Ďalšie využívanie úverov na výstavbu diaľnic je podľa riaditeľa ŠFCH otázne

Bratislava 25.marca (TASR) - Ďalšie využívanie už čerpaných úverov od významných svetových bánk na výstavbu diaľničnej infraštruktúry na Slovensku ostáva ...

Bratislava 25.marca (TASR) - Ďalšie využívanie už čerpaných úverov od významných svetových bánk na výstavbu diaľničnej infraštruktúry na Slovensku ostáva otázne. Zánikom Štátneho fondu cestného hospodárstva (ŠFCH) ako správcu a prijímateľa týchto úverov, ako aj plánovaným prechodom finančných prostriedkov a záväzkov z nich vyplývajúcich na Ministerstvo financií (MF) SR, budú totiž porušené podmienky úverových vzťahov s jednotlivými poskytovateľmi úverov. Podľa slov riaditeľa ŠFCH Milana Križana zmluvy poskytujú minimálne možnosti, ako modifikovať záväzky cestného fondu pred jeho zrušením.

Ak veriteľské bankové inštitúcie nebudú akceptovať nového vypožičiavateľa, na ktorého budú úvery cedované (teda Ministerstvo financií SR), môže sa stať, že požiadajú o okamžité splatenie istín a úrokov z predmetných úverov. Tie dosiahli vlani 20,462 miliardy Sk. V lepšom prípade budú podľa M. Križana bankové domy pravdepodobne žiadať zmeny v súčasnej úverovej dokumentácii, a to skôr v smere uzatvorenia nových úverových zmlúv ako v smere vytvorenia dodatkov k pôvodným. Ak by sa tieto kroky podarilo uskutočniť, existuje reálna možnosť odvrátenia rizika defaultu respektíve cross-defaultu fondu. Na druhej strane však bude cestný fond povinný nahradiť náklady, vzniknuté bankám v súvislosti s rokovaniami a vyjednávaním o nových zmluvách. Predpokladaná výška týchto neproduktívnych nákladov je 30 miliónov Sk.

V súčasnosti už prebieha vzájomná intenzívna komunikácia medzi veriteľmi, predstaviteľmi fondu a vládou o tom, ako situáciu riešiť. Na základe doterajších právnych analýz existujú pre vládu 3 možnosti dosiahnutia cieľa. Zmluvy o úveroch, čerpaných od nemeckej banky Commerzbank (1,7 mld. Sk) a nemeckej štátnej rozvojovej agentúry Kreditanstalt für Wiederaufbau (61 mil. EUR a 80 mil. DEM), vytvárajú zánikom fondu priestor na ich predčasné splatenie. Pokiaľ o to banky požiadajú, vláda bude musieť na realizáciu tohto kroku pravdepodobne emitovať štátne dlhopisy (ŠD).

Druhá možnosť, predpokladajúca postúpenie úverov bez súhlasu veriteľov na inú samostatnú právnickú osobu, oddelenú od vlády, avšak pod jej kontrolou, je realizovateľná len v prípade Credit Suisse First Boston (CSFB), ktorá odkúpením ŠD v minulosti poskytla na výstavbu diaľnic 120 miliónov EUR. Vláde by tým vznikla zodpovednosť aj voči všetkým k banke pridruženým vlastníkom predmetných dlhopisov. Proces prevodu dlhopisov v ich vlastníctve na MF sa bude riadiť ustanoveniami luxemburského práva. Náklady na analýzu tohto prechodu boli vyčíslené na 150 000 EUR.

Tretia alternatíva vychádza z faktu, že podmienky, zakotvené v úverových zmluvách s ostatnými veriteľmi, zakazujú postúpenie alebo prevod záväzkov fondu na iný subjekt. Z tohto dôvodu by mala vláda SR žiadať o zmenu úverových dokumentácií. V prípade VÚB a Slovenskej sporiteľne M. Križan prevodové komplikácie nepredpokladá, tieto inštitúcie však budú žiadať prechod všetkých záväzkov fondu z úverovej dokumentácie na vládu.

Situácii sa podľa M. Križana dalo predísť tak, že ministerstvom financií iniciovanému zrušenie cestného fondu malo predchádzať zabezpečenie právneho ošetrenia úverových zmlúv prostredníctvom rokovaní s veriteľskými bankami a dôsledným odstránením ostatných rizík. Postup vydania vládneho uznesenia a následného uvedomenia si potreby rokovať považuje za nerozumné. Stanovený termín zrušenia fondu k 1. júlu 2001 je podľa neho nepravdepodobný. Napriek tomu ŠFCH spolu s MDPT spolupracujú na naplnení vládneho uznesenia. Ako ďalej uviedol M. Križan, prekvapivým ostáva fakt, že ministerstvom dopravy navrhovanú alternatívu vytvorenia Agentúry cestnej infraštruktúry, ako nástupníckeho subjektu ŠFCH, MF striktne zamietlo, hoci by výrazne znížila riziko dôsledkov z porušenia úverových zmlúv. Ako príklad poslúži porovnanie s ČR, ktorá na rozdiel od SR v roku 2000 Štátny cestný fond zriadila, pričom jeho dlhovú službu spravuje MF.

Integráciu činností ŠFCH do kapitoly MDPT SR a prechod jeho záväzkov na MF odobrila vláda SR 21. februára tohto roka v rámci schválenej reformy verejných fondov. V súvislosti s ňou by mala prebehnúť aj delimitácia 12 pracovníkov ŠFCH na MDPT a 2 na SSC. Ďalšie okruhy plnenia vládneho uznesenia súvisia so zriadením kontrolných váh na cestných hraničných priechodoch, výrobou, distribúciou a predajom diaľničných nálepiek, ako aj určením akcionára Dopravnej banky, a. s., Banská Bystrica, v ktorej má účastiny vo výške 20 miliónov Sk (2 %). Vláda pritom vychádzala z odporúčaní medzinárodných finančných inštitúcií sústrediť dlh SR do štátneho rozpočtu, čím by sa dlhové postavenie štátu stalo pre domácich a medzinárodných investorov zrozumiteľnejším. Zjednodušili by sa postupy získavania finančných prostriedkov a obmedzili náklady, spojené s obsluhou dlhu.

ŠFCH bol zriadený 1. januára 1994 osobitným zákonom NR SR. Jeho účelom je sústreďovanie finančných prostriedkov a ich používanie na výstavbu, opravu a údržbu štátnych ciest a diaľnic.

* sch gl

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 549
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 186
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 5 171
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 4 242
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 203
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 087
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 045
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 984
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 653
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 360

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žitňanská chce, aby polícia vysvetľovala, prečo nekoná. Poslanci váhajú

Ak vyšetrovatelia či prokuratúra podrobnosti nepovedia, musia to zdôvodniť. Mimovládne organizácie možnosť odmietnutia znepokojila.

KOMENTÁRE

Zlomí sa charakter Mosta aj pri infozákone?

Žitňanská môže mať s presadením návrhu pri partii, ktorá desať rokov klondajkuje štát, problém.

DOMOV

Má tu veľkú základňu, hovoria o Uhríkovi v Nitre

Súperi kandidatúru extrémistu zľahčujú.

DOMOV

Slovensku hrozí, že príde o desiatky miliónov eur

Peniaze z Únie Slovensko zrejme nestihne odčerpať do konca roka.

Neprehliadnite tiež

Jaguar sa už začína podobať na fabriku. Takto vyzerá stavba v Nitre

S výrobou sa plánuje začať na budúci rok, zo začiatku zamestná továreň 1300 ľudí.

Mercedes-Benz investuje miliardu dolárov do výroby elektrických áut v USA

Automobilka oznámila, že tým vytvorí 600 pracovných miest.

Air Berlin už pozná možných kupcov. Veritelia vybrali Lufthansu a EasyJet

Lufthansa a EasyJet sa odmietli k správe vyjadriť.

Čína kritizuje agentúru Standard & Poor’s, že jej znížila rating

Zhoršenie hodnotenia úverovej spoľahlivosti Číny odzrkadľuje, že dlhé obdobie silného nárastu úverov zvyšuje ekonomické a finančné riziká.