Čína chce od roku 2010 vyrábať vlastné veľké dopravné lietadlá

Berlín/Peking 8. januára (TASR) Čína chce od roku 2010 vyvíjať vlastné veľké lietadlá určené na komerčnú letecké dopravu. Peking tým chce znížiť dlhodobo ...

Berlín/Peking 8. januára (TASR) Čína chce od roku 2010 vyvíjať vlastné veľké lietadlá určené na komerčnú letecké dopravu. Peking tým chce znížiť dlhodobo závislosť od amerického výrobcu lietadiel Boeing a jeho európskeho konkurenta Airbus.

Už v najbližšom 5-ročnom pláne by mala byť prednostne zmienka o výrobe lietadla so 150 až 200 miestami, oznámila Komisia pre vedu, technológiu a priemysel (COSTIND). Komisia je zodpovedná za čínsky zbrojársky priemysel a má tiež veľký vplyv na civilný letecký priemysel.

Už vlani zástupcovia leteckej brandže naliehali na centrálnu vládu v Pekingu, aby odsúhlasila výrobu veľkého lietadla. Potreba kapacít totiž v rozmáhajúcej sa Ríši stredu neustále rastie. Čína bola už v roku 2004 so 120 miliónmi cestujúcich 3. najväčším trhom civilnej leteckej dopravy na svete po USA a Európe. Medzitým sa každé 6. dopravné lietadlo predáva do Číny.

Plánovaný stroj má mať ideálnu veľkosť pre letecké spojenia medzi 3 najdôležitejšími, najviac sa rozvíjajúcimi regiónmi Číny. Tieto sú od seba vzdialené každé viac ako 1 000 kilometrov (km): Hongkong, Šanghaj a oblasť v okolí Pochajského zálivu na severovýchode.

Pozorovatelia počítajú s nákladmi na vývoj na nový typ lietadla minimálne 5 miliárd USD, v prepočte 155,8 miliardy SKK. Na svetovom trhu bude musieť takýto stroj konkurovať najpredávanejšiemu hitu Boeingu 737 a modelom Airbusu A319, A320 a A321.

Neustále sa objavujú chýry, že Čína chce vlastné veľké lietadlo vyrábať v Harbine v severovýchodnej Číne. V súčasnosti tam má brazílsky výrobca lietadiel Embraer spoločný podnik na výrobu regionálneho lietadla. Boeing má v severovýchodnom meste Xian spoločný podnik, ktorý dodáva pre domácu fabriku v Seattle. Boeing a Airbus nakupujú okrem toho stále viac súčiastok pre lietadlá od čínskych dodávateľov.

Airbus v súčasnosti rokuje s viacerými čínskymi mestami o závode na konečnú montáž modelu A320, ktoré prepraví 120 až 180 cestujúcich. Harbin, Šanghaj, Xian a Tianjin majú o projekt veľký záujem. Avšak partner Airbusu, Francúzsko, má ešte obavy, že konzorcium by mohlo pri možnom spoločnom podniku v Číne stratiť priveľa know-how.

"Teoreticky existuje potenciál na vlastné dopravné lietadlo v Číne," uviedla expertka na čínsky letecký priemysel. "Ale kým sa tak stane, prejde ešte minimálne 10 rokov." Až doteraz mali čínske aerolinky problémy s náročnou obsluhou strojov z USA a z Európy. Až v decembri čínsky premiér Wen Ťia-pao objednal počas návštevy v Paríži 150 lietadiel typu A320.

Informoval o tom nemecký denník Die Welt na svojej internetovej stránke.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  6. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  7. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  10. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 332
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 4 592
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 012
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 642
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 846
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 577
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 529
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 246
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 236
  10. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 124

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

KOMENTÁRE

Zosmiešnil Trump seba či rovno Ameriku?

Lídri Činy, Ruska a Nemecka si Trumpovu reč v OSN neprišli ani vypočuť.

BLOG CAFÉ EURÓPA

Café Európa: Ako dobehnúť západné platy v EÚ?

Môže sa sociálna úroveň medzi východom a západom priblížiť?

Neprehliadnite tiež

Nový šéf ÚVO už pozná svoj plat, bude ho dostávať päť rokov

Miroslav Hlivák bude zarábať mesačne zhruba 3 142 eur.

Rezník sa s výmenou personálu v RTVS ponáhľa, plánuje aj prestavbu areálu

Šéf RTVS chce mať nový manažment najneskôr do konca októbra.

Rekordne veľa Slovákov má prácu, nezamestnanosť je najnižšia v histórii

Najviac voľných miest bolo v Bratislavskom kraji, najmenej ich bolo v Košickom kraji.

Thyssenkrupp a Tata Steel sa spoja. V Európe budú dvojkou na oceliarskom trhu

Oba koncerny budú mať 50-percentný podiel v spoločnom podniku, ktorý budú riadiť cez holdingovú spoločnosť.