SME
Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Autá už nechceme len vyrábať, tvrdí Uhrík

BRATISLAVA - Hrozí, že o pár rokov budú na Slovensku chýbať zamestnanci kvalifikovaní na prácu v automobilkách a v ich dodávateľských firmách. Šéf Združenia automobilového priemyslu Jozef Uhrík predpokladá, že v nasledujúcich rokoch vznikne u výrobcov ..

Minister hospodárstva včera vymenoval Jozefa Uhríka za koordinátora rozvoja automobilového priemyslu na Slovensku. Uhrík zároveň šéfuje Združeniu automobilového priemyslu a stál pri zrode obrej investície Volkswagenu na Slovensku. FOTO - TASR

BRATISLAVA - Hrozí, že o pár rokov budú na Slovensku chýbať zamestnanci kvalifikovaní na prácu v automobilkách a v ich dodávateľských firmách. Šéf Združenia automobilového priemyslu Jozef Uhrík predpokladá, že v nasledujúcich rokoch vznikne u výrobcov áut a autosúčiastok najmenej 55-tisíc nových pracovných miest. "Už dnes zamestnávajú takmer 60-tisíc ľudí. Zdvojnásobenie tohto počtu je len konzervatívnym odhadom pri predpoklade, že časť dodávok pre PSA a KIA prevezmú už existujúce firmy," povedal Uhrík.

Uhrík, ktorého včera minister hospodárstva vymenoval do funkcie hlavného koordinátora pre rozvoj automobilového priemyslu, tvrdí, že bude presadzovať, aby slovenské stredné a vysoké technické školy orientovali niektoré svoje odbory na automobilovú výrobu. "Pôjde nám o to, aby sa Slovensko posunulo z výroby áut aj do výskumu a vývoja," povedal Uhrík.

Výskumné a vývojové centrá troch automobiliek a desiatok ich dodávateľských firiem by podľa Uhríka mohli v najbližších rokoch zamestnať vyše štyritisíc ľudí s univerzitným vzdelaním. Uhrík: "To nepôjde bez toho, aby sa zmenila vzdelávacia a vedecko-výskumná infraštruktúra na štyroch technických uviverzitách a na Ekonomickej univerzite."

So strednými školami sa na špecializácii na automobilový priemysel doteraz dohadovali priamo automobilky, obmedzovali sa však len na okolie svojich závodov. Firmy podnikajúce v automobilovom priemysle spolupracujú so Slovenskou technickou univerzitou v Bratislave a Technickou univerzitou v Košiciach zatiaľ len v malom. "Budeme musieť dať univerzitám laboratóriá a materiálne zabezpečenie, ak chceme, aby z nich odchádzali odborníci, ktorí nájdu uplatnenie v automobilovom priemysle," avizuje Uhrík.

Slovensko je od automobilového priemyslu závislé. Automobilky a ich výrobcovia tvoria štvrtinu celoslovenskej priemyselnej výroby a zhruba 30 percent exportu krajiny. Dôležitosť automobiliek a ich dodávateľských firiem pre Slovensko sa v nasledujúcich dvoch až troch rokoch znásobí, keď výrobu rozbehnú PSA, KIA a firmy sídliace v industriálnych zónach v okolí automobiliek.

"V prepočte na obyvateľa budeme najväčším výrobcom áut na svete," tvrdí minister hospodárstva Malchárek. Jeho vyjadrenia podporujú aj oficiálne celosvetové štatistiky. Vplyvné ekonomické médiá označujú Slovensko za "európsky Detroit".

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  7. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  1. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  2. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  3. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  4. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  5. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  6. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  7. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  8. Budovanie zelenej značky
  9. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  10. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 21 004
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 20 785
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 17 783
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 620
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 238
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 967
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 461
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 297
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 167
  10. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020 7 153
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pohľad do miestnosti vo Fakultnej nemocnici v Trnave, v ktorej sa podáva vakcína na prevenciu ochorenia COVID-19.

Nemocnice navrhujú, aby sa náhradníci prihlasovali cez portál korona.gov.

10 h
Certifikát z celoplošného skríningového testovania na ochorenie COVID-19 prebiehajúceho od 18. - 26. januára 2021.

Zoznam zmien platných od 27. januára.

10 h

V sobotu sa chystajú ďalšie protesty.

7 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia

Objem predaja šampanského klesol v roku 2020 približne o 18 %.

7 h
American Express.

Z pohľadu tržieb však firma prekonala očakávania.

7 h
Vakcína od Johnson & Johnson.

Dôvodom oslabenia zisku vo štvrtom kvartáli 2020 boli vyššie výdavky na výskum.

11 h
Podpredseda Európskej komisie (EK) pre medziinštitucionálne vzťahy a strategický výhľad Maroš Šefčovič počas vyhlásenia o Európskej aliancii pre batérie (EBA) v sídle Európskej komisie 26. januára 2021 v Bruseli.

Štátnu pomoc poskytne dvanásť členov únie vrátane Slovenska.

11 h