Privatizáciu slovenských letísk sprevádza prevažne nesúhlas politických strán

Bratislava 9. januára (TASR) - Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič odporučí vláde schváliť konzorcium Two One ako investora pre ...

Bratislava 9. januára (TASR) - Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič odporučí vláde schváliť konzorcium Two One ako investora pre bratislavské a košické letisko. Oznámil to dnes na tlačovej konferencii.

Po schválení vládou víťaz tendra získa 66-% podiel v bratislavskom a rovnaký podiel v košickom letisku.

Podľa prezidenta Ivana Gašparoviča by sa privatizácia letísk v Bratislave a Košiciach nemala uskutočniť do konca tohto volebného obdobia, ale až v budúcnosti. Na základe konzultácií s odborníkmi tvrdí, že bratislavské letisko by nemalo byť súčasťou viedenského letiska. "Naopak, malo by mu byť konkurenciou. Krok, aby sa to takto sprivatizovalo, nebude výhodný pre Slovensko," prezentoval svoj názor prezident. Za nemožné nepovažuje ani zrušenie už prípadne uskutočnenej privatizácie. Dôvodom by však musela byť nevýhodná zmluva o predaji letísk pre Slovensko, či obchádzanie niektorých pravidiel pri privatizácii.

Výhrady k privatizácii letísk v Bratislave a Košiciach majú podľa predsedu KDH Pavla Hrušovského aj kresťanskí demokrati. "Považujem za lepšie, ak o nich budeme informovať našich koaličných partnerov skôr, ako budeme informovať verejnosť. Máme dosť dôvodov, aby sme s privatizáciou nesúhlasili," zdôraznil Hrušovský. KDH si uvedomuje vážnosť tohto rozhodnutia, preto hnutie bude pri argumentácii zohľadňovať odborné názory na predložený materiál a potom politicky rozhodne.

Slovenská demokratická a kresťanská únia (SDKÚ) sa nezaoberala témou privatizácie letísk v Bratislave a Košiciach. "Dnes nevidím dôvod, prečo by sme sa tým zaoberali. Prečo by sa tým mala zaoberať naša politická strana? Zatiaľ na to nevidím dôvod," povedal premiér Mikuláš Dzurinda. Tvrdí, že aj pri privatizácii letísk v Bratislave a Košiciach zvolila vláda štandardný postup, ktorý sa uplatnil pri plynárňach, elektrárňach i ďalších podnikoch.

Strana maďarskej koalície (SMK) nateraz nehovorí o konkrétnych výhradách k privatizácii letísk v Bratislave a Košiciach. Počká si na konečný dokument, ktorý predloží vláde minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič. "Keď naši členovia vlády dostanú materiál, vypýtame si čas. Ak tam nebudú také základné veci, ako je napríklad zabezpečenie rozvoja letiska v Bratislave, čo bude znamenať vstup tohto privatizéra do letiska, tak potom naše výhrady povieme koaličným partnerom," povedal pre TASR a TA3 predseda SMK Béla Bugár. Rovnako ako ostatné strany, ani SMK nechce v žiadnom prípade dopustiť, aby "z bratislavského letiska vzniklo nejaké cargo letisko bez zabezpečenia rozvoja osobnej dopravy". Bugár nevylúčil, že bez garancií rozvoja letiska bude SMK vo vláde hlasovať proti privatizácii.

Predseda Ľudovej strany - HZDS Vladimír Mečiar má k privatizácii letísk negatívny postoj. Tvrdí, že o privatizáciu bratislavského letiska sa Rakúsko usiluje 15 rokov. "Získali silného ekonomického spojenca, aj politických spojencov na Slovensku a presadili svoje, pričom vždy toto letisko chápali ako pre charterové, ekologické lety a záložné letisko pre Viedeň," konštatoval Mečiar. Je presvedčený, že Slovensko potrebuje medzinárodné osobné letisko i cargo letisko. "A týchto priestorov sa dobrovoľne vzdalo. Chyba, päťkrát chyba," doplnil Mečiar.

Slobodné fórum (SF) vyzvalo vládu, aby zastavila tender a prehodnotila podmienky týkajúce sa privatizácie letiska v Bratislave a Košiciach. Podľa predsedníčky SF Zuzany Martinákovej sa v súvislosti s tendrom objavujú vážne pochybenia, ktoré majú ekonomický a trestno-právny charakter. Podľa právneho experta SF Milana Janičinu fórum odmieta radikálne rezy, ktoré by si niekto mohol vysvetliť ako zavádzanie. "Zavádza sa tu stav právnej neistoty, ktorá môže mať trestno-právny rozmer," uviedol Janičina. Vychádza pritom z informácií, ktoré boli uverejnené v médiách o tom, že privatizačný poradca nezobral do úvahy celú ponuku jedného z uchádzačov o privatizáciu letísk. "Ak by to bola pravda, existuje tu názor, že bol porušený nový trestný zákon," tvrdí Janičina a podľa neho by sa mali tým zaoberať orgány činné v trestnom konaní.

Smer - Sociálna demokracia (SD) chce v prípade, že po voľbách bude na Slovensku dominantným politickým subjektom, zrušiť privatizáciu bratislavského a košického letiska. "Okamžite a nekompromisne zrušíme privatizáciu bratislavského letiska, ak bude zrealizovaná za podmienok, ktoré pripravila táto pravicová vláda pre investorov," toto vyhlásenie adresoval predseda strany Robert Fico zahraničným investorom vstupujúcim do privatizácie slovenských letísk. Smer podľa neho využije na zrušenie privatizácie všetky dostupné legálne prostriedky. Privatizáciu bratislavského letiska považuje za vážne poškodenie strategických a hospodárskych záujmov Slovenska presadiť sa v konkurencii. Z privatizačnej komisie odstúpil aj člen Smer-u, poslanec NR SR Maroš Kondrót, lebo odmieta robiť "krovie" privatizačnému procesu, s ktorým jeho strana nesúhlasí.

"Z bratislavského letiska s obrovským rozvojovým potenciálom a schopnosťou významne konkurovať viedenskému letisku sa stane druhoradé vidiecke letisko vo vlastníctve mesta Viedeň a kraja Dolné Rakúsko," tvrdí Fico. Košické letisko označil za apendix, akýsi prívesok strategického bratislavského letiska, o ktoré hlavne ide investorom.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 29 401
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 134
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 456
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 920
  5. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 610
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 558
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 531
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 336
  9. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 317
  10. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 114

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Starosta Raslavíc Marek Rakoš dokázal za dva roky vybudovať 80 pracovných miest pre sociálne slabé skupiny.

DOMOV

Kaliňák prečkáva Plavčana v zahraničí, dosiaľ šlo o jeho hlavu

Minister vnútra je už dlhšie na dovolenke. Či by bol za odvolanie Plavčana, dosiaľ nepovedal.

Autorská strana Petra Schutza

Obama nechal Trumpovi problém

Nevypočítateľný a cholerický premiér, ktorý mení pozície cez noc, nie je lepši než bláznivý predseda parlamentu.

Neprehliadnite tiež

Viete, čo o vás píšu úverové registre a kedy je to zlé? (prehľad)

Banky aj nebankovky si pred odklepnutím úveru preverujú človeka v rôznych registroch.

Opäť sa začína hovoriť o potiahnutí Transsibírskej magistrály až do Viedne

Na predĺženie širokorozchodnej trate z Košíc do viedenského regiónu je najvhodnejší čas, myslí si spolkový minister pre infraštruktúru.

Švajčiarsko zakázalo nové registrácie áut Porsche Cayenne s naftovým motorom

Autá, ktoré už registrované sú, môžu po švajčiarskych cestách naďalej jazdiť.

Bolívar stráca na hodnote, Venezuela sa rúti do bankrotu

Šéf venezuelskej Úverovej banky predpokladá, že sa krajina dostane do kritického obdobia v októbri a v novembri.