abertis): "Hoci nám neprináleží komentovať rozhodnutie ministra dopravy, veríme, že vláda bude postupovať v zmysle svojho uznesenia a vyberie uchádzača, ktorému nejde o utlmenie konkurencie, ale o dlhodobý rozvoj leteckej dopravy na Slovensku."

Herbert Kaufmann, predseda predstavenstva viedenského Letiska (za víťazné konzorcium TwoOne): "Rozvoj bratislavského a košického letiska a dostupnosť leteckej dopravy pre všetkých obyvateľov oboch regiónov bude prioritou pre konzorcium TwoOne okamžite po vstupe do oboch spoločností. Garanciou nášho záujmu o rozvoj je vysoký objem investícií a rozsiahly investičný program, ku ktorému sa zaväzujeme. Jeho detaily sprístupníme verejnosti, keď to bude právne možné. Blízkosť oboch letísk nevníma konzorcium TwoOne v žiadnom prípade ako hrozbu pre konkurenčné prostredie; to totiž tvoria pre konečného zákazníka letecké spoločnosti, a nie letiská."

Johann Frank, riaditeľ spoločnosti Airport Consulting Vienna (za konzorcium ISAP): "Sme veľmi sklamaní a zarmútení rozhodnutím pána ministra. Nevieme presne, ako prišiel k tomuto rozhodnutiu. Myslím, že si nedal dosť času na to, aby starostlivo vyhodnotil ponuky. Netransparentne podľa nás počas súťaže vystupoval aj privatizačný poradca (konzorcium vedené rakúskou Meinl Bank, pozn. red.), pri ktorom máme podozrenie z konfliktu záujmov." (r)

Čo povedali o privatizácii

Ivan Gašparovič, prezident SR: "Som presvedčený, že privatizácia by sa mala dokončiť až v nasledujúcom volebnom období. Podľa môjho názoru by však malo byť bratislavské letisko konkurentom Viedne a ak získa Letisko M. R. Štefánika Viedeň, tak ako odporúča minister Pavol Prokopovič, nebude to pre Slovensko výhodné."

Mikuláš Dzurinda, predseda SDKÚ: "Dnes nevidím dôvod, prečo by sme sa tým zaoberali. Prečo by sa tým mala zaoberať naša politická strana? Zatiaľ na to nevidím dôvod."

Pavol Hrušovský, predseda KDH: "Máme dosť dôvodov na to, aby sme s privatizáciou nesúhlasili."

Béla Bugár, predseda SMK: "Keď naši členovia vlády dostanú materiál, vypýtame si čas. Ak tam nebudú také základné veci, ako je napríklad zabezpečenie rozvoja letiska v Bratislave, čo bude znamenať vstup tohto privatizéra do letiska, tak potom naše výhrady povieme koaličným partnerom."

Robert Fico, predseda Smeru: "Okamžite a nekompromisne zrušíme privatizáciu bratislavského letiska, ak bude zrealizovaná za podmienok, ktoré pripravila táto pravicová vláda pre investorov."

Zuzana Martináková, predsedníčka SF: "Nebudeme podporovať tento netransparentný tender, ktorý je evidentne v neprospech Slovenska."

Ján Kotuľa, štátny tajomník ministerstva dopravy: "Dnešné rozhodnutie ministra je matematické na základe bodových ziskov jednotlivých konzorcií. Politické otázky sa budú riešiť na rokovaniach strán s ministrom. Podľa môjho názoru je pre bratislavské letisko lepšie konkurovať Viedni, ako s ním úzko spolupracovať."

Vladimír Mečiar, predseda HZDS: "Rakúsko teraz získalo silného ekonomického spojenca, aj politických spojencov na Slovensku, pričom vždy toto letisko chápali ako záložné letisko pre Viedeň." (ik, ta 3, tasr)

Letiská získa Viedeň

Bratislavské a košické letisko pripadne asi Viedni. Minister dopravy Pavol Prokopovič súhlasil s rozhodnutím privatizačnej komisie a poradcu. Vláde odporučí konzorcium TwoOne spájajúce Pentu, viedenské letisko a rakúsku Raiffeisen Zentralbank.Cena, ktorú ponúkli účastníci privatizácie (v mld. Sk)

Bratislava

  TwoOne ISAP Abertis TÁV
akcie 6 4,8 3,3 4,2
investície 7,9 5,5 9,8 3,1

Bodové ohodnotenie ponúk jednotlivých konzorcií

akcie 35 28 19,25 24,25
investície 28,25 19,75 35 11
plán 12,5 12,5 16 12
riziká -8 - - -
za Košice 10 5 5 5
spolu 77,75 59,75 75,25 45

Košice

  TwoOne ISAP Abertis TÁV
akcie 0,9 0,7 0,3 1,1
investície 0,4 0,4 0,5 0,2

Bodové ohodnotenie ponúk jednotlivých konzorcií

Spolu  78 62,5 61 70,25

Zdroj SITA, TASR, MDPT SR

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 603
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 12 138
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 524
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 10 828
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 223
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 486
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 396
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 417
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 4 489
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 096

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Extrémizmus neprišiel s Kotlebom. Ani s ním neodíde

Ak chceme systém naozaj ochrániť, nečakajme, že to za nás vybaví Najvyšší súd.

ŽENA

Sex s robotom: Môžu napodobeniny nahradiť vzťah so živým partnerom?

Vývoj sexuálnych pomôcok prekračuje hranice.

KULTÚRA

Ukrajinský režisér ukázal aroganciu ruských policajtov, vybučali ho

Nasadili Rusi svojich ľudí do hľadiska?

Neprehliadnite tiež

AKTUALIZOVANÉ

British Airways vypadli systémy, tisíce cestujúcich uviazli na letiskách

Cestujúci na letisku Heathrow v Londýne informovali o dlhých čakaniach.

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.