ARCHEOLOGICKÝ ÚSTAV SAV ZARÁBA MILIÓNY NA VÝSKUME, KTORÝ SÁM ODPORUČÍ. ZÁROVEŇ ZVYŠUJE SVOJE NÁROKY NA ROZPOČET

Archeologické výskumy: miliónový biznis

BRATISLAVA - Za výskumy pri hypermarketoch, automobilkách a iných strategických investíciách tečú do pokladnice Archeologického ústavu Slovenskej ...

FOTO

BRATISLAVA - Za výskumy pri hypermarketoch, automobilkách a iných strategických investíciách tečú do pokladnice Archeologického ústavu Slovenskej akadémie vied desiatky miliónov korún. Napriek tomu, že táto inštitúcia zarába peniaze ako podnikateľský subjekt, svoje nároky na štátny rozpočet zvyšuje.

Dva milióny a Kia

Podľa spoločnosti Invest Trnava, ktorá financovala výskum pod automobilkou PSA Peugeot Citroen, tu archeológovia zarobili viac ako 2,2 milióna korún. Pri prieskume, ktorý pozostával z niekoľkých veľkých rýh naprieč poľom, archeológovia nenašli jediný pozostatok ľudskej činnosti v minulosti. Výskum sa neobjavil ani v pravidelnej publikácii, ktorá mapuje činnosť archeológov a kde sa zaznamenáva čo i len jediný nález črepu z nádoby.

Podobný je výskum pri Žiline na mieste budúcej automobilky Kia. Archeológovia tu objavili stredovekú dedinu a cestu. Hlasy z archeologickej obce hovoria, že náhodné nálezy prišli výskumníkom z akadémie vhod na zdôvodnenie vynaložených miliónov. Veľkosť preskúmanej plochy priblížil archeológ Michal Slivka. "Stredoveká obec mala päť až desať domov." Laici ju nerozoznajú, pretože ide o zhluk viac či menej pravidelných jám.

Kreditu archeológov zo SAV medzi ostatnými odborníkmi nepridá fakt, že výskum pomáhal kryť rozsiahle stavebné práce na nevykúpených pozemkoch. "Mnohí archeológovia sa od konania ústavu dištancujú. Postup pri automobilke Kia znevažuje našu stavovskú česť," dodal Slivka.

Monopol na vedu

Archeologický ústav sa nechce vzdať databázy archeologických nálezísk. Databázu pritom žiadajú pamiatkari, ktorí vydávajú rozhodnutia o potrebe výskumu. Na ministerstve kultúry vznikli totiž pochybnosti o jestvovaní databázy. "Nikto ju zatiaľ nevidel," povedal nemenovaný pracovník ministerstva kultúry.

"Fyzicky je databáza prístupná v centrále archeologického ústavu. Zatiaľ sa nestalo, že by sme neposkytli odporúčanie, kde treba vykonať výskum," obhajoval postup ústavu zástupca riaditeľa Matej Ruttkay.

Napriek neutíchajúcej stavebnej činnosti na celom území Slovenska však pamiatkari do centrály prísť nemôžu. Odporúčania ústavu o potrebe výskumu sú pritom neraz nedbalé. "Niekedy sa stáva, že v odporúčaní archeológovia napíšu, že v katastri obce leží nálezisko. Kde konkrétne je, musíme vyhľadať sami," povedal námestník Pamiatkového úradu Slavomír Katkin. Úrad si pritom nemôže dovoliť odporúčanie akademikov nerešpektovať. Znamená to, že archeologický ústav vydáva fakticky záväzné odporúčania o tom, kde bude on sám robiť výskum a inkasovať za to nemalé peniaze. V praxi sa tak môže dokonca stať, že vydá odporúčanie na vykonanie výskumu tam, kde nálezisko nejestvuje.

Výhrady voči činnosti archeologického ústavu nemajú iba pamiatkari a archeológovia pôsobiaci mimo akadémie vied. Ústav tiež čelí kritike Slovenského národného múzea pre nedostatočné zaobchádzanie s hmotnými kultúrnymi pamiatkami. Archivári sa zasa nestotožňujú so spôsobom sprístupňovania dokumentov. Výhrady má dokonca aj ústredie Slovenskej akadémie vied, od ktorého žiadajú archeológovia každým rokom vyššiu sumu do svojho rozpočtu. Najnovšie chcú peniaze od ministerstva kultúry na digitalizáciu spomínanej databázy archeologických nálezísk.

(ip)

Archeologický výskum na mieste automobilky PSA Peugeot Citroen stál viac ako 2,2 milióna korún. Výskum pozostával z niekoľkých rýh buldozérom, v ktorých sa nenašli žiadne nálezy.

FOTO - INVEST TRNAVA

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. Od septembra opäť po starom
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  1. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  2. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. Od septembra opäť po starom
  5. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  6. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  7. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  8. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  9. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  10. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 669
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 985
  3. Od septembra opäť po starom 2 982
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 837
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 640
  6. Ako sme jazdili v socializme 1 623
  7. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 1 502
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 267
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 165
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 143

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gašpar zdržuje. Kočnerovho policajta neriešia

Policajný prezident tvrdil, že požiadal o správu, aby mohol zakročiť.

SVET

Bývalý populista Fico nás zradil, znie z Poľska aj Maďarska

Fico o budúcnosti v jadre EÚ hovoril už na jar, médiá si to nevšimli.

Neprehliadnite tiež

Nemci chcú vymazať RegioJet z mapy, Jančura vykladá z autobusov sedačky

Zvýšená konkurencia na ceste môže znamenať spomalenie rozvoja železníc pre RegioJet.

Športová sieť obchodov EXIsport získala peniaze na rozvoj, pomohli jej Poliaci

O akú sumu ide, strany neuviedli. Hovoria však o niekoľkých miliónoch eur.

Najviac slovenských firiem so zahraničným kapitálom majú Česi

Českí podnikatelia vlastnia na Slovensku 9 857 spoločností, čo je približne o tristo podnikov viac ako vlani.

Jaguar bude v Nitre väčší, zamestná šesťtisíc ľudí a vyrábať bude batérie

Britská automobilka potrebuje batérie, do roku 2020 chce mať každé druhé auto elektrické.