Predaj Carga sa posúva

BRATISLAVA - Privatizácia Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia sa odkladá, podobne ako sa minulý rok predĺžil aj predaj letísk. Záujemcovia o 100 percent akcií nákladného železničného prepravcu teraz musia svoje záväzné ponuky ministerstvu dopravy ...

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia oddelením od pôvodnej Železničnej spoločnosti získala približne 800 lokomotív a 16-tisíc nákladných vozňov. FOTO - SITA

BRATISLAVA - Privatizácia Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia sa odkladá, podobne ako sa minulý rok predĺžil aj predaj letísk. Záujemcovia o 100 percent akcií nákladného železničného prepravcu teraz musia svoje záväzné ponuky ministerstvu dopravy predložiť ku koncu januára namiesto pôvodného termínu v polovici mesiaca.

Na rozdiel od letísk však oneskorenie prichádza na ich žiadosť. Podľa hovorcu ministerstva Tomáša Šarlušku dvaja uchádzači o lukratívny železničný majetok požiadali riadiacu komisiu, aby termín odložila. Vianočná snehová kalamita ich mala totiž dostať do časovej tiesne pri príprave potrebných podkladov.

Ministerstvo chce rýchle peniaze

Rezort dopravy medzičasom pripravil kritériá, podľa ktorých sa bude rozhodovať zatiaľ ešte nevymenovaná privatizačná komisia. Minister Pavol Prokopovič nimi dal najavo, že dôležitá bude predovšetkým ponúknutá cena. Zaváži 85 percentami. O zvyšných pätnástich rozhodne odbornosť a skúsenosti investora.

Štát by mal predajom získať 15 až 20 miliárd korún, pričom peniaze by mali putovať na oddlženie ostatných štátnych železníc - osobného prepravcu Železničnej spoločnosti Slovensko i správcu infraštruktúry Železnice SR. Ich dlhy dohromady tvoria zhruba 15 miliárd korún.

Cargo ročne len na nutné investície potrebuje viac ako miliardu korún. Od nového investora štát očakáva, že do dlho podfinancovaného vozňového parku bude investovať viac, ako je schopný sám. Napríklad, investície do železničnej infraštruktúry v roku 2004 ledva presiahli percento HDP.

Čo nájde nový majiteľ?

Privatizácia Železničnej spoločnosti Cargo by mohla byť uzavretá už začiatkom apríla. Dovtedy by ešte spoločnosť mala doriešiť niektoré staré záväzky, ktoré jej zostali spred januára minulého roka, keď sa Cargo odčlenilo od pôvodnej Železničnej spoločnosti zastrešujúcej osobnú aj nákladnú dopravu.

Napríklad osobná doprava - Železničná spoločnosť Slovensko - si necháva svoje vozne opravovať a udržiavať práve od Carga. Cargo za tieto služby ročne inkasuje zhruba 1,4 miliardy korún. Hovorca oboch spoločností Miloš Čikovský sa niekoľkokrát vyjadril, že osobná doprava na tieto služby vypíše nový tender, pretože Cargo po rozdelení spoločnosti údržbový kontrakt "zdedilo" bez verejnej súťaže. Súkromný investor, ktorý Cargo získa, tak už nebude od štátnej osobnej dopravy za údržbu inkasovať peniaze automaticky.

Nový vlastník získa firmu, ktorá má reputáciu nezodpovedného hospodára s peniazmi daňových poplatníkov. Hoci zavedením procesného manažmentu, teda nového spôsobu riadenia, firma väčšinu starých problémov odstránila, systém ešte vyžaduje drobné úpravy. Ďalšími dôležitými úlohami nového vlastníka bude vypracovať investičný plán, či zlepšiť platobnú disciplínu spoločnosti tak, aby svoje záväzky platila načas a v plnej výške.

Plný predaj prezident odmietol

Podľa platných zákonov zatiaľ nemožno predať celých sto percent Carga. Ministerstvo dopravy preto poslancom predložilo novelu zákona o elektronických komunikáciách, v ktorej je zakotvené, že štát nesmie predať viac ako 49 percent akcií Carga. Prezident Ivan Gašparovič ju však parlamentu vrátil s tým, že sa s ňou nestotožňuje. Ministerstvo zatiaľ nevie posúdiť, či by mohlo ohroziť jeho privatizačný plán.

Predaj celých sto percent jedinej ziskovej železničnej dopravy však vyvolal polemiku už dávnejšie. Napríklad generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák je skôr presvedčený, že by si štát mal nejakú majetkovú účasť v Cargu ponechať, alebo si v tomto strategickom prepravcovi zabezpečiť vplyv aspoň zmluvne.

Kto chce kúpiť železničné Cargo

  • Cargo Central Europe (Penta, Railworld, MID Europe Partners)
  • Nemecká Deutsche Bahn AG cez dcérsku firmu Railion
  • Rakúska ÖBB cez dcérsku firmu Rail Cargo Austria
  • Cargo Cooperation Consortium (maďarský MÁV, Slavia Capital)
  • Poľská PKP
  • Americká Genesee & Wyoming

Zdroj: SME

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 844
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 652
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 5 892
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 655
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 316
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 258
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 357
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 821
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 206
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 192

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zoznam vecí, na ktorých chce ušetriť štátna zdravotná poisťovňa

Výber úsporných opatrení, ako ho navrhla Všeobecná zdravotná poisťovňa.

KOMENTÁRE

Pozrime sa na pád predsedu Danka z výslnia

Aj keby výložky z pyžamy neodpáral, určite im už bozkami lásku neprejavuje.

EKONOMIKA

UPC zvyšuje ceny internetu a televízie. Čo môžete robiť?

Káblová spoločnosť mení služby uprostred viazanosti.

Neprehliadnite tiež

Hrušovský začal kontrolovať Eximbanku

Politický obchod bývalý šéf KDH Pavol Hrušovský vylúčil.

Premiéri krajín V4 sa stretnú k téme nekvalitných výrobkov vo Varšave

Fico v Trnave zdôraznil, že chcú reagovať na niečo, čo nemôžeme akceptovať, aby z nás robili občanov 2. kategórie.

UPC zvyšuje ceny internetu a televízie. Čo môžete robiť?

Káblová spoločnosť mení služby a ceny uprostred viazanosti, ľudia sa búria.

Briti budú múdri a ak budú ľudí potrebovať, pustia ich (rozhovor)

Analytik Next Finance Jiří Cihlář tvrdí, že Veľká Británia si po brexite bude zamestnancov z cudziny vyberať.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop