Z krajín strednej Európy si veľké predajne najviac obľúbili Česi

Praha 20.februára (TASR) - V krajinách strednej Európy rastie obľuba hypermarketov. Česko je v tomto trende jednotkou: v obrovských obchodoch nakupuje ...

Praha 20.februára (TASR) - V krajinách strednej Európy rastie obľuba hypermarketov. Česko je v tomto trende jednotkou: v obrovských obchodoch nakupuje 30 % ľudí.

V krajinách takzvanej visegrádskej skupiny - Česku, Poľsku, Maďarsku a Slovensku - začali vlani ľudia podľa spotrebiteľského prieskumu spoločnosti GfK Praha a Incoma Research viac preferovať nákup vo veľkých nákupných centrách. Napriek tomu sa spotrebiteľské zvyklosti v jednotlivých krajinách výrazne líšia.

Hypermarkety boli vlani najobľúbenejším miestom nákupu potravín práve v Česku, dávalo im prednosť 29 % domácností. Malým samoobsluhám a pultovým predajniam v roku 2001 verilo 25 % ľudí.

Na opačnom póle stoja Poliaci. Takmer polovica z nich najčastejšie nakupuje v malých pultových predajniach. Podobne sú na tom Slováci - i napriek vzostupu super- a hypermarketov stále ešte 52 % domácností zostáva verných malým samoobsluhám. Tie sú najobľúbenejšie aj v Maďarsku, kde v nich nakupuje 33 % ľudí, silnú pozíciu (24 %) tu majú i diskontné predajne. V juhovýchodnej časti visegrádskej skupiny stále dominujú maloobchodnej ponuke reťazce spotrebných družstiev. Na Slovensku sú hlavným miestom nákupu predajne Jednota a Coop pre tretinu populácie. V Maďarsku má vysokú podporu tamojšia družstevná sieť Coop/Afész. V ČR si drží prvé miesto Kaufland, ktorému dáva prednosť 13 % domácností. Najviac roztrieštený zo skúmaných krajín je poľský trh, kde na víťazstvo v preferenciách reťazcu Biedronki stačilo 6 % nakupujúcich.

Spoločnosti, ktoré realizovali výskum, upozorňujú na to, že obľuba obchodov v jednotlivých krajinách je do značnej miery ovplyvnená práve ich počtom. V Česku je zo sledovaných krajín najviac hypermarketov, ktoré na seba strhli veľkú časť predaja. Vo všetkých krajinách však ľudia volia hlavné nákupné miesto podľa kvality, čerstvosti tovaru a cenovej úrovne ponuky.

Na nákupy do obchodných centier jazdia autom najviac Česi - 31 %, v ostatných krajinách je to zhruba o polovicu menej. Informoval o tom český denník Mladá fronta Dnes.

* pop gl

* * *

Upozornenie

Ekonomická redakcia TASR upozorňuje odberateľov, že grafická služba redakcie vydá k uvedenej správe graf, ktorý bude obsahovať percentuálne údaje o tom, v akých obchodoch ľudia najčastejšie nakupujú v ČR, SR, Poľsku a Maďarsku.

* gl

* * *

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 637
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 116
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 503
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 364
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 852
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 551
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 487
  8. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 090
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 077
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 465

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop