v nej stratili aj tí najšikovnejší lovci cenových ponúk. Tarifný prales takto zabránil tlaku na znižovanie cien mobilného telefonovania v Nemecku. Zisk mobilných operátorov sa pohyboval okolo 20 až 40 percent.
Situácia sa zmenila vlani v lete. Na scénu vstúpila nová generácia mobilných spoločností. Ich devízou je ponúkať čo najlacnejšie a čo najjednoduchšie služby. Namiesto subvencovaných mobilov a drahých dlhodobých tarifov ponúkajú nízke ceny za telefonovanie s jednoduchou, ľahko vypovedateľnou zmluvou bez subvencovaných prístrojov. Prevádzkové náklady sú stlačené na minimum, na takmer všetky administratívne úkony slúži v mnohých prípadoch internet.
Časť viny za cenovú nesú aj spomínané štyri veľké koncerny. Ich mobilné siete nie sú totiž naplno vyťažené. S výnimkou Vodafonu predali časť voľných kapacít práve konkurentom, poskytovateľom lacných mobilných služieb.
Štartovací povel vyslala sieť Tschibo. V spolupráci s koncernom O2 predáva mobilné karty a dosiaľ získala takmer pol milióna zákazníkov. K Tschibo sa postupom času pridali ďalšie firmy, špecializujúce sa na lacné mobilné telefonovanie. V posledných dňoch vstúpil do mobilného ringu dokonca gigantický potravinový reťazec Aldi. Za minútu telefonovania si pýta 15 centov (asi 5,70 Sk); ak medzi sebou telefonujú dvaja zákazníci Aldi, tak ich minúta stojí iba 5 centov (asi 2 Sk). Roman Friedrich z poradenskej firmy Booz Allen Hamilton však v denníku Handelsblatt podčiarkol, že noví poskytovatelia mobilných služieb budú iba vo výnimočných prípadoch dlhodobo úspešní, lebo sú totálne závislí od voľných kapacít veľkých spoločností s vlastnými sieťami.
Spiegel Online konštatuje, že Nemecko je európskou krajinou, kde sa najmenej telefonuje cez mobily. Ak sa operátorom podarí zmeniť nemecké zvyky, potom môže dôjsť k ďalšiemu znižovaniu cien.
Cena za externé mobilné telefonovanie sa v nemeckých lacných spoločnostiach medzičasom ustálila medzi 14 až 16 centami za minútu (asi 5,30 - 6,08 Sk). Interné mobilné hovory medzi zákazníkmi tej istej firmy sú buď (dočasne) zadarmo, alebo stoja okolo 5 centov za minútu. Webovský portál www.teltarif.de v tejto súvislosti zdôrazňuje, že prirodzenou hranicou je zatiaľ úroveň 11 až 12 centov za minútu. Toľko totiž požadujú štyri veľké sieťové koncerny za každý hovor v "cudzej" spoločnosti. Je však otázkou času, kedy sa prelomí desaťcentová hranica. Podľa www.teltarif.de toho budeme svedkami v priebehu roka-dvoch.
JÁN ŠALGOVIČ, Mníchov