Z krajín strednej Európy si veľké predajne najviac obľúbili Česi

Praha 20.februára (TASR) - V krajinách strednej Európy rastie obľuba hypermarketov. Česko je v tomto trende jednotkou: v obrovských obchodoch nakupuje ...

Praha 20.februára (TASR) - V krajinách strednej Európy rastie obľuba hypermarketov. Česko je v tomto trende jednotkou: v obrovských obchodoch nakupuje 30 % ľudí.

V krajinách takzvanej visegrádskej skupiny - Česku, Poľsku, Maďarsku a Slovensku - začali vlani ľudia podľa spotrebiteľského prieskumu spoločnosti GfK Praha a Incoma Research viac preferovať nákup vo veľkých nákupných centrách. Napriek tomu sa spotrebiteľské zvyklosti v jednotlivých krajinách výrazne líšia.

Hypermarkety boli vlani najobľúbenejším miestom nákupu potravín práve v Česku, dávalo im prednosť 29 % domácností. Malým samoobsluhám a pultovým predajniam v roku 2001 verilo 25 % ľudí.

Na opačnom póle stoja Poliaci. Takmer polovica z nich najčastejšie nakupuje v malých pultových predajniach. Podobne sú na tom Slováci - i napriek vzostupu super- a hypermarketov stále ešte 52 % domácností zostáva verných malým samoobsluhám. Tie sú najobľúbenejšie aj v Maďarsku, kde v nich nakupuje 33 % ľudí, silnú pozíciu (24 %) tu majú i diskontné predajne. V juhovýchodnej časti visegrádskej skupiny stále dominujú maloobchodnej ponuke reťazce spotrebných družstiev. Na Slovensku sú hlavným miestom nákupu predajne Jednota a Coop pre tretinu populácie. V Maďarsku má vysokú podporu tamojšia družstevná sieť Coop/Afész. V ČR si drží prvé miesto Kaufland, ktorému dáva prednosť 13 % domácností. Najviac roztrieštený zo skúmaných krajín je poľský trh, kde na víťazstvo v preferenciách reťazcu Biedronki stačilo 6 % nakupujúcich.

Spoločnosti, ktoré realizovali výskum, upozorňujú na to, že obľuba obchodov v jednotlivých krajinách je do značnej miery ovplyvnená práve ich počtom. V Česku je zo sledovaných krajín najviac hypermarketov, ktoré na seba strhli veľkú časť predaja. Vo všetkých krajinách však ľudia volia hlavné nákupné miesto podľa kvality, čerstvosti tovaru a cenovej úrovne ponuky.

Na nákupy do obchodných centier jazdia autom najviac Česi - 31 %, v ostatných krajinách je to zhruba o polovicu menej. Informoval o tom český denník Mladá fronta Dnes.

* pop gl

* * *

Upozornenie

Ekonomická redakcia TASR upozorňuje odberateľov, že grafická služba redakcie vydá k uvedenej správe graf, ktorý bude obsahovať percentuálne údaje o tom, v akých obchodoch ľudia najčastejšie nakupujú v ČR, SR, Poľsku a Maďarsku.

* gl

* * *

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 14 020
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 282
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 8 820
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 835
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 248
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 553
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 468
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 370
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 236
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 766

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Peter Sagan: Superstar made in Slovakia

Začínal na sestrinom bicykli, dnes zarába šesť miliónov ročne.

ŠPORT

Peter Sagan: Superstar made in Slovakia

Začínal na sestrinom bicykli, dnes zarába šesť miliónov ročne.

SVET

Minúta po minúte: Choďte a voľte, vyzval nemecký prezident

Schulz už odovzdal hlas, Merkelová pôjde k urnám poobede.

Neprehliadnite tiež

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.