Ďalšie využívanie úverov na výstavbu diaľnic je podľa riaditeľa ŠFCH otázne

Bratislava 25.marca (TASR) - Ďalšie využívanie už čerpaných úverov od významných svetových bánk na výstavbu diaľničnej infraštruktúry na Slovensku ostáva ...

Bratislava 25.marca (TASR) - Ďalšie využívanie už čerpaných úverov od významných svetových bánk na výstavbu diaľničnej infraštruktúry na Slovensku ostáva otázne. Zánikom Štátneho fondu cestného hospodárstva (ŠFCH) ako správcu a prijímateľa týchto úverov, ako aj plánovaným prechodom finančných prostriedkov a záväzkov z nich vyplývajúcich na Ministerstvo financií (MF) SR, budú totiž porušené podmienky úverových vzťahov s jednotlivými poskytovateľmi úverov. Podľa slov riaditeľa ŠFCH Milana Križana zmluvy poskytujú minimálne možnosti, ako modifikovať záväzky cestného fondu pred jeho zrušením.

Ak veriteľské bankové inštitúcie nebudú akceptovať nového vypožičiavateľa, na ktorého budú úvery cedované (teda Ministerstvo financií SR), môže sa stať, že požiadajú o okamžité splatenie istín a úrokov z predmetných úverov. Tie dosiahli vlani 20,462 miliardy Sk. V lepšom prípade budú podľa M. Križana bankové domy pravdepodobne žiadať zmeny v súčasnej úverovej dokumentácii, a to skôr v smere uzatvorenia nových úverových zmlúv ako v smere vytvorenia dodatkov k pôvodným. Ak by sa tieto kroky podarilo uskutočniť, existuje reálna možnosť odvrátenia rizika defaultu respektíve cross-defaultu fondu. Na druhej strane však bude cestný fond povinný nahradiť náklady, vzniknuté bankám v súvislosti s rokovaniami a vyjednávaním o nových zmluvách. Predpokladaná výška týchto neproduktívnych nákladov je 30 miliónov Sk.

V súčasnosti už prebieha vzájomná intenzívna komunikácia medzi veriteľmi, predstaviteľmi fondu a vládou o tom, ako situáciu riešiť. Na základe doterajších právnych analýz existujú pre vládu 3 možnosti dosiahnutia cieľa. Zmluvy o úveroch, čerpaných od nemeckej banky Commerzbank (1,7 mld. Sk) a nemeckej štátnej rozvojovej agentúry Kreditanstalt für Wiederaufbau (61 mil. EUR a 80 mil. DEM), vytvárajú zánikom fondu priestor na ich predčasné splatenie. Pokiaľ o to banky požiadajú, vláda bude musieť na realizáciu tohto kroku pravdepodobne emitovať štátne dlhopisy (ŠD).

Druhá možnosť, predpokladajúca postúpenie úverov bez súhlasu veriteľov na inú samostatnú právnickú osobu, oddelenú od vlády, avšak pod jej kontrolou, je realizovateľná len v prípade Credit Suisse First Boston (CSFB), ktorá odkúpením ŠD v minulosti poskytla na výstavbu diaľnic 120 miliónov EUR. Vláde by tým vznikla zodpovednosť aj voči všetkým k banke pridruženým vlastníkom predmetných dlhopisov. Proces prevodu dlhopisov v ich vlastníctve na MF sa bude riadiť ustanoveniami luxemburského práva. Náklady na analýzu tohto prechodu boli vyčíslené na 150 000 EUR.

Tretia alternatíva vychádza z faktu, že podmienky, zakotvené v úverových zmluvách s ostatnými veriteľmi, zakazujú postúpenie alebo prevod záväzkov fondu na iný subjekt. Z tohto dôvodu by mala vláda SR žiadať o zmenu úverových dokumentácií. V prípade VÚB a Slovenskej sporiteľne M. Križan prevodové komplikácie nepredpokladá, tieto inštitúcie však budú žiadať prechod všetkých záväzkov fondu z úverovej dokumentácie na vládu.

Situácii sa podľa M. Križana dalo predísť tak, že ministerstvom financií iniciovanému zrušenie cestného fondu malo predchádzať zabezpečenie právneho ošetrenia úverových zmlúv prostredníctvom rokovaní s veriteľskými bankami a dôsledným odstránením ostatných rizík. Postup vydania vládneho uznesenia a následného uvedomenia si potreby rokovať považuje za nerozumné. Stanovený termín zrušenia fondu k 1. júlu 2001 je podľa neho nepravdepodobný. Napriek tomu ŠFCH spolu s MDPT spolupracujú na naplnení vládneho uznesenia. Ako ďalej uviedol M. Križan, prekvapivým ostáva fakt, že ministerstvom dopravy navrhovanú alternatívu vytvorenia Agentúry cestnej infraštruktúry, ako nástupníckeho subjektu ŠFCH, MF striktne zamietlo, hoci by výrazne znížila riziko dôsledkov z porušenia úverových zmlúv. Ako príklad poslúži porovnanie s ČR, ktorá na rozdiel od SR v roku 2000 Štátny cestný fond zriadila, pričom jeho dlhovú službu spravuje MF.

Integráciu činností ŠFCH do kapitoly MDPT SR a prechod jeho záväzkov na MF odobrila vláda SR 21. februára tohto roka v rámci schválenej reformy verejných fondov. V súvislosti s ňou by mala prebehnúť aj delimitácia 12 pracovníkov ŠFCH na MDPT a 2 na SSC. Ďalšie okruhy plnenia vládneho uznesenia súvisia so zriadením kontrolných váh na cestných hraničných priechodoch, výrobou, distribúciou a predajom diaľničných nálepiek, ako aj určením akcionára Dopravnej banky, a. s., Banská Bystrica, v ktorej má účastiny vo výške 20 miliónov Sk (2 %). Vláda pritom vychádzala z odporúčaní medzinárodných finančných inštitúcií sústrediť dlh SR do štátneho rozpočtu, čím by sa dlhové postavenie štátu stalo pre domácich a medzinárodných investorov zrozumiteľnejším. Zjednodušili by sa postupy získavania finančných prostriedkov a obmedzili náklady, spojené s obsluhou dlhu.

ŠFCH bol zriadený 1. januára 1994 osobitným zákonom NR SR. Jeho účelom je sústreďovanie finančných prostriedkov a ich používanie na výstavbu, opravu a údržbu štátnych ciest a diaľnic.

* sch gl

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 009
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 083
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 12 920
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 869
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 606
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 745
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 405
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 765
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 617
  10. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 3 522

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Architekt: Nikde som nezažil to, čo na Námestí slobody

Socializmus na Námestí slobody architektovi neprekáža, dôležitá je funkčnosť.

ŠPORT

Pálffy kritizoval Lintnera, ten okamžite reagoval

Ďalší spor v slovenskom hokeji?

Neprehliadnite tiež

Trump sa na summite prihlásil k voľnému trhu, obavy však zostali

Na stretnutí G7 došlo rýchlo k zhode, že sa musí zachovať otvorený globálny trh.

Doprava a logistika

Nafta je najlacnejšia v tomto roku, kamionisti môžu výrazne ušetriť

Priemerná cena sa pohybuje na úrovni 1,11 eura za liter. Cena pod touto úrovňou bola v polovici decembra - stála 1,09 eur za liter.

Namiesto sudov potrubie. Na nemeckom festivale stavajú pivovod

Pivovodom je možné prepraviť 400-tisíc litrov piva.