SME

Predaj Carga sa posúva

BRATISLAVA - Privatizácia Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia sa odkladá, podobne ako sa minulý rok predĺžil aj predaj letísk. Záujemcovia o 100 percent akcií nákladného železničného prepravcu teraz musia svoje záväzné ponuky ministerstvu dopravy ...

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia oddelením od pôvodnej Železničnej spoločnosti získala približne 800 lokomotív a 16-tisíc nákladných vozňov. FOTO - SITA

BRATISLAVA - Privatizácia Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia sa odkladá, podobne ako sa minulý rok predĺžil aj predaj letísk. Záujemcovia o 100 percent akcií nákladného železničného prepravcu teraz musia svoje záväzné ponuky ministerstvu dopravy predložiť ku koncu januára namiesto pôvodného termínu v polovici mesiaca.

Na rozdiel od letísk však oneskorenie prichádza na ich žiadosť. Podľa hovorcu ministerstva Tomáša Šarlušku dvaja uchádzači o lukratívny železničný majetok požiadali riadiacu komisiu, aby termín odložila. Vianočná snehová kalamita ich mala totiž dostať do časovej tiesne pri príprave potrebných podkladov.

Ministerstvo chce rýchle peniaze

Rezort dopravy medzičasom pripravil kritériá, podľa ktorých sa bude rozhodovať zatiaľ ešte nevymenovaná privatizačná komisia. Minister Pavol Prokopovič nimi dal najavo, že dôležitá bude predovšetkým ponúknutá cena. Zaváži 85 percentami. O zvyšných pätnástich rozhodne odbornosť a skúsenosti investora.

Štát by mal predajom získať 15 až 20 miliárd korún, pričom peniaze by mali putovať na oddlženie ostatných štátnych železníc - osobného prepravcu Železničnej spoločnosti Slovensko i správcu infraštruktúry Železnice SR. Ich dlhy dohromady tvoria zhruba 15 miliárd korún.

Cargo ročne len na nutné investície potrebuje viac ako miliardu korún. Od nového investora štát očakáva, že do dlho podfinancovaného vozňového parku bude investovať viac, ako je schopný sám. Napríklad, investície do železničnej infraštruktúry v roku 2004 ledva presiahli percento HDP.

Čo nájde nový majiteľ?

Privatizácia Železničnej spoločnosti Cargo by mohla byť uzavretá už začiatkom apríla. Dovtedy by ešte spoločnosť mala doriešiť niektoré staré záväzky, ktoré jej zostali spred januára minulého roka, keď sa Cargo odčlenilo od pôvodnej Železničnej spoločnosti zastrešujúcej osobnú aj nákladnú dopravu.

Napríklad osobná doprava - Železničná spoločnosť Slovensko - si necháva svoje vozne opravovať a udržiavať práve od Carga. Cargo za tieto služby ročne inkasuje zhruba 1,4 miliardy korún. Hovorca oboch spoločností Miloš Čikovský sa niekoľkokrát vyjadril, že osobná doprava na tieto služby vypíše nový tender, pretože Cargo po rozdelení spoločnosti údržbový kontrakt "zdedilo" bez verejnej súťaže. Súkromný investor, ktorý Cargo získa, tak už nebude od štátnej osobnej dopravy za údržbu inkasovať peniaze automaticky.

Nový vlastník získa firmu, ktorá má reputáciu nezodpovedného hospodára s peniazmi daňových poplatníkov. Hoci zavedením procesného manažmentu, teda nového spôsobu riadenia, firma väčšinu starých problémov odstránila, systém ešte vyžaduje drobné úpravy. Ďalšími dôležitými úlohami nového vlastníka bude vypracovať investičný plán, či zlepšiť platobnú disciplínu spoločnosti tak, aby svoje záväzky platila načas a v plnej výške.

Plný predaj prezident odmietol

Podľa platných zákonov zatiaľ nemožno predať celých sto percent Carga. Ministerstvo dopravy preto poslancom predložilo novelu zákona o elektronických komunikáciách, v ktorej je zakotvené, že štát nesmie predať viac ako 49 percent akcií Carga. Prezident Ivan Gašparovič ju však parlamentu vrátil s tým, že sa s ňou nestotožňuje. Ministerstvo zatiaľ nevie posúdiť, či by mohlo ohroziť jeho privatizačný plán.

Predaj celých sto percent jedinej ziskovej železničnej dopravy však vyvolal polemiku už dávnejšie. Napríklad generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák je skôr presvedčený, že by si štát mal nejakú majetkovú účasť v Cargu ponechať, alebo si v tomto strategickom prepravcovi zabezpečiť vplyv aspoň zmluvne.

Kto chce kúpiť železničné Cargo

  • Cargo Central Europe (Penta, Railworld, MID Europe Partners)
  • Nemecká Deutsche Bahn AG cez dcérsku firmu Railion
  • Rakúska ÖBB cez dcérsku firmu Rail Cargo Austria
  • Cargo Cooperation Consortium (maďarský MÁV, Slavia Capital)
  • Poľská PKP
  • Americká Genesee & Wyoming

Zdroj: SME

Autor: Juraj Danielis

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 3. 2024)
USD 1.081
AUD 1.661
CZK 25.305
JPY 163.450
CAD 1.467
GBP 0.855
HUF 395.260
PLN 4.312
CHF 0.977
SEK 11.525

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 580
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 551
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 049
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 825
  5. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 10 592
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 591
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 087
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 155
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 142
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 681
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 491
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 10 040
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 413
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 398
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 614
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 592
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 142
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 681
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 491
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 10 040
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 413
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 398
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 614
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 592
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu