Berlín 25. novembra (TASR) Náklady na mobilné telefóny, počítače alebo autá prerastajú stále väčšiemu počtu spotrebiteľov v Nemecku cez hlavu. Podiel tých, ktorí nemôžu zaplatiť účet alebo úver, sa v minulom roku zvýšil na 7,3 %. Obzvlášť alarmujúce je, že dlžníci sú stále mladší.
Aktuálny ukazovateľ zadlženia informačného úverového strediska Schufa (úverového registra) ukazuje vzostup o 10 % oproti minulému roku. U 4,3 % obyvateľov, alebo 2,6 milióna ľudí, je situácia dramatická: Sú buď nadmerne zadlžení, alebo im to zakrátko hrozí. Nečakane silno sú v tejto skupine zastúpení aj mladí dospelí 9 % takýchto dlžníkov je vo veku od 18 do 24 rokov.
V prípade tejto vekovej skupiny ide pri nezaplatených dlhoch často o výdavky za mobilné telefóny, počítače a hudbu. Keby sa ohodnotili všetky úvery, teda aj rodičov alebo priateľov, je jedno, v akej výške, podľa údajov experta Güntera Zimmermanna z toho dokonca vyplýva, že každý piaty mladý dospelý má dlhy. Aj v skupine 25 až 29-ročných vidí šéf centra Schufa Rainer Neumann problémy: Každý ôsmy z nich má negatívny záznam v úverovom registri Schufa.
Za dôvody zadlženia považujú experti nahromadenie úverov napr. na auto, zariadenie bytu a ostatnú spotrebu. "Zadlženie má zväčša viaceré dôvody," uviedol šéf dozornej rady Schufa Hans-Peter Krämer. Momentom, ktorý spôsobí, že situácia prerastie až do nadmerného zadlženia, je najčastejšie nezamestnanosť alebo rozvod.
V rámci Nemecka sú podľa údajov Schufa veľké regionálne rozdiely. Podiel spotrebiteľov, ktorí sú v Schufa negatívne registrovaní, je najvyšší v Berlíne, 10,7 %, a najnižší v Bavorsku, kde je ich 5,5 %.
Úverový register Schufa, ktorého spoluvlastníkmi sú banky, sporiteľne, obchod a spoločnosti poskytujúce služby, obsahuje finančné údaje a platobnú disciplínu 62 miliónov občanov krajiny. Banky, obchodní partneri, obchodné domy, obchodníci predávajúci tovar zásielkovým spôsobom alebo cez internet sa môžu za poplatok dostať k údajom a na základe toho rozhodnúť o poskytnutí úveru, dodaní tovaru na dobierku alebo o otvorení účtu. Spotrebitelia s veľkým množstvom mínusových bodov v databáze majú väčšinou ťažkosti pri získavaní pôžičiek alebo iných obchodoch.
Informoval o tom nemecký magazín Der Spiegel na svojej internetovej stránke.