Žilinská SOPK nepovažuje schválený projekt výstavby diaľnic za proeurópsky

Žilina 21.februára (TASR) - Nový projekt výstavby diaľnic a rýchlostných komunikácií, ktorý presne pred rokom schválila vláda SR, podľa riaditeľa žilinskej ...

Žilina 21.februára (TASR) - Nový projekt výstavby diaľnic a rýchlostných komunikácií, ktorý presne pred rokom schválila vláda SR, podľa riaditeľa žilinskej Regionálnej komory (RK) Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory (SOPK) Jána Mišuru nezodpovedá proeurópskej politike Slovenska.

"Ešte pred schválením tohto projektu sme upozorňovali, že sa odkláňa od proeurópskej dopravnej politiky a prioritného financovania európskych koridorov. Napriek tomu je definitívne schválený projekt z hľadiska prístupového procesu do EÚ a financovania európskych diaľnic ešte horší, ako bol projekt, schválený predbežne," konštatoval J. Mišura.

Podľa riaditeľa žilinskej SOPK ráta nový projekt v rokoch 2001 a 2002 so začiatkom nových stavieb iba na vnútroslovenských komunikáciách, a nie na európskych koridoroch E 75 a E 50, na ktorých začnú práce až po roku 2003. "Polovica stavieb, na ktorých sa bude v roku 2003 pokračovať, je od roku 1999 zakonzervovaných, čo si vyžaduje určitú údržbu a náklady. Vznikajú tak aj priame škody, keď napríklad úsek Skalité stál od začiatku konzervácie približne pol miliardy Sk," povedal J. Mišura.

Budovanie európskych komunikácií sa podľa neho verbálne podporuje, v skutočnosti sa však prestalo prioritne financovať od roku 2001. "Od 1. januára 2001 sa financie na diaľnice administratívne zlúčili s financiami na rýchlostné komunikácie. To umožňuje presúvať financie z diaľnic a európskych koridorov E 50 a E 75 na rýchlostné komunikácie vnútroslovenského významu," poznamenal J. Mišura. Plánovaná diaľnica na trase súčasných európskych koridorov pritom obsluhuje podľa jeho vyjadrenia väčší počet obyvateľov a priemyselnejšie územie ako južný ťah z Trnavy do Košíc.

Zároveň poukázal na skutočnosť, že Poľsko už začalo na trase európskeho koridoru E 75 od slovenskej hranice budovať rýchlostnú komunikáciu. "V roku 2000 otvorili pri Zwardoni prvý 1,5-kilometrový viadukt v polovičnom profile a v novembri 2001 začali stavať spoločný hraničný priechod Zwardoň-Skalité," dodal. Poľská strana má už podľa J. Mišuru na úsek 47,6 kilometra medzi Bialskom Biala a hranicou so Slovenskom harmonogram prác a plne zabezpečené financovanie. Prostriedky z fondov ISPA a PHARE predstavujú 136,5 milióna zlotých a prostriedky z Európskej investičnej banky (EIB) vyše miliardu zlotých.

* mj gl

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 760
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 988
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 224
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 359
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 334
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 914
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 626
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 561
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 460
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 864

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

KOMENTÁRE

Kde sme boli, keď sme ešte mohli zasiahnuť? A kde sme teraz

OSN varovala svet už v roku 2014.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop