Nástup rýchlovlakov sa blíži

BRATISLAVA - Začala sa modernizácia ďalšieho úseku hlavného železničného koridoru z Bratislavy do Žiliny. Na projektovej dokumentácii trate Nové Mesto nad Váhom - Púchov začala pracovať firma Reming Consult, ktorá za to dostane 170 miliónov korún. Reming

BRATISLAVA - Začala sa modernizácia ďalšieho úseku hlavného železničného koridoru z Bratislavy do Žiliny. Na projektovej dokumentácii trate Nové Mesto nad Váhom - Púchov začala pracovať firma Reming Consult, ktorá za to dostane 170 miliónov korún. Reming Consult vyhral tender vypísaný Železnicami SR.

S modernizačnými stavebnými prácami na tomto úseku by chceli železnice podľa hovorkyne Nely Blaškovej začať v roku 2008 a ukončiť ich v roku 2012. "Závisieť to však bude od toho, ako získame financie z eurofondov," vysvetlila Blašková.

Úsek z Nového Mesta nad Váhom do Púchova meria 59 kilometrov a je len časťou dopravného koridoru Bratislava - Žilina. Po jeho modernizácii, ktorú platí Európska únia, budú môcť južné a severné Slovensko spojiť rýchlovlaky. Predbežne sa hovorí o cestovnej rýchlosti 160 kilometrov za hodinu, no vlaky budú môcť chodiť aj rýchlejšie, ak sa zmení zákon.

Nie všetky úseky sa však darí modernizovať bez komplikácií. Železnice pred dvoma mesiacmi zrušili druhú súťaž na výkon stavebného dozoru na trati Piešťany - Nové Mesto nad Váhom. Ani jeden zo záujemcov nesplnil podmienky tendra. Prvú súťaž z marca tohto roka museli železnice zrušiť na základe nariadenia Úradu pre verejné obstarávanie. Samotné stavebné práce na trati medzi Piešťanmi a Novým Mestom nad Váhom sa mali pôvodne začať ešte tento rok, no stavba mešká.

Rizikový úsek z hľadiska dodržania časového harmonogramu bola aj železnica prechádzajúca Trenčínom. Viedli sa spory o to, či sa má stavať drahý železničný obchvat mesta, alebo či stačí zrekonštruovať existujúcu trať vedúcu centrom Trenčína. Rozdielom jedného hlasu nakoniec trenčianski mestskí poslanci schválili modernizáciu pôvodnej trate.

Práce na modernizácii najvyťaženejšieho železničného úseku sa začali ešte v roku 2000, no k citeľnému obmedzeniu dopravy došlo až tento rok. Stavebné stroje dnes vidieť popri trati až k úseku medzi Piešťanmi a Novým Mestom nad Váhom. Železnice menia násypy, koľajnice aj elektrické vedenia, čím vlastne stavajú dopravnú cestu nanovo.

Cestovanie vlakom na najvyťaženejšej trati z Bratislavy do Žiliny sa zrýchli na sto minút až v roku 2013, keď budú zmodernizované všetky úseky. Zrýchľovanie cestovania vlakom dnes cestujúci vnímajú zatiaľ len ako spomalenie. Prvý celistvý úsek medzi Bratislavou a Trnavou vrátane modernizácie staníc v Pezinku a Cíferi bude hotový najskôr o rok.

Modernizácia tratí sa však neskončí v roku 2013, ale mala by sa postupne posúvať smerom na východ. Železnice totiž zvyšovaním traťovej rýchlosti začleňujú slovenskú dopravnú sieť Bratislava -Žilina - Košice - Čierna nad Tisou do piateho európskeho koridoru z Benátok na Ukrajinu. Celý projekt by mal stáť dve miliardy eur (78 miliárd korún).

Cez Slovensko pôjdu aj dve iné paneurópske železničné cesty: jedna z Berlína do Budapešti s plánovaným predĺžením cez Rumunsko, Bulharsko do gréckeho Solúnu; druhá zo severopoľského Gdanska cez Varšavu do Žiliny. Po tratiach budú môcť chodiť aj rýchlovlaky. České dráhy už avizovali, že z Prahy do Bratislavy bude premávať rýchlovlak typu Pendolino. (tv)

Termíny modernizácie

Bratislava - Trnava 2000 - 2007
Trnava - Piešťany 2004 - 2008
Piešťany - N. M. n. Váhom 2005 - 2008
N. M. n. Váhom - Púchov 2008 - 2012
Púchov - Žilina 2008 - 2012

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Real-time technológie: nový byt z papiera uvidíte na vlastné oči
  2. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Stretnutie po rokoch alebo predaj z papiera
  2. Trend zánovných luxusov dorazil i na Slovensko
  3. Real-time technológie: nový byt z papiera uvidíte na vlastné oči
  4. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  5. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  6. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  7. Hitparáda štiav
  8. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  9. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  10. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 11 470
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 7 235
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 380
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 4 650
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 611
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 4 357
  7. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 3 532
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 2 541
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 1 930
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 1 821

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Náhorný Karabach chce byť veľmocou. Vďaka jeseterom

Chovajú jesetery a chcú sa stať kaviárovou mocnosťou. Zásah z frontovej línie prežili len statočné ryby.

DOMOV

Sťal dve hlavy chobotnice, ale na silných mužov Smeru si netrúfol

Mantinely vidno pri riaditeľoch nemocníc.

EKONOMIKA

Môžu vám zvýšiť cenu uprostred viazanosti, ako to urobilo UPC?

Aj keď človek podpíše viazanosť, nemá istotu, že ju aj dokončí.

KULTÚRA

Odovzdali najprestížnejšiu cenu za architektúru. Pozrite si diela jej víťazov

Pritzkerovu cenu získali katalánski architekti.

Neprehliadnite tiež

Máte šancu na vyšší plat? Boj o ľudí naberá grády, mzdy rástli najviac za posledné roky

Spoločnosti si uvedomili, že ak nechcú, aby im ich zamestnancov ukradla iná firma, musia ich vyššie oceniť.

Podnikatelia sú rozčarovaní z Fica. Zvýšil im ceny elektriny

Cena pre veľké podniky mala podľa pôvodného rozhodnutia klesnúť takmer o 16,5 percenta.

Trnavská automobilka zvýši platy, dohodla sa s odborármi

Základné mzdy zamestnancov v automobilke PSA Groupe Slovakia porastú v priemere o 6,3 percenta.

Štátny rozpočet dosiahol ku koncu februára schodok 407,7 miliónov eur

Daňové príjmy medziročne vzrástli o 232,9 milióna eur, teda o 16,3 percenta.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop