Tokio 11. decembra (TASR) - Japonská vláda nariadila vyšetrovanie potom, ako vznikol chaos pre preklep brokera pri obchodovaní na burze s akciami personálnej spoločnosti J-Com. Personálna agentúra, ktorá získava zamestnancov pre telekomunikácie, bola kótovaná na burze len vo štvrtok.
Hodnota akcií firmy poklesla pod emisnú cenu potom, ako broker Mizuho Securities ponúkol 610 000 akcií za 1 jen za kus, v prepočte 0,26 SKK. Správne to malo byť jedna akcia za 610 000 JPY.
Premiér Džuničiro Koizumi uviedol, že viac nechce vidieť podobné chyby a vyzval na prijatie nových bezpečnostných opatrení. Minister pre bankovníctvo Kaoru Josano a tajomník kabinetu Šinzo Abe povedali, že ministerstvo pracuje s Mizuho Securities a Tokijskou akciovou burzou (TSE) na návrhu protiopatrení, ktoré v budúcnosti zabránia obdobným prešľapom. Japonský Úrad finančných služieb, ktorý dozerá nad finančným sektorom, začal vyšetrovanie príčin chyby a skúma, ako zabrániť tomu, aby sa zopakovali.
Trhové pravidlá nedovoľujú omylom predané akcie odkúpiť nazad za 1 jen, najnižšia cena je 572 000 JPY za kus. Úhrnná cena tak predstavuje 41-násobok ceny zvyšných akcií personálnej spoločnosti J-Com.
Brokerská spoločnosť Mizuho uviedla, že zatiaľ skúpila nazad väčšinu fantómových akcií, ktoré predala. Chyba ju zatiaľ stála 27 miliárd JPY, čo je takmer rovnaká suma, ako jej čistý zisk za uplynulý finančný rok s koncom v marci 2005, ktorý dosiahol 28,1 miliardy JPY. Epizóda viedla k 3,4-% poklesu hodnoty akcií materskej spoločnosti Mizuho Securities - banky Mizuho. "Je to obrovská obchodná chyba, ale našťastie ide o veľkú banku s obrovskými rezervami," komentoval úverový analytik Barclays Capital Jason Rogers.
Hodnota akcie J-Com vzrástla vzápätí po ich debute na burze. Čoskoro - po zverejnení chybnej ponuky na predaj, poklesla o 100 000 jenov na 572 000 JPY za kus - pod emisnú cenu 610 000 jenov. Cena akcie J-Com sa potom zotavila na 772 000 jenov.
Incident pripomína chybu, ktorá vznikla predajom enormného balíka akcií gigantickej japonskej reklamnej agentúry Dentsu. Tento omyl zmaril jej burzový debut v roku 2001. Brokerská firma UBS omylom predala okolo 65 000 akcií Dentsu. Väčšinu z nich následne musela skúpiť samotná japonská reklamná agentúru.
Informovala o tom britská spoločnosť BBC.