Malé české pivovary vyvážajú stále viac

Praha 18. novembra (TASR) - Malé české pivovary pokračujú v úspešnom ťažení na zahraničné trhy. Členstvo v Európskej únii a odbúranie administratívnych bariér im umožnili za tohoročné tri štvrťroky zvýšiť produkciu takmer o 16 %.

Celý český trh pritom vzrástol iba o 2,5 %. České pivo z produkcie malých pivovarov tak vo veľkom preniklo nielen do lacných - predovšetkým nemeckých - obchodných reťazcov, ale aj do cenovo náročnejších obchodov a reštaurácií.

Český trh je podľa prezidenta Českého zväzu pivovarov a sladovní Jana Veselého nasýtený a jedinou šancou k rastu je preto export. "Kto má ruky a nohy, tak vyváža," hodnotí súčasnú situáciu Veselý. Túto stratégiu podľa neho využívajú veľkí aj malí výrobcovia, ale napriek tomu, že v množstve vyvezeného piva stále dominuje trojica Plzeňský Prazdroj, Staropramen a Budvar, najväčší podiel na vývoze zaznamenali malí producenti s ročnou produkciou do 200 000 hektolitrov (hl).

Exportné čísla výrazne zvýšil napríklad Městský pivovar Platan Protivín, ktorý zvýšil vývoz z minuloročných 2 000 hl na tohtoročných asi 40 000, teda na desatinu celkovej produkcie. Takmer polovicu celej produkcie už vyváža Pivovar Nová Paka, kde export zvýšil tento rok výrobu z minuloročných 46 000 hl na 58 000 hl. Lobkowiczký pivovar vo Vysokom Chlumci vyváža teraz 80 % svoje produkcie a export predstavuje 60 % tržieb.

Mnohí manažéri však varujú pred lacným optimizmom. Iba export klesajúci počet pivovarov v Česku nezastaví. "Buďme realisti. Pre stabilitu býva kľúčový vždy miestny trh a pozícia danej značky. Počítam preto, že ešte minimálne 5 pivovarov skončí," nerobí si ilúzie Jaroslav Kovaříček, riaditeľ Platanu. Argumentuje predovšetkým stagnujúcou spotrebou piva v Česku. Pritom Platanu sa tento rok darí. Do zahraničia, predovšetkým na Slovensko a do Maďarska, sa dostal cez veľké nadnárodné obchodné reťazce hlavne kvôli cene. To so sebou nesie aj riziko. "Za rok nás tu môže nahradiť pivo z Poľska, Rumunska alebo Bulharska," dodal Kovaříček. V týchto destináciách podľa neho bežným spotrebiteľom príliš nezáleží na značke alebo balení.

Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 580
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 218
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 773
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 6 592
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 117
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 098
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 013
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 513
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 553
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 478

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Inštruktor lyžovania: Ľudia často preceňujú svoje sily

Vlado Zboja je tréner a medzinárodný horský vodca. Zdolal napríklad aj Everest, na Kubínskej holi vedie školu lyžovania.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

DOMOV

Úrazov na svahoch je viac, v Jasnej chcú rozšíriť zjazdovku

Záchranári zaznamenali viac ako 1 400 úrazov na lyžiarskych svahoch.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop