Hamburg 29. novembra (TASR) Najväčšia pražiareň a dodávateľ kávy v Európe, spoločnosť Tchibo, sa predsa len neodváži cez Atlantik. Nemecký rodinný koncern zastavil všetky plány expanzie do USA a okamžite ukončil testy s filiálkami a skladmi v maloobchode na východnom pobreží Spojených štátov.
Nemecký denník Die Welt sa to dozvedel z kruhov spoločnosti so sídlom v Hamburgu. Ako ďalej denník píše v dnešnom vydaní, manažment sa zároveň rozhodol, že uprednostní budovanie siete vo Veľkej Británii, Poľsku a v Českej republike. V Poľsku by tak v krátkodobom horizonte malo vzniknúť do 100 filiálok Tchibo.
Dôvodmi zrušenia plánov Tchibo pre USA sú údajne príliš nákladná logistika, problémy pri ručení spoločností, ako aj ťažkosti s tamojšími obchodnými partnermi. Tchibo spolupracuje v USA s maloobchodnou sieťou A & P, ktorá patrí ku skupine Tengelmann a v súčasnosti prechádza sanáciou. Napokon, nevyhnutné investície v USA sú podstatne vyššie ako sa pôvodne rozpočtovalo, ak by tam Tchibo chcelo byť v dostatočnej miere zastúpené.
Namiesto USA hľadá Tchibo intenzívnejšie šance v Európe. Finančné prostriedky na expanziu chce spoločnosť vložiť teraz vo východnej Európe a vo Veľkej Británii. V Anglicku spolupracuje koncern s druhým obchodným partnerom. Okrem siete obchodov Somerfield Tchibo čoskoro otvorí pri meste Sainsbury sklady s kávou a spotrebným tovarom. V pláne má výstavbu 200 takýchto predajných miest. Počet vlastných filiálok sa do konca roka podstatne zvýši na 60. Druhým ťažiskom budovania obchodu bude v roku 2006 Poľsko. Tam je Tchibo doteraz zastúpené 20 vlastnými obchodmi s kávou. Časť týchto kaviarničiek sa prebuduje podľa vzoru filiálok v Nemecku a bude dodatočne ponúkať aj spotrebný tovar.
Podobné sú aj zámery v Česku a vo Švajčiarsku, avšak s menšími číslami. Vo Švajčiarsku bude spoločnosť spolupracovať okrem špecializovaných obchodov a pekární aj s maloobchodným koncernom. Malo by ísť o Coop. Podstatne menšie sú naproti tomu plány v Turecku. Tam Tchibo testuje predaj častí ponuky kávy, ako aj sortimentu spotrebného tovaru. Testy s vlastnými filiálkami sa okrem toho v súčasnosti realizujú v Holandsku. Tam sa rokuje o rozširovaní pôsobenia koncernu.
Dôvodom rozhodnutí je nepochybne aj výmena manažérov na čele operatívnych spoločností Tchibo. Od januára bude novým hovorcom predstavenstva Tchibo GmbH Marcus Conrad. Šéf koncernu Dieter Ammer, ktorý bol za túto oblasť spoluzodpovedný posledný rok a pol, sa chce sústrediť na úlohy v holdingu Tchibo a ako predseda dozornej rady dcérskej spoločnosti Beiersdorf sa starať o výrobcu krému Nivea. Conrad prišiel z knižného veľkoobchodu Libri, ktorý tiež patrí rodine vlastníkov Tchibo, Michaelovi, Wolfgangovi a Joaichovi Herzovým. Tchibo dosiahol 20 % obratu, teda 3,7 miliardy EUR, v prepočte 140,2 miliardy SKK, za hranicami Nemecka. Tento podiel má Conrad zvýšiť.