NA PREVZATIE LETÍSK KONZORCIOM TWO ONE MÔŽE DOPLATIŤ SLOVENSKÝ CESTOVNÝ RUCH, KEBY NÍZKONÁKLADOVÉ LETECKÉ SPOLOČNOSTI ODIŠLI ZO SLOVENSKA

Výberová komisia odporučila predaj letísk Viedni

BRATISLAVA - Výberová komisia odporučila včera ministrovi dopravy Pavlovi Prokopovičovi za najvhodnejšieho kandidáta ...

BRATISLAVA - Výberová komisia odporučila včera ministrovi dopravy Pavlovi Prokopovičovi za najvhodnejšieho kandidáta na privatizáciu 66 percent akcií letísk v Bratislave a Košiciach konzorcium Two One. "Dám si predložiť všetky materiály od komisie aj privatizačného poradcu a v prvom januárovom týždni pripravím spolu s ministrom hospodárstva materiál na rokovanie vlády," povedal minister.

Skupina investorov pod vedením viedenského letiska Schwechat ponúkla najvyššiu cenu za akcie, pričom poradca komisie, renomovaná firma SH&E, ktorá sa venuje poradenstvu v leteckej doprave, vyslovene neodporučila investičný plán tohto konzorcia. "Komisia preferovala väčšiu kúpnu cenu pred investíciou do budúcnosti, čo nie je z ekonomického hľadiska najšťastnejšie," povedal pre SME analytik Ľudovej banky Mário Blaščák.

Iný názor na vstup Viedne do bratislavského letiska má ekonóm Pavol Kárász. Podľa neho môže práve upevnenie a rozšírenie prepojenia medzi Viedňou a Bratislavou priniesť pozitívny efekt na ekonomiku obidvoch miest. "Naopak, nevýhodou môže byť, že služby s vyššou pridanou hodnotou budú viac koncentrované vo Viedni," povedal.

Pre konkurenčné konzorcium Abertis, ktoré sa umiestnilo na druhom mieste, je rozhodnutie komisie prekvapivé, pretože vyhralo konzorcium, ktoré podnikateľský plán poradca vláde neodporučil.

Obavy z monopolu

Ďalší konkurent, konzorcium ISAP, nechcelo včera vzniknutú situáciu vôbec komentovať. V minulosti sa však vyjadrilo, že ak vyhrá Two One, výsledok napadne v Bruseli, lebo si myslí, že spojením Schwechatu a Bratislavy vznikne monopol.

Obavy z narušenia hospodárskej súťaže v minulosti prejavil aj slovenský Protimonopolný úrad. Ešte pred začiatkom súťaže upozornil ministra listom na možné problémy, ak vyhrá viedenské letisko.

Nízkonákladová letecká spoločnosť Ryanair taktiež oslovila s podobnými obavami premiéra Mikuláša Dzurindu a ministra Prokopoviča. Podľa Ryanairu by mohol monopol znížiť rast nízkonákladových spoločností na Slovensku a prinúti tak niektoré aerolinky odísť. To by mohlo znamenať aj zvýšenie cien leteniek pre cestujúcich. Nízkonákladové spoločnosti sú pritom podľa poradcu SH&E "najpravdepodobnejším zdrojom rastu" pre slovenské letiská.

V prípade, ak vznikne taká situácia, že sa začne útlm aktivít na bratislavskom letisku a v pozadí tendra budú prevažovať záujmy viedenského letiska Schwechat, bude to podľa politológa Grigorija Mesežnikova znamenať, že privatizačný proces nebol vypracovaný tak, aby Letisko M. R. Štefánika posúval vpred.

Záložné letisko

Víťaz prvej bitky o letiská Two One nepovažuje tieto obavy za opodstatnené. "Aliancia týchto letísk dlhodobo a trvalo zhodnotí konkurencieschopnosť celého regiónu Viedeň-Bratislava," tvrdí vedúci konzorcia Michael Fazekas.

Poslanec Slobodného fóra Branislav Opaterný rozhodnutie komisie pokladá za nešťastné. Myslí si, že bratislavské letisko bude záložným letiskom Viedne pre činnosti, ktoré sa "Schwechatu neoplatia".

Celý priebeh tendra bol poznačený únikmi informácií o výškach cenových ponúk, listov Protimonopolného úradu a vyhodnotenia obchodných plánov SH&E. Navyše, počas tendra sa zistilo personálne prepojenie dvoch účastníkov - Two One a Vinci. Konzorcium Vinci nakoniec z vlastnej iniciatívy odstúpilo.

Čo si myslia o rozhodnutí komisie

Michael Fazekas, predstaviteľ konzorcia Two One: "Sme presvedčení, že sme predložili najlepšiu ponuku pre trvalý pozitívny rozvoj letísk Bratislava, Košice a celého regiónu."

Ľubomír Šoltýs, Wood&Company - poradca konzorcia ISAP: "Nekomentujeme."

Maroš Sýkora, hovorca spoločnosti J&T, ktorá je súčasťou konzorcia Abertis: "Rozhodnutie privatizačnej komisie je prekvapivé. Hoci vláda deklarovala, že od privatizácie očakáva rozvoj leteckej dopravy, komisia nakoniec vybrala uchádzača, ktorého poradca pre na základe predloženého plánu rozvoja vláde vyslovene neodporučil. Rozhodnutie komisie má v každom prípade len charakter odporučenia pre rozhodnutie vlády. Veríme preto, že vláda pri svojom rozhodovaní vezme do úvahy všetky okolnosti a rozhodne v zmysle zámerov, ktoré od privatizácie letísk očakáva."

Pavol Prokopovič, minister dopravy: "Dám si predložiť všetky materiály od komisie aj privatizačného poradcu a v prvom januárovom týždni pripravím spolu s ministrom hospodárstva materiál na rokovanie vlády."

Pavol Kárász, ekonóm-prognostik: "Výber nie je prekvapením a viacerí analytici ho očakávali. Snáď najväčšou výhodou je upevnenie a rozšírenie prepojenia medzi Viedňou a Bratislavou s pozitívnym efektom na ekonomiku obidvoch miest. Nevýhodou môže byť, že služby s vyššou pridanou hodnotou budú viac koncentrované vo Viedni."

Mário Blaščák, analytik Ľudovej banky: "Komisia preferovala väčšiu kúpnu cenu pred investíciou do budúcnosti, čo nie je z ekonomického hľadiska práve najšťastnejšie."

Robert Kohlmann, predseda Slovenskej asociácie cestovných kancelárií: "Ak by spojenie Schwechatu a Bratislavy znamenalo útlm prepravy nízkonákladovými spoločnosťami, doplatil by na to slovenský cestovný ruch, pretože túto dopravu využívajú zahraniční turisti prichádzajúci na Slovensko".

Ľubomír Vážny, poslanec Smeru: "My sme proti privatizácii. Ale keď má už k nej prísť, tak toto je nevhodný krok, lebo nie je zabezpečená konkurencia."

Branislav Opaterný, poslanec Slobodného fóra: "Je to nešťastné rozhodnutie z hľadiska rozvoja. Bratislava bude slúžiť ako záložné letisko pre činnosti, ktoré sa Schwechatu neoplatia alebo ktoré sú viac zaťažujú životné prostredie. Mám na mysli, nočné lety, nákladnú leteckú dopravu."

Béla Bugár, predseda SMK: "Zatiaľ sa k tomu nebudem vyjadrovať, zodpovednosť nesie minister."

Milan Cagala, poslanec HZDS: "Je to hra, ktorú si robí vládna koalícia. Nie je vylúčené, že privatizáciu mali už dávno dohovorenú. Treba urobiť krok, ktorý by zodvihol letisko na vyššiu úroveň, ale nie som nadšený, že vybrali konzorcium, v ktorom je viedenské letisko."

Pavol Minárik, predseda klubu poslancov KDH: "Zrejme vyhrala najvyššia cena. Zodpovednosť ponesie minister. Ak bude vedieť vysvetliť, prečo nerešpektovali námietky poradcu (SH&E pozn. red.), tak niet dôvodu, aby sme tender spochybňovali." (iš, sp, rf, ik,)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  6. Inteligencia vo všetkom
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  8. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  9. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie
  1. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  3. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  4. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  7. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  10. Pôžička, ktorá odmeňuje? Nie, nepomýlili sme sa
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 21 668
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 12 375
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 830
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 6 061
  5. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 4 111
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 569
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 898
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 790
  9. Budú Slováci čoskoro ovládať svoje domácnosti cez smartfón? 1 720
  10. Inteligencia vo všetkom 1 632

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Kedy spoznáme víťaza francúzskych prezidentských volieb?

Návod k sledovaniu francúzskych volieb.

KOMENTÁRE

Francúzi vo voľbách nerozhodujú len o sebe

Tí, ktorí si už Európu vybrali, si teraz hryzú nechty.

Neprehliadnite tiež

Trump nariadil preskúmať firemné dane a finančné regulácie

Nariadenie sa týka aj presunu daňového sídla do inej krajiny v rámci spojení so zahraničnou firmou.

Analytik: Turisti zabúdajú, po útokoch sa do krajiny vrátia

Francúzsko každoročne navštevujú desiatky miliónov turistov. Podiel cestovného ruchu tvorí až desatinu hrubého domáceho produktu

Čo môže teroristický útok a Le Penová urobiť s francúzskou ekonomikou?

Z doterajších vyjadrení je zrejmé, že Le Penová nie je naklonená Európskej únii. V minulosti už povedala, že chce vystúpiť z eurozóny a znovu zaviesť francúzsky frank.

Fico: Nebolo by férové nechať ovocinárov na kolenách

Predseda vlády Robert Fico navštívil v piatok ovocné sady v Miloslavove.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop