SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky
HOCI KONZORCIUM TWO ONE PONÚKLO NAJVYŠŠIU PONUKU ZA AKCIE BRATISLAVSKÉHO LETISKA, ICH INVESTIČNÝ PLÁN PORADCA VLÁDE NEODPORUČIL

Abertis má vraj najlepší investičný plán pre letiská

BRATISLAVA - Ešte pred plánovaným vyhlásením budúcich majoritných vlastníkov letísk v Bratislave a Košiciach unikli na verejnosť ...

BRATISLAVA - Ešte pred plánovaným vyhlásením budúcich majoritných vlastníkov letísk v Bratislave a Košiciach unikli na verejnosť ďalšie informácie. Po cenových ponukách je to hodnotenie podnikateľského zámeru jednotlivých uchádzačov. Mala ho vypracovať medzinárodná konzultantská spoločnosť pre leteckú dopravu SH&E, ktorá je v konzorciu poradcov vlády spolu s Meinl Bank a DLA Weiss-Tessbach Rechtsanwälte.

Podľa správy, ktorú má k dispozícii aj denník SME, SH&E odporúča z hľadiska investičných plánov pre letisko M. R. Štefánika v Bratislave konzorciá Abertis a ISAP. Naopak, najhoršie obstál plán konzorcia Two One, v ktorom figuruje finančná skupina Penta. Pre poradcu bol sklamaním najmä v porovnaní s materiálmi o Košiciach. "Preto nemôžeme tento obchodný plán vláde odporúčať," uviedol poradca. Zámery štvrtého uchádzača - konzorcia TAV - poradca takisto neodporučil.

Skryť Vypnúť reklamu

Abertis a ISAP áno

To, že investičný plán konzorcia Abertis "najviac zodpovedá vládnym cieľom privatizácie", je podľa poradcu hlavnou príčinou, pre ktorú obstál v hodnotení najlepšie. Abertis, kde pôsobí ďalšia finančná skupina J&T, je spomedzi uchádzačov najviac naklonený rozvoju nízkonákladových spoločností. Tie podľa poradcu predstavujú "najpravdepodobnejší zdroj rastu" pre slovenské letiská.

Za hlavný nedostatok investičného plánu konzorcia ISAP oproti plánu Abertisu poradca označil návrh nového terminálu, ktorý počíta s príliš malým počtom nástupíšť. Oba tieto plány poradca odporučil s tým, že sa najviac približujú predstavám vlády o budúcnosti letiska.

Two One a TAV nie

Turecké konzorcium TAV by chcelo ako jediné spraviť z bratislavského letiska prestupnú stanicu medzi Európou a Stredným Východom. Podľa poradcu je však takýto plán pre letisko "nerealistický". Ďalším dôvodom, pre ktorý poradca projekt TAV neodporučil, je jeho nedostatočné spracovanie.

Skryť Vypnúť reklamu

Investičný plán konzorcia Two One pre bratislavské letisko sa podľa poradcu sústreďoval najmä na to, čo treba urobiť, a nie na to, ako to investor mieni urobiť. Kritickým bodom je napríklad presun premávky z Viedne do Bratislavy, ale aj nedostatok informácií o rozvoji terminálov pre cestujúcich. Z plánu Two One takisto nie je jasné, ako by spoločnosť riešila zvýšený počet cestujúcich do roku 2009, keď plánuje otvoriť nový terminál.

Konzorcium Two One, ktoré sa po úniku finančných ponúk zdalo byť favoritom, na investičnom pláne teraz stráca. V hodnotení poradcu sa umiestnilo na poslednom mieste. Naopak, Abertis, ktorý ponúkol za letiská o necelú miliardu menej ako Two One, je v súboji podnikateľských zámerov víťazom.

Boj o Košice je vyrovnaný

Skryť Vypnúť reklamu

Boj o košické letisko je z pohľadu investičného plánu výrazne vyrovnanejší. Poradca odporučil vláde všetky štyri ponuky, ktoré by mali zaručiť približne rovnaký rozvoj letiska do budúcnosti. Mierne vyššie skóre v hodnotení však dosiahol plán konzorcia Abertis pred Two One a ISAP. Víťazstvo v košickom tendri prispeje piatimi bodmi aj do hodnotenia výberového konania na bratislavské letisko.

Ministerstvo mlčí

Ministerstvo dopravy sa nechce počas tendra vyjadrovať ani k vierohodnosti uniknutých informácií, ani k samotnému úniku informácií. "Informácie, ktoré sa objavujú v médiách, nie sú korektné," povedal pre SME hovorca rezortu Tomáš Šarluška. Hovorca rezortu nám nevedel poskytnúť informácie o kontaktoch na zástupcov poradcov.

Ministerstvo sa podľa neho k únikom vyjadrí až po ukončení výberového konania, ktoré by sa malo skončiť ešte do konca tohto roka.

Skryť Vypnúť reklamu

Z oficiálnej e-mailovej adresy spoločnosti SH&E nám do uzávierky odpovede na otázky neprišli.

Približné odhady zisku bodov jednotlivými konzorciami

body za kúpu akcií body za výšku investičný plán účasť v tendri medzisúčet
(max. 35) investícií (max. 35) (max. 20)*** na košické letisko* bodov**
Two One 35,00 28,51 7,30 5,00 75,81
Abertis 19,25 35,00 13,09 5,00 72,34
ISAP 28,00 19,85 11,81 5,00 64,66
TAV 23,92 10,82 8,98 5,00 48,72

* všetky štyri konzorciá sa zúčastnili aj tendra na košické letisko, metodiku prideľovania ďalších piatich bodov nepoznáme

** výsledný súčet bodov ešte ovplyvnia rizikové a právne zrážky a body za víťazstvo v tendri na košické letisko

*** získané body za investičný plán nie sú kompletné, keďže niektoré jeho časti hodnotil iný poradca ako SH&E Zdroj a výpočty: SME

Ponuky konzorcií rozmenené na drobné

Konzorcium Abertis (Španielsko), britský prevádzkovateľ letísk TBI, J&T (Slovensko)

Cena za akcie spolu s celkovou výškou investícií: 13 miliárd korún.

Z toho:

  • investícia 2,98 miliardy korún do nového terminálu,
  • na krátkodobé rozšírenie odbavovacích kapacít 296 miliónov korún,
  • rekonštrukcia pristávacej dráhy 1,02 miliardy korún,
  • nový hangár na údržbu lietadiel za 167 miliónov korún

Konzorcium Two One - Letisko Viedeň (Schwechat, Rakúsko), Raiffeisen Zentralbank (Rakúsko), Penta Group (Slovensko)

Skryť Vypnúť reklamu

Cena za akcie spolu s celkovou výškou investícií: 13,9 miliardy korún.

Z toho:

  • Investícia 3,91 miliardy korún do nového terminálu,
  • na krátkodobé rozšírenie odbavovacích kapacít 254,1 milióna korún,
  • rekonštrukcia pristávacej dráhy za 1,25 miliardy korún,

Konzorcium ISAP (Independent Slovak Airport Partners) - Köln-Bonn Airport (Nemecko), Galaxy (infraštrukturálny fond), SNC-Lavalin International (Kanada), Airport Consulting Vienna (Rakúsko)

Cena za akcie spolu s celkovou výškou investícií: 10,3 (13,5)* miliardy korún.

Z toho:

  • Investícia 4,13 miliardy korún do nového terminálu,
  • na krátkodobé rozšírenie odbavovacích kapacít 193 miliónov korún,
  • investícia 22,8 milióna korún do VIP terminálu,
  • nová výbava na údržbu lietadiel za 152 miliónov korún,

TAV - Tepe Akfen Ventures (Turecko)

Skryť Vypnúť reklamu

Cena za akcie spolu s celkovou výškou investícií: 7,1 miliardy korún.

Z toho:

  • Investícia 2 miliardy korún do nového terminálu
  • Výberová komisia údajne neuznala konzorciu ISAP 3,2 miliardy korún pri sume za akcie

Zdroj: Trend a Vyhodnotenie obchodného plánu pre slovenské letiská SH&E

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  7. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  8. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  9. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 31 443
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 29 226
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 928
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 264
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 337
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 100
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 632
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 787
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 480
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 903
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Cynická obluda

OĽaNO hujerizuje úrady

Po tom, ako OĽaNO nanominovalo prednostov úradov, prišli s plánom, že nanominujú aj vedúcich odborov.

Dva dni nemal platiť zákaz vychádzania, o chybe vraj vláda vedela

Zákaz vychádzania bude platiť aj 25. a 26. januára.

Predseda vlády SR Igor Matovič, vľavo minister obrany SR Jaroslav Naď a minister zdravotníctva SR Marek Krajčí (všetci OĽaNO).
Dobré ráno

Dobré ráno: Kotleba je navždy vodca, fašisti sa hádajú

Prečo nastal rozkol v ĽSNS.

Ako prvý dostal vakcínu proti covidu profesor Krčméry.

Neprehliadnite tiež

SACR lákala zahraničných turistov na Slovensko.

Letisko v Prahe malo o 80 % cestujúcich menej kvôli pandémii

Pandémia koronavírusu uvrhla letecký sektor do ťažkej krízy.

Pražské letisko Václava Havla.

Vláda prerušila rokovanie o pláne širokopásmového pripojenia, potrebuje dáta

Po ich spracovaní dát bude rokovanie o tomto bode pokračovať.

Rokovanie vlády v Bratislave 16. septembra 2020.

O tehotenské a dlhodobé ošetrovné sa ešte nedá žiadať, platí až od 1. apríla

Zákon o nových nemocenských dávkach ešte nenadobudol platnosť.