Bratislava 13. novembra (TASR) - Značka Škoda si v 3. štvrťroku 2005 posilnila pozíciu lídra na trhu v strednej a východnej Európe (SVE). Jej Škoda Fabia bola podľa analýzy spoločnosti Jato Dynamics najpredávanejším autom v regióne v treťom kvartáli, za ňou nasledovala Dacia Logan a nová Škoda Octavia. Kategória terénnych vozidiel zaznamenala v SVE za júl až september najvyšší, 45,7-% nárast predaja.
Predaj Škody vzrástol v sledovanom období medziročne o 5,7 % a s trhovým podielom 15,7 % si posilnila pozíciu lídra na regionálnom trhu. Dobrý predaj nového Loganu a následné zvýšenie tržieb o 32,1 % oproti 3. štvrťroku 2004 pomohli Dacii udržať sa v druhej pozícii. Do rebríčka top 5 značiek v regióne sa v júli až septembri dostali ešte Renault, Volkswagen, ktorého predaj vzrástol o 13,7 %, a Opel. Hoci najpredávanejším modelom bola Škoda Fabia, najvyšší medziročný nárast na trhu zaznamenala Dacia Logan, nasledovaná Fabiou, Octaviou, Astrou a Renaultom Mégane.
Podľa údajov JATO Dynamics predaj v regióne za prvých 9 mesiacov tohto roka klesol medziročne o 0,85 % na 725 776 predaných áut. Väčšina trhov v regióne však v 3. štvrťroku mohutnela, čo vyústilo do 6-% medziročného rastu predaja v regióne za júl až september. Slovenský trh bol jedným z tých, kde sa počet registrácií nových áut v 3. štvrťroku znížil, a to o 3,3 %, predaj za prvých 9 mesiacov roka zostal nezmenený. Poliaci radšej dovážali použité vozidlá zo západnej Európy, čo vyústilo do zníženia počtu nových predaných áut za júl až september na najväčšom trhu v regióne oproti rovnakému obdobiu vlani o 12,9 %. Za prvých 9 mesiacov 2005 tento pokles dosiahol 71 358 áut alebo 27,9 %. Obzvlášť silnej expanzii sa teší Lotyšsko, kde trh za 3. štvrťrok vzrástol o 63,4 % a za prvých 9 mesiacov o 46,7 %. S počtom predaných nových áut za január až september 157 389, čo predstavuje rast o 60,1 %, sa druhým najväčším trhom v regióne stalo Rumunsko.
Najväčšej pozitívnej percentuálnej zmene predaja sa tešil segment terénnych vozidiel, nič to však nemení na fakte, že v regióne má podľa celkového počtu predaných nových áut prvenstvo segment malých áut s 271 936 predanými kusmi v prvých 9 mesiacoch. V 3. štvrťroku sa v uvedenom segmente najviac predávala Škoda Fabia, nová Suzuki Swift a Peugeot 206. Na predaj úžitkových a mestských áut i naďalej negatívne pôsobila zmena trendov na najväčších trhoch v regióne. Poľskí spotrebitelia sa preorientovali na kúpu ojazdených vozidiel a Rumuni a Maďari začali kupovať väčšie modely od miestnych výrobcov, ako Daciu Logan alebo Suzuki Swift. Nižšia stredná trieda zvýšila svoj podiel na trhu o 5,5 % na 30,7 %, keď jej predaj za prvých deväť mesiacov vzrástol o 20,5 % na 222 161 predaných vozidiel.