Ďalšie využívanie úverov na výstavbu diaľnic je podľa riaditeľa ŠFCH otázne

Bratislava 25.marca (TASR) - Ďalšie využívanie už čerpaných úverov od významných svetových bánk na výstavbu diaľničnej infraštruktúry na Slovensku ostáva ...

Bratislava 25.marca (TASR) - Ďalšie využívanie už čerpaných úverov od významných svetových bánk na výstavbu diaľničnej infraštruktúry na Slovensku ostáva otázne. Zánikom Štátneho fondu cestného hospodárstva (ŠFCH) ako správcu a prijímateľa týchto úverov, ako aj plánovaným prechodom finančných prostriedkov a záväzkov z nich vyplývajúcich na Ministerstvo financií (MF) SR, budú totiž porušené podmienky úverových vzťahov s jednotlivými poskytovateľmi úverov. Podľa slov riaditeľa ŠFCH Milana Križana zmluvy poskytujú minimálne možnosti, ako modifikovať záväzky cestného fondu pred jeho zrušením.

Ak veriteľské bankové inštitúcie nebudú akceptovať nového vypožičiavateľa, na ktorého budú úvery cedované (teda Ministerstvo financií SR), môže sa stať, že požiadajú o okamžité splatenie istín a úrokov z predmetných úverov. Tie dosiahli vlani 20,462 miliardy Sk. V lepšom prípade budú podľa M. Križana bankové domy pravdepodobne žiadať zmeny v súčasnej úverovej dokumentácii, a to skôr v smere uzatvorenia nových úverových zmlúv ako v smere vytvorenia dodatkov k pôvodným. Ak by sa tieto kroky podarilo uskutočniť, existuje reálna možnosť odvrátenia rizika defaultu respektíve cross-defaultu fondu. Na druhej strane však bude cestný fond povinný nahradiť náklady, vzniknuté bankám v súvislosti s rokovaniami a vyjednávaním o nových zmluvách. Predpokladaná výška týchto neproduktívnych nákladov je 30 miliónov Sk.

V súčasnosti už prebieha vzájomná intenzívna komunikácia medzi veriteľmi, predstaviteľmi fondu a vládou o tom, ako situáciu riešiť. Na základe doterajších právnych analýz existujú pre vládu 3 možnosti dosiahnutia cieľa. Zmluvy o úveroch, čerpaných od nemeckej banky Commerzbank (1,7 mld. Sk) a nemeckej štátnej rozvojovej agentúry Kreditanstalt für Wiederaufbau (61 mil. EUR a 80 mil. DEM), vytvárajú zánikom fondu priestor na ich predčasné splatenie. Pokiaľ o to banky požiadajú, vláda bude musieť na realizáciu tohto kroku pravdepodobne emitovať štátne dlhopisy (ŠD).

Druhá možnosť, predpokladajúca postúpenie úverov bez súhlasu veriteľov na inú samostatnú právnickú osobu, oddelenú od vlády, avšak pod jej kontrolou, je realizovateľná len v prípade Credit Suisse First Boston (CSFB), ktorá odkúpením ŠD v minulosti poskytla na výstavbu diaľnic 120 miliónov EUR. Vláde by tým vznikla zodpovednosť aj voči všetkým k banke pridruženým vlastníkom predmetných dlhopisov. Proces prevodu dlhopisov v ich vlastníctve na MF sa bude riadiť ustanoveniami luxemburského práva. Náklady na analýzu tohto prechodu boli vyčíslené na 150 000 EUR.

Tretia alternatíva vychádza z faktu, že podmienky, zakotvené v úverových zmluvách s ostatnými veriteľmi, zakazujú postúpenie alebo prevod záväzkov fondu na iný subjekt. Z tohto dôvodu by mala vláda SR žiadať o zmenu úverových dokumentácií. V prípade VÚB a Slovenskej sporiteľne M. Križan prevodové komplikácie nepredpokladá, tieto inštitúcie však budú žiadať prechod všetkých záväzkov fondu z úverovej dokumentácie na vládu.

Situácii sa podľa M. Križana dalo predísť tak, že ministerstvom financií iniciovanému zrušenie cestného fondu malo predchádzať zabezpečenie právneho ošetrenia úverových zmlúv prostredníctvom rokovaní s veriteľskými bankami a dôsledným odstránením ostatných rizík. Postup vydania vládneho uznesenia a následného uvedomenia si potreby rokovať považuje za nerozumné. Stanovený termín zrušenia fondu k 1. júlu 2001 je podľa neho nepravdepodobný. Napriek tomu ŠFCH spolu s MDPT spolupracujú na naplnení vládneho uznesenia. Ako ďalej uviedol M. Križan, prekvapivým ostáva fakt, že ministerstvom dopravy navrhovanú alternatívu vytvorenia Agentúry cestnej infraštruktúry, ako nástupníckeho subjektu ŠFCH, MF striktne zamietlo, hoci by výrazne znížila riziko dôsledkov z porušenia úverových zmlúv. Ako príklad poslúži porovnanie s ČR, ktorá na rozdiel od SR v roku 2000 Štátny cestný fond zriadila, pričom jeho dlhovú službu spravuje MF.

Integráciu činností ŠFCH do kapitoly MDPT SR a prechod jeho záväzkov na MF odobrila vláda SR 21. februára tohto roka v rámci schválenej reformy verejných fondov. V súvislosti s ňou by mala prebehnúť aj delimitácia 12 pracovníkov ŠFCH na MDPT a 2 na SSC. Ďalšie okruhy plnenia vládneho uznesenia súvisia so zriadením kontrolných váh na cestných hraničných priechodoch, výrobou, distribúciou a predajom diaľničných nálepiek, ako aj určením akcionára Dopravnej banky, a. s., Banská Bystrica, v ktorej má účastiny vo výške 20 miliónov Sk (2 %). Vláda pritom vychádzala z odporúčaní medzinárodných finančných inštitúcií sústrediť dlh SR do štátneho rozpočtu, čím by sa dlhové postavenie štátu stalo pre domácich a medzinárodných investorov zrozumiteľnejším. Zjednodušili by sa postupy získavania finančných prostriedkov a obmedzili náklady, spojené s obsluhou dlhu.

ŠFCH bol zriadený 1. januára 1994 osobitným zákonom NR SR. Jeho účelom je sústreďovanie finančných prostriedkov a ich používanie na výstavbu, opravu a údržbu štátnych ciest a diaľnic.

* sch gl

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 422
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 988
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 273
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 733
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 610
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 551
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 457
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 851
  9. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 222
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 179

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Dankovi poškodilo bozkávanie výložiek, za premiéra ho už väčšina nechce

Kým v decembri bol podľa agentúry Focus Andrej Danko favoritom na budúceho premiéra, dnes jeho akceptácia u ľudí výrazne klesla.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. S tvrdou silou nemáme šancu.

Neprehliadnite tiež

Slováci po novom pracujú v Rakúsku za rovnakých podmienok ako domáci

Od 1. januára je platný nový rakúsky zákon.

Rast objemu úverov v eurozóne sa zrýchlil

Tempo rastu dosiahlo v januári medziročne 4,9 percenta.

Londýn zostane najdôležitejším finančným centrom Európy

Pre BBC to povedal člen rady nemeckej centrálnej banky Andreas Dombret.

Matečnú vyznamenali Francúzi za zásluhy v agrosektore

Ide o jedno z najvýznamnejších francúzskych štátnych vyznamenaní.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop