SME
Utorok, 15. jún, 2021 | Meniny má VítKrížovkyKrížovky
ARCHEOLOGICKÝ ÚSTAV SAV ZARÁBA MILIÓNY NA VÝSKUME, KTORÝ SÁM ODPORUČÍ. ZÁROVEŇ ZVYŠUJE SVOJE NÁROKY NA ROZPOČET

Archeologické výskumy: miliónový biznis

BRATISLAVA - Za výskumy pri hypermarketoch, automobilkách a iných strategických investíciách tečú do pokladnice Archeologického ústavu Slovenskej ...

FOTO

BRATISLAVA - Za výskumy pri hypermarketoch, automobilkách a iných strategických investíciách tečú do pokladnice Archeologického ústavu Slovenskej akadémie vied desiatky miliónov korún. Napriek tomu, že táto inštitúcia zarába peniaze ako podnikateľský subjekt, svoje nároky na štátny rozpočet zvyšuje.

Dva milióny a Kia

Podľa spoločnosti Invest Trnava, ktorá financovala výskum pod automobilkou PSA Peugeot Citroen, tu archeológovia zarobili viac ako 2,2 milióna korún. Pri prieskume, ktorý pozostával z niekoľkých veľkých rýh naprieč poľom, archeológovia nenašli jediný pozostatok ľudskej činnosti v minulosti. Výskum sa neobjavil ani v pravidelnej publikácii, ktorá mapuje činnosť archeológov a kde sa zaznamenáva čo i len jediný nález črepu z nádoby.

Podobný je výskum pri Žiline na mieste budúcej automobilky Kia. Archeológovia tu objavili stredovekú dedinu a cestu. Hlasy z archeologickej obce hovoria, že náhodné nálezy prišli výskumníkom z akadémie vhod na zdôvodnenie vynaložených miliónov. Veľkosť preskúmanej plochy priblížil archeológ Michal Slivka. "Stredoveká obec mala päť až desať domov." Laici ju nerozoznajú, pretože ide o zhluk viac či menej pravidelných jám.

Kreditu archeológov zo SAV medzi ostatnými odborníkmi nepridá fakt, že výskum pomáhal kryť rozsiahle stavebné práce na nevykúpených pozemkoch. "Mnohí archeológovia sa od konania ústavu dištancujú. Postup pri automobilke Kia znevažuje našu stavovskú česť," dodal Slivka.

Monopol na vedu

Archeologický ústav sa nechce vzdať databázy archeologických nálezísk. Databázu pritom žiadajú pamiatkari, ktorí vydávajú rozhodnutia o potrebe výskumu. Na ministerstve kultúry vznikli totiž pochybnosti o jestvovaní databázy. "Nikto ju zatiaľ nevidel," povedal nemenovaný pracovník ministerstva kultúry.

"Fyzicky je databáza prístupná v centrále archeologického ústavu. Zatiaľ sa nestalo, že by sme neposkytli odporúčanie, kde treba vykonať výskum," obhajoval postup ústavu zástupca riaditeľa Matej Ruttkay.

Napriek neutíchajúcej stavebnej činnosti na celom území Slovenska však pamiatkari do centrály prísť nemôžu. Odporúčania ústavu o potrebe výskumu sú pritom neraz nedbalé. "Niekedy sa stáva, že v odporúčaní archeológovia napíšu, že v katastri obce leží nálezisko. Kde konkrétne je, musíme vyhľadať sami," povedal námestník Pamiatkového úradu Slavomír Katkin. Úrad si pritom nemôže dovoliť odporúčanie akademikov nerešpektovať. Znamená to, že archeologický ústav vydáva fakticky záväzné odporúčania o tom, kde bude on sám robiť výskum a inkasovať za to nemalé peniaze. V praxi sa tak môže dokonca stať, že vydá odporúčanie na vykonanie výskumu tam, kde nálezisko nejestvuje.

Výhrady voči činnosti archeologického ústavu nemajú iba pamiatkari a archeológovia pôsobiaci mimo akadémie vied. Ústav tiež čelí kritike Slovenského národného múzea pre nedostatočné zaobchádzanie s hmotnými kultúrnymi pamiatkami. Archivári sa zasa nestotožňujú so spôsobom sprístupňovania dokumentov. Výhrady má dokonca aj ústredie Slovenskej akadémie vied, od ktorého žiadajú archeológovia každým rokom vyššiu sumu do svojho rozpočtu. Najnovšie chcú peniaze od ministerstva kultúry na digitalizáciu spomínanej databázy archeologických nálezísk.

(ip)

Archeologický výskum na mieste automobilky PSA Peugeot Citroen stál viac ako 2,2 milióna korún. Výskum pozostával z niekoľkých rýh buldozérom, v ktorých sa nenašli žiadne nálezy.

FOTO - INVEST TRNAVA

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  2. Ako sa mení dynamika firiem?
  3. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  4. Po Slovensku na motorke
  5. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  7. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  8. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  9. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  1. Začíname prikrmovať: Ako vybrať detskú ovocnú výživu?
  2. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  3. Po Slovensku na motorke
  4. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  5. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  7. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  8. Behind every successful business lies a set of skilled people
  9. Klimatická zmena rozkývala štatistiky škôd na domoch a bytoch
  10. Ako sa mení dynamika firiem?
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 20 565
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 12 619
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 11 586
  4. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 9 846
  5. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 9 786
  6. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 7 656
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 314
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 6 403
  9. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 5 605
  10. Slovensko v operácii Barbarossa 4 339
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Marian Kočner na súde v prípade Kuciak.

Prípad vraždy Jána a Martiny posúdi Najvyšší súd.


a 1 ďalší 13 h
Poslanec Robert Fico počas odvolávania Mikulca.

Minister vnútra má podporu vlády.


a 3 ďalší 4 h

Neprehliadnite tiež

Dve tretiny majú sporitelia uložené v garantovaných dôchodkových fondoch.


SITA 38m
Ilustračné

Inflácia v máji 2021 prekročila hranicu dve percentá.


TASR 40m
Ilustračná fotografia.

Výrazný pokles počtu cestujúcich pokračoval aj v máji.


TASR 46m
Ilustračné foto

Lídrom slovenských potravín sú reťazce COOP Jednota.


SITA 48m