Detroit 4. decembra (TASR) - Trojica najväčších amerických automobiliek nebude mať v decembri veľa dôvodov na oslavu, ak ďalej prepustia časť trhového podielu ich japonským rivalom a ich predaj bude naďalej klesať, ako očakávajú analytici.
"S určitosťou očakávame, že erózia trhu bude pokračovať," povedal analytik Deutsche Bank Michael Heifler deň po tom, čo General Motors (GM), Ford Motor a Daimler Chrysler oznámili pokles predaja v novembri.
Predaj najväčšej automobilky na svete GM za november klesol o 11 %, Ford zaznamenal prepad o 18 % a Chrysler Group o 7 %. Naproti tomu predaj japonského výrobcu áut Toyota Motor stúpol o 5,6 % a Hondy Motor dokonca o 6,4 %. "Predaj za november naznačuje, že Ford a GM budú smerom k roku 2006 pravdepodobne pociťovať značné tlaky na zisk," komentoval analytik investičnej banky Goldman Sachs Robert Barry. Viacerí analytici očakávajú, že medziročný predaj amerických automobiliek v roku 2006 poklesne. Dopyt po terénnych vozidlách, ktoré sú pre výrobcov áut zo Spojených štátov dlhodobým zdrojom cash flow, sa stále znižuje. "Myslím, že slabý predaj bude pokračovať," povedal úverový analytik ratingovej agentúry Standard & Poorďs Scott Sprinzen. "Obzvlášť v kategórii terénnych vozidiel. Ceny benzínu sa možno stabilizujú, ale šokový efekt rastu cien benzínu sa len tak skoro nepominie," vysvetlil.
GM aj Ford znížili medzikvartálne prognózu výroby na 4. štvrťrok. V medziročnom porovnaní však GM zvýšil cieľ produkcie na 4. kvartál o 6 %. Ford plánuje v 1. štvrťroku budúceho roku vyrobiť medziročne o 2,5 % menej áut, pričom objem výroby nákladných vozidiel klesne o 12 %. Podľa analytika Goldman Sachs Roberta Barryho je to obzvlášť nešťastné, lebo nákladné autá sú stále pre výrobcu oveľa ziskovejšie ako osobné.
Informovala o tom agentúra Reuters.