Bratislava 9. novembra (TASR) - Stavebníctvo na Slovensku napreduje a bude aj naďalej naberať na výkonnosti. Mierne však zaostáva bytová výstavba v Prešovskom, Žilinskom a Banskobystrickom kraji. Rast objemu stavebnej produkcie ovplyvňujú domáce podniky i príchod zahraničných investorov.
Pre TASR to uviedol prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS) Ján Majerský pred rokovaním krajského stretnutia členských organizácií ZSPS, ktoré dnes v Bratislave hodnotia stav odvetvia v Bratislavskom kraji.
V niektorých regiónoch však slovenské stavebné spoločnosti narážajú na problém silnej konkurencie ukrajinských a poľských stavebných firiem, ktoré vstupujú na domáci trh s nízkymi cenami, pričom nie sú zárukou kvality vykonaných prác.
Na krajských stretnutiach hodnotí ZSPS aj rok SR v Európskej únii a spoluprácu s Európskou federáciou stavebného priemyslu (FIEC) a Európskou federáciou stavebných inžinierov (FIDIC). Majerský podotkol, že ZSPS rešpektuje smernice a predpisy týchto inštitútov a týka sa to aj stanovovania cien pri výstavbe diaľnic.
Vláda SR dnes rozhodla, že ceny pri výstavbe diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy budú pevné. Meniť sa budú iba vtedy, ak zhotoviteľ nedokončí práce načas z dôvodov na strane obstarávateľa. Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič k tomu zdôraznil: "Zrejme budú pri pevných cenách isté okolnosti, keď bude treba prehodnocovať, ale pevné jednotkové ceny budú stanovené skutočne podľa významu slova pevné a budú platiť na celý čas výstavby." Odmietol špekulovať, či doteraz stavebné firmy zneužívali situáciu, keď pri budovaní dopravnej infraštruktúry umelo zvyšovali ceny, a tak okrádali štát. Sú však príklady, že často výsledná cena nezodpovedala pôvodnej cene, pri ktorej bol kontrakt uzavrený. Hľadali sa preto možnosti, ako zabrániť takýmto prípadom. "Stavebné firmy by boli najradšej, keby mali absolútnu flexibilitu a možnosť prispôsobovať sa v danom časovom okamihu momentálnym podmienkam, takže nepredpokladám, že to príjmu s nadšením. Nevidím to dramaticky a neočakávam, že by pevné ceny mali zamedziť alebo obmedziť záujem stavebných firiem o výstavbu diaľnic," dodal Prokopovič.