BRATISLAVA - Začala sa modernizácia ďalšieho úseku hlavného železničného koridoru z Bratislavy do Žiliny. Na projektovej dokumentácii trate Nové Mesto nad Váhom - Púchov začala pracovať firma Reming Consult, ktorá za to dostane 170 miliónov korún. Reming Consult vyhral tender vypísaný Železnicami SR.
S modernizačnými stavebnými prácami na tomto úseku by chceli železnice podľa hovorkyne Nely Blaškovej začať v roku 2008 a ukončiť ich v roku 2012. "Závisieť to však bude od toho, ako získame financie z eurofondov," vysvetlila Blašková.
Úsek z Nového Mesta nad Váhom do Púchova meria 59 kilometrov a je len časťou dopravného koridoru Bratislava - Žilina. Po jeho modernizácii, ktorú platí Európska únia, budú môcť južné a severné Slovensko spojiť rýchlovlaky. Predbežne sa hovorí o cestovnej rýchlosti 160 kilometrov za hodinu, no vlaky budú môcť chodiť aj rýchlejšie, ak sa zmení zákon.
Nie všetky úseky sa však darí modernizovať bez komplikácií. Železnice pred dvoma mesiacmi zrušili druhú súťaž na výkon stavebného dozoru na trati Piešťany - Nové Mesto nad Váhom. Ani jeden zo záujemcov nesplnil podmienky tendra. Prvú súťaž z marca tohto roka museli železnice zrušiť na základe nariadenia Úradu pre verejné obstarávanie. Samotné stavebné práce na trati medzi Piešťanmi a Novým Mestom nad Váhom sa mali pôvodne začať ešte tento rok, no stavba mešká.
Rizikový úsek z hľadiska dodržania časového harmonogramu bola aj železnica prechádzajúca Trenčínom. Viedli sa spory o to, či sa má stavať drahý železničný obchvat mesta, alebo či stačí zrekonštruovať existujúcu trať vedúcu centrom Trenčína. Rozdielom jedného hlasu nakoniec trenčianski mestskí poslanci schválili modernizáciu pôvodnej trate.
Práce na modernizácii najvyťaženejšieho železničného úseku sa začali ešte v roku 2000, no k citeľnému obmedzeniu dopravy došlo až tento rok. Stavebné stroje dnes vidieť popri trati až k úseku medzi Piešťanmi a Novým Mestom nad Váhom. Železnice menia násypy, koľajnice aj elektrické vedenia, čím vlastne stavajú dopravnú cestu nanovo.
Cestovanie vlakom na najvyťaženejšej trati z Bratislavy do Žiliny sa zrýchli na sto minút až v roku 2013, keď budú zmodernizované všetky úseky. Zrýchľovanie cestovania vlakom dnes cestujúci vnímajú zatiaľ len ako spomalenie. Prvý celistvý úsek medzi Bratislavou a Trnavou vrátane modernizácie staníc v Pezinku a Cíferi bude hotový najskôr o rok.
Modernizácia tratí sa však neskončí v roku 2013, ale mala by sa postupne posúvať smerom na východ. Železnice totiž zvyšovaním traťovej rýchlosti začleňujú slovenskú dopravnú sieť Bratislava -Žilina - Košice - Čierna nad Tisou do piateho európskeho koridoru z Benátok na Ukrajinu. Celý projekt by mal stáť dve miliardy eur (78 miliárd korún).
Cez Slovensko pôjdu aj dve iné paneurópske železničné cesty: jedna z Berlína do Budapešti s plánovaným predĺžením cez Rumunsko, Bulharsko do gréckeho Solúnu; druhá zo severopoľského Gdanska cez Varšavu do Žiliny. Po tratiach budú môcť chodiť aj rýchlovlaky. České dráhy už avizovali, že z Prahy do Bratislavy bude premávať rýchlovlak typu Pendolino. (tv)
Termíny modernizácie
Bratislava - Trnava | 2000 - 2007 |
Trnava - Piešťany | 2004 - 2008 |
Piešťany - N. M. n. Váhom | 2005 - 2008 |
N. M. n. Váhom - Púchov | 2008 - 2012 |
Púchov - Žilina | 2008 - 2012 |