Na rast cien energií majú vplyv rýchlo ratúce ekonomiky Číny a Indie. Podľa korigovaných štatistických dát je čínske hospodárstvo, merané hrubým domácim produktom, v skutočnosti o 16,8 percenta väčšie. Na obrázku priemyselný podnik neďaleko Šanghaja. Foto-ČTK/AP |
BRATISLAVA - Do roku 2030 vzrastie celosvetový dopyt po energii viac ako o polovicu. Zásoby fosílnych palív sú podľa správy Medzinárodnej energetickej agentúry dostatočné na jeho pokrytie. Aby sa tieto zdroje dostali ku konzumentom, je potrebné preinvestovať 17 biliónov dolárov. Najviac, 10 biliónov, bude podľa agentúry potrebných na elektrifikáciu rozvíjajúcich sa ekonomík. Hlavne v Číne, kde sa počíta s nákladmi asi 2,5 biliónov dolárov.
Zvýšený dopyt po rope zapríčiní väčšiu závislosť Európy, Ameriky a rastúcich ekonomík Číny a Indie od krajín Stredného východu a severnej Afriky. "Majú obrovské zásoby ropy, nemožno však odkladať investície na rozvoj ťažby," povedal William C. Ramsay z Medzinárodnej energetickej agentúry. Nedostatočné ťažobné kapacity by mohli v budúcnosti vyhnať ceny ešte vyššie. V agentúre vypočítali, že každá z producentských krajín v oblasti Prednej Ázie a severnej Afriky by mala do energetickej infraštruktúry investovať v priemere 56 miliárd dolárov ročne, pričom v 20. rokoch by sa číslo malo zdvojnásobiť. Inak bude ropa o tretinu drahšia a spomalí sa aj rast svetovej ekonomiky, tvrdí správa agentúry.
Zvýšená spotreba fosílnych palív spôsobí aj nárast skleníkových plynov v ovzduší. "Tieto vyhliadky musíme zmeniť a dostať planétu na udržateľný energetický smer," dodal Ramsay.
Podľa výkonného riaditeľa energetickej agentúry Claude Mandila je dôležité diverzifikovať energetické zdroje. Budúcnosť vidí vo vodíkovom pohone a palivových článkoch. "Aby boli alternatívne zdroje trhovo úspešné, potrebujú významný technický rozvoj a politickú podporu. Veľké štátne aj súkromné investície sú nutné pre nástup novej generácie áut z takmer nulovými emisiami," dodal Mandil.
V agentúre predpokladajú, že vodíkové autá by sa na trh mohli dostať o dvadsať rokov a v polovici storočia už by mohli mať na cestách tretinový podiel. (mk)