BRATISLAVA 23. novembra (SITA) - Projekty verejno-súkromných partnerstiev (Public-Private Partnerships - PPP) môžu v nasledujúcich rokoch priniesť úsporu v štátnom rozpočte. Uvádza sa to v návrhu Politiky pre realizáciu projektov verejno-súkromných partnerstiev, ktorý v stredu schválila vláda. Projekty PPP podľa návrhu prinášajú kapitál a môžu pomôcť vybudovať infraštruktúru, ktorej výstavba zaostáva kvôli nedostatku finančných prostriedkov. Takisto môžu zabezpečiť súkromné investičné prostriedky bez štátnych záruk so splácaním v dlhom období. "V závislosti na prenose rizík na súkromnú firmu sa takéto záväzky nemusia započítať do dlhu rozpočtu verejnej správy," uvádza návrh.
V poslednom období sa podľa Ministerstva financií SR (MF) čoraz častejšie začínajú využívať výhody súkromného sektora pri budovaní a prevádzke infraštruktúry. V porovnaní s verejným sektorom je totiž podľa ministerstva obvykle efektívnejší pri realizácii veľkých investícií a môže zabezpečiť kvalitnejšiu infraštruktúru bez okamžitého dopadu na výdavky rozpočtu verejnej správy. Naopak, za nevýhodu rezort považuje, že štát dokáže spravidla zabezpečiť finančné prostriedky za nižšiu cenu ako súkromní investori. MF v navrhovanej politike upozorňuje aj na možné riziká pri financovaní projektov v systéme PPP. Ak sa totiž dlhodobé zmluvy ukážu ako nevýhodné pre štát, ich vypovedanie môže mať podľa ministerstva priame dopady na rozpočet.
V súčasnosti rezort dopravy pracuje na pilotnom PPP projekte, ktorým je diaľničný úsek medzi Žilinou a Martinom v dĺžke 29 kilometrov. Súčasťou prvého plánovaného úseku postaveného súkromným kapitálom bude aj 8-kilometrový tunel Višňové - Dubná Skala. Ďalším analyzovaným projektom je elektronický výber diaľničného mýta. Ministerstvo financií predpokladá, že PPP projekty by sa v budúcnosti mohli využívať aj v oblasti zdravotníctva, športových a kultúrnych zariadení či železníc, ale aj na úrovni územnej samosprávy.
md;ps;me