Ministri prerokovali správu o výstavbe závodu Hyundai/Kia pri Žiline

Bratislava 23. novembra (TASR) - Štát doteraz vykúpil pod závod juhokórejskej automobilky Kia pri Žiline 99 % pozemkov z celkovej plochy 174 hektárov ...

Bratislava 23. novembra (TASR) - Štát doteraz vykúpil pod závod juhokórejskej automobilky Kia pri Žiline 99 % pozemkov z celkovej plochy 174 hektárov (ha) a pod fabriku Hyundai Mobis celkom 97,4 % parciel z plánovaných 55 ha. Vyplýva to zo Správy k problematike výstavby kórejských investorov KIA Motors Corporation a Hyundai Mobis, ktorú dnes vláda SR vzala na vedomie s pripomienkami.

Zavŕšenie výkupu pôdy pod závody bolo pôvodne naplánované na koniec augusta 2004. Meškanie spôsobila neochota vlastníkov predávať svoje parcely za cenu nižšiu ako 350 Sk za štvorcový meter (m2). Ťažkosti sa vláde SR podarilo eliminovať schválením výkupu parciel za cenu do 350 Sk/m2 a doplatkov do tejto sumy tým majiteľom, ktorí predali svoju pôdu za nižšiu cenu. Na tento účel štát vyčlenil sumu 380 miliónov Sk. Podľa prerokovanej správy sa očakáva, že proces výkupu pozemkov a následná prípravy lokality pod budúce závody budú definitívne ukončené v 1. kvartáli 2006.

Z rozlohy určenej na výstavbu podpornej infraštruktúry spoločnosť Žilina Invest dosiaľ vykúpila asi 48,2 % pozemkov z celkovej plochy 134 ha. Je to pomerne malý podiel z dôvodu, že nespokojní vlastníci parciel pod závody blokovali hladký priebeh výkupu pôdy aj pod externú infraštruktúru. Vláda v tomto prípade schválila doplatky pôvodným majiteľom pôdy pod závody do 350 Sk/m2. Štátnu kasu toto rozhodnutie ochudobnilo o ďalších 426 miliónov Sk, vďaka nemu sa však vytvoril predpoklad pre dohodu o urovnaní s právnymi zástupcami nespokojných vlastníkov.

Vláda pôvodne plánovala projekt výstavby automobilky Hyundai/Kia podporiť sumou 7,4 miliardy Sk, pričom 5,8 miliardy malo v rokoch 2004 až 2008 plynúť priamo pre spoločnosti Kia Motors Corporation a Hyundai Mobis a suma 1,57 miliardy bola vyčlenená na inú podporu štátu. V priebehu realizácie projektu však došlo k potrebe navýšenia zdrojov štátnej pomoci, a to hlavne z dôvodu, že investor sa rozhodol zvýšiť pôvodne plánovanú výrobnú kapacitu z 200 000 na 300 000 vozidiel ročne, a z dôvodu meškania výkupu pozemkov.

Projekt sa kvôli problémom s pozemkami a zvýšeniu inej podpory pre štát predraží o dodatočných 1,82 miliardy Sk. Koncom októbra 2005 vláda navyše schválila ďalšiu podporu v celkovej výške 1,1 miliardy Sk určenú na výstavbu bytov v Bratislave a Žiline, doškoľovacie stredisko a podobne. Okrem toho je ešte potrebné počítať s ďalšou sumou vo výške 159 miliónov Sk, a to na regionálny rozvoj obcí Teplička nad Váhom, Gbeľany, Mojš, Nededza a Krasňany, v katastri ktorých sa investície budujú.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 237
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 792
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 087
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 034
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 168
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 655
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 646
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 422
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 419
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 063

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.