FOTO |
Spotrebitelia boli pri výpredajoch nehorázne podvedení, ale zatiaľ zostáva všetko po staromBRATISLAVA - V januári sa možno zopakujú výpredaje, pri ktorých budú tisíce ľudí budú hľadať v obchodoch tovar, ktorý tam v skutočnosti nie je. Európska komisia zatiaľ neschválila smernicu, ktorá by im to zakazovala.
Všetko po starom
"Zatiaľ sa v legislatíve nič nezmenilo. Všetko je po starom," tvrdí hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie Danuša Krkošová. Inšpektori na začiatku roku urobili niekoľko kontrol v obchodoch a zistili, že pri výpredajoch klamú spotrebiteľov. "Spotrebitelia boli nehorázne podvedení. Boli klamaní, boli diskriminovaní, boli okradnutí a bola im podsúvaná klamlivá reklama," povedala v polovici januára ústredná riaditeľka inšpekcie Nadežda Machútová o kontrole v sieti Carrefour.
Budúci rok hrozí, že sa situácia zopakuje. Ministerstvo hospodárstva sa totiž spoľahlo na iniciatívu Európskej komisie a nepripravilo vlastný návrh zákona, ktorý by obmedzil výpredaje. Teraz je už neskoro. Novoročné výpredaje sa začnú v januári a dovtedy nový zákon platiť určite nebude.
Brusel chcel v smernici zakázať reklamu na tovar, ktorý obchod nemá v dostatočnom množstve. Znamenalo by to, že by obchodné reťazce nemohli uvádzať vo svojich reklamných letákoch také výrobky, z ktorých majú len pár kusov. Ak by chceli takýto tovar dať do letáku, museli by uviesť presný počet kusov, ktorý bude na pultoch. Rovnako by museli pre jednotlivé obchody vydávať samostatné letáky, ak by všetok ponúkaný tovar nebol k dispozícii vo všetkých predajniach.
Návrh na obmedzenie výpredajov bol predložený počas belgického predsedníctva v Európskej únie v prvom polroku 2005. Podľa Dagmar Hlavatej z ministerstva hospodárstva však nenašiel "všeobecnú podporu". V druhom polroku sa o tomto návrhu ani nerokovalo a nemalo by sa o ňom rokovať ani v prvom polroku budúceho roku.
Ministerstvo hospodárstva si preto dalo vypracovať analýzu, na základe ktorej sa rozhodne, či pripraví špeciálny zákon pre výpredaje. Analýza by mala byť hotová do konca tohto roku.
Obchody sa vraj polepšili
Podľa Krkošovej sa však obchody od začiatku roku polepšili a v januári by sa nemala opakovať situácia spred roka. Vtedy Carrefour v rámci svojej akcie výpredaj storočia ponúkal na niektoré výrobky až 95-percentné zľavy. Už niekoľko hodín pred otvorením obchodov sa pred nimi tlačili stovky ľudí, ktorí si chceli odniesť lacné výrobky. Na predajniach bolo však len niekoľko kusov zlacnených výrobkov a niektoré tu vôbec neboli.
Hovorkyňa Carrefouru Jana Havlíčková tvrdí, že urobia všetko preto, aby sa minuloročná situácia neopakovala. "Budeme uvádzať počty výrobkov v tom ktorom obchode. Je to ošetrené tak, aby sme sa vyhli akýmkoľvek diskusiám," vraví.
Aj prezident Zväzu obchodu Pavol Konštiak si myslí, že sa v januári nebude opakovať tohtoročná situácia. "Predpokladám, že ak si niekto urobil hanbu pred spotrebiteľom, tak to nezopakuje a druhí si z neho príklad nezoberú. Z toho mi vyplýva, že by sa nemalo opakovať to, čo sa stalo začiatkom tohoto roku," tvrdí.
V Česku ako u nás
Marta Černá z Fóra spotrebiteľov si myslí, že zákon, ktorý by obmedzil výpredaje, netreba. "Nikde vo svete som nevidela v katalógu napísané iné než do vypredania zásob. A nehovorí sa tam, či majú v zásobe tri kusy alebo 300 kusov. Obchody by sa mali poučiť z toho, že Slováci sú vo veci výpredajov ešte pomerne neskúsení," hovorí Černá. Aj Konštiak tvrdí, že špeciálny zákon netreba. Súhlasí však s tým, aby komisia prijala smernicu, ktorá upraví výpredaje. "Ak to prispeje k tomu, že bude vyššia ochrana spotrebiteľa, tak nemáme dôvod nesúhlasiť," povedal Konštiak.
Rovnako ani v Českej republike nestihli zabrániť tomu, aby obchody nezopakovali minuloročné podvody pri výpredajoch. Hoci sa ministerstvo priemyslu a obchodu nespoľahlo na Európsku komisiu a pripravilo vlastný zákon, od nového roka platiť ešte nebude. Senát totiž minulý týždeň zablokoval jeho schválenie. Preto o ňom musí znovu rokovať Poslanecká snemovňa, ktorá ho už raz odsúhlasila. Aj keby ho znovu odobrila, nestihne to do konca roku.
PETER CSERNÁK