PRIBÚDA NAJMÄ DIAĽNIC A MODERNÝCH KOĽAJNÍC, TEDA STAVIEB, KTORÉ ZAPLATIA SLOVENSKÍ A EURÓPSKI DAŇOVÍ POPLATNÍCI

Na Slovensku sa stavia čím ďalej, tým viac

BRATISLAVA - Na Slovensku sa stavia čoraz viac. Stavebná produkcia rastie najrýchlejšie od čias povojnovej výstavby a industrializácie krajiny ...

ILUSTRAČNÉ FOTO - TASR

BRATISLAVA - Na Slovensku sa stavia čoraz viac. Stavebná produkcia rastie najrýchlejšie od čias povojnovej výstavby a industrializácie krajiny v druhej polovici minulého storočia.

Štatistiky uvádzajú, že za prvé tri štvrťroky vzrástli výkony stavebných firiem na území Slovenska oproti minulému roku o rekordných sedemnásť percent takmer na 81 miliárd korún. Údaje o objeme stavebnej produkcie zverejňuje Štatistický úrad v stálych cenách, sú teda očistené od vplyvu rastu cien.

Boom zaplatia aj občania

O rýchly rast stavebníctva sa starajú najmä vládne výdavky a fondy Európskej únie smerujúce do diaľničnej výstavby. Stavebníctvo teda vďačí za rýchle oživenie slovenským a európskym daňovým poplatníkom. "Stavby diaľnic tvoria zhruba pätinu celkovej stavebnej produkcie," pripomína ekonomická analytička Slovenskej sporiteľne Mária Fehérová.

Analytičke dáva za pravdu aj šéf stavebnej firmy Zipp František Hirner. Podľa neho sa o prísun zákaziek stará štát, ktorý vo veľkom investuje do výstavby dopravnej infraštruktúry. "V nej je sústredená dominantná časť projektov," potvrdil Hirner. Stavba diaľnic zároveň vykazuje aj jeden z najrýchlejších medziročných rastov v porovnaní s inými stavbami.

Investori si stavajú závody

Stavebné firmy neťažia len z rýchlej diaľničnej výstavby. Dôvod na radosť im dávajú investori, ktorí u nás stavajú nové priemyselné závody. "Za rastom stavebníctva tento rok stoja aj stavby priemyselného charakteru súvisiace najmä s automobilovým priemyslom," dodal Hirner. Podľa neho sú priemyselné závody popri diaľniciach a železnici jediné stavby, ktoré sú dominantné aj mimo Bratislavy.

Ukazuje sa, že Slovensko má dnes už dostatok nákupných centier. Tento rok je ich výstavba už na ústupe. "V súčasnosti sa stavajú vari už len logistické centrá pre obchodné reťazce, rozhodne však nie masovo," dodal Hirner.

Na byty požičiavajú banky

Jediným odvetvím stavebníctva, kam vo veľkom tečú iné ako štátne peniaze, je popri priemyselných závodoch výstavba nových bytov a domov. Štatistický úrad vyčíslil, že v prvom polroku bolo dokončených 6152 bytov, čo bolo o 13,6 percenta viac ako vlani v prvom polroku. Väčšinu bytov financoval súkromný sektor. Za rovnaké obdobie bolo dokončených 3652 rodinných domov, čo bolo zhruba na tej istej úrovni ako vlani v rovnakom období.

O financovanie výstavby bytov a domov sa z veľkej časti starajú komerčné banky. Tie v prvom polroku schválili úvery na bývanie za vyše 16 miliárd korún. Vlani za rovnaké obdobie požičali len šesť miliárd.

Na rozdiel od dopravnej infraštruktúry a priemyselných závodov sa byty a domy stavajú najmä v Bratislave. "Platí to aj o administratívnych centrách. Je dobré, že sa v Bratislave stavia, no je zlé, že inde nie," povedal na margo inej ako dopravnej a priemyselnej výstavby Hirner.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 719
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 567
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 271
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 044
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 734
  6. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 558
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 339
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 867
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 616
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 994

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

TECH

Vytvorili prvú farbu na vlasy, ktorá dokáže meniť odtiene

Farby sa testujú pre komerčné použitie.

Neprehliadnite tiež

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

Chcete hypotéku? Banky zlacňujú, ale pomýliť sa dá ľahko (prehľad)

Ešte pred začatím jari, kedy sa predáva najviac hypoték, spustili banky akciové úroky.

Cena benzínu stále rastie, motoristi tankujú najdrahšie za rok a pol

Priemerná cena litra benzínu na čerpacích staniciach je 1,31 eura. Takáto cena bola naposledy v auguste 2015.

Érsek nemá pochybnosti o transparentnosti a kvalite obchvatu Bratislavy

Reagovalo tak na vyjadrenia predstaviteľov Európskej investičnej banky, ktorá obchvat Bratislavy podporila sumou 427 miliónov eur.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop