Čína chce od roku 2010 vyrábať vlastné veľké dopravné lietadlá

Berlín/Peking 8. januára (TASR) Čína chce od roku 2010 vyvíjať vlastné veľké lietadlá určené na komerčnú letecké dopravu. Peking tým chce znížiť dlhodobo ...

Berlín/Peking 8. januára (TASR) Čína chce od roku 2010 vyvíjať vlastné veľké lietadlá určené na komerčnú letecké dopravu. Peking tým chce znížiť dlhodobo závislosť od amerického výrobcu lietadiel Boeing a jeho európskeho konkurenta Airbus.

Už v najbližšom 5-ročnom pláne by mala byť prednostne zmienka o výrobe lietadla so 150 až 200 miestami, oznámila Komisia pre vedu, technológiu a priemysel (COSTIND). Komisia je zodpovedná za čínsky zbrojársky priemysel a má tiež veľký vplyv na civilný letecký priemysel.

Už vlani zástupcovia leteckej brandže naliehali na centrálnu vládu v Pekingu, aby odsúhlasila výrobu veľkého lietadla. Potreba kapacít totiž v rozmáhajúcej sa Ríši stredu neustále rastie. Čína bola už v roku 2004 so 120 miliónmi cestujúcich 3. najväčším trhom civilnej leteckej dopravy na svete po USA a Európe. Medzitým sa každé 6. dopravné lietadlo predáva do Číny.

Plánovaný stroj má mať ideálnu veľkosť pre letecké spojenia medzi 3 najdôležitejšími, najviac sa rozvíjajúcimi regiónmi Číny. Tieto sú od seba vzdialené každé viac ako 1 000 kilometrov (km): Hongkong, Šanghaj a oblasť v okolí Pochajského zálivu na severovýchode.

Pozorovatelia počítajú s nákladmi na vývoj na nový typ lietadla minimálne 5 miliárd USD, v prepočte 155,8 miliardy SKK. Na svetovom trhu bude musieť takýto stroj konkurovať najpredávanejšiemu hitu Boeingu 737 a modelom Airbusu A319, A320 a A321.

Neustále sa objavujú chýry, že Čína chce vlastné veľké lietadlo vyrábať v Harbine v severovýchodnej Číne. V súčasnosti tam má brazílsky výrobca lietadiel Embraer spoločný podnik na výrobu regionálneho lietadla. Boeing má v severovýchodnom meste Xian spoločný podnik, ktorý dodáva pre domácu fabriku v Seattle. Boeing a Airbus nakupujú okrem toho stále viac súčiastok pre lietadlá od čínskych dodávateľov.

Airbus v súčasnosti rokuje s viacerými čínskymi mestami o závode na konečnú montáž modelu A320, ktoré prepraví 120 až 180 cestujúcich. Harbin, Šanghaj, Xian a Tianjin majú o projekt veľký záujem. Avšak partner Airbusu, Francúzsko, má ešte obavy, že konzorcium by mohlo pri možnom spoločnom podniku v Číne stratiť priveľa know-how.

"Teoreticky existuje potenciál na vlastné dopravné lietadlo v Číne," uviedla expertka na čínsky letecký priemysel. "Ale kým sa tak stane, prejde ešte minimálne 10 rokov." Až doteraz mali čínske aerolinky problémy s náročnou obsluhou strojov z USA a z Európy. Až v decembri čínsky premiér Wen Ťia-pao objednal počas návštevy v Paríži 150 lietadiel typu A320.

Informoval o tom nemecký denník Die Welt na svojej internetovej stránke.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  3. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  4. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  5. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  6. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  7. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  8. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  9. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  10. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 874
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 737
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 968
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 465
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 860
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 289
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 105
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 626
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 812
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 725

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Chcete sa presťahovať na západ? Ubytovanie nájdete ťažko

V Trnave nie je v súčasnosti možné nájsť dostatok vhodných zamestnancov v okruhu 50 kilometrov.

BLOG TRANSPARENCY

Keď biznis v zdravotníctve roztočí bývalý šéf daňovákov

Doktor Kostka nebol jediný, komu v posledných rokoch darilo.

DOMOV

Prieskum Focusu: Smer mierne klesá, vládu by skladal ťažko

Ak by boli voľby tento mesiac, v parlamente by bolo osem strán.

Neprehliadnite tiež

Kaufland mení predajne. Pozrite sa, ako budú vyzerať

Nemecká sieť už začala s prestavbou niektorých svojich pobočiek a postupne plánuje meniť ďalšie.

Britská vláda znížila podiel v Lloyds Banking Group

Londýn poskytol Lloyds počas svetovej finančnej krízy v roku 2008 finančnú pomoc 20 miliárd libier.

Brexit a kurzy zaťažili vlaňajšiu bilanciu koncernu Telefónica

Tržby koncernu klesli medziročne o vyše päť percent.

Generali preveruje vyše desať krajín, z ktorých sa môže úplne stiahnuť

Medzi strategické ciele poisťovne je rast v Ázii.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop