Autá už nechceme len vyrábať, tvrdí Uhrík

BRATISLAVA - Hrozí, že o pár rokov budú na Slovensku chýbať zamestnanci kvalifikovaní na prácu v automobilkách a v ich dodávateľských firmách. Šéf Združenia automobilového priemyslu Jozef Uhrík predpokladá, že v nasledujúcich rokoch vznikne u výrobcov ..

Minister hospodárstva včera vymenoval Jozefa Uhríka za koordinátora rozvoja automobilového priemyslu na Slovensku. Uhrík zároveň šéfuje Združeniu automobilového priemyslu a stál pri zrode obrej investície Volkswagenu na Slovensku. FOTO - TASR

BRATISLAVA - Hrozí, že o pár rokov budú na Slovensku chýbať zamestnanci kvalifikovaní na prácu v automobilkách a v ich dodávateľských firmách. Šéf Združenia automobilového priemyslu Jozef Uhrík predpokladá, že v nasledujúcich rokoch vznikne u výrobcov áut a autosúčiastok najmenej 55-tisíc nových pracovných miest. "Už dnes zamestnávajú takmer 60-tisíc ľudí. Zdvojnásobenie tohto počtu je len konzervatívnym odhadom pri predpoklade, že časť dodávok pre PSA a KIA prevezmú už existujúce firmy," povedal Uhrík.

Uhrík, ktorého včera minister hospodárstva vymenoval do funkcie hlavného koordinátora pre rozvoj automobilového priemyslu, tvrdí, že bude presadzovať, aby slovenské stredné a vysoké technické školy orientovali niektoré svoje odbory na automobilovú výrobu. "Pôjde nám o to, aby sa Slovensko posunulo z výroby áut aj do výskumu a vývoja," povedal Uhrík.

Výskumné a vývojové centrá troch automobiliek a desiatok ich dodávateľských firiem by podľa Uhríka mohli v najbližších rokoch zamestnať vyše štyritisíc ľudí s univerzitným vzdelaním. Uhrík: "To nepôjde bez toho, aby sa zmenila vzdelávacia a vedecko-výskumná infraštruktúra na štyroch technických uviverzitách a na Ekonomickej univerzite."

So strednými školami sa na špecializácii na automobilový priemysel doteraz dohadovali priamo automobilky, obmedzovali sa však len na okolie svojich závodov. Firmy podnikajúce v automobilovom priemysle spolupracujú so Slovenskou technickou univerzitou v Bratislave a Technickou univerzitou v Košiciach zatiaľ len v malom. "Budeme musieť dať univerzitám laboratóriá a materiálne zabezpečenie, ak chceme, aby z nich odchádzali odborníci, ktorí nájdu uplatnenie v automobilovom priemysle," avizuje Uhrík.

Slovensko je od automobilového priemyslu závislé. Automobilky a ich výrobcovia tvoria štvrtinu celoslovenskej priemyselnej výroby a zhruba 30 percent exportu krajiny. Dôležitosť automobiliek a ich dodávateľských firiem pre Slovensko sa v nasledujúcich dvoch až troch rokoch znásobí, keď výrobu rozbehnú PSA, KIA a firmy sídliace v industriálnych zónach v okolí automobiliek.

"V prepočte na obyvateľa budeme najväčším výrobcom áut na svete," tvrdí minister hospodárstva Malchárek. Jeho vyjadrenia podporujú aj oficiálne celosvetové štatistiky. Vplyvné ekonomické médiá označujú Slovensko za "európsky Detroit".

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  9. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  10. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  1. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  2. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  7. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  8. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 16 876
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 581
  3. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 3 561
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 002
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 164
  6. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 093
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 040
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 854
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 329
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 144

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

V nemocnici ho nesledovali, ako mali. Mal len tri roky a zomrel na cukrovku

Úrad pred dohľad zistil, že nitrianska nemocnica v liečbe chlapca pochybila.

DOMOV

Prieskum Focus: Vládne strany oslabujú

Smer stratil takmer dve percentá. Do parlamentu by sa dostalo aj KDH.

KOMENTÁRE

Čo čakať od Beblavého a štefunkovcov? Viac Európy

Môžeme očakávať, že budeme počuť viac kritiky Fica.

Neprehliadnite tiež

Hľadá sa EY Podnikateľ roka, víťaz pocestuje do Monte Carla

Do súťaže môžu podnikateľov nominovať aj ich zákazníci alebo známi.

Nová dotácia. Časť drevodomu zaplatí po novom štát

Tento rok rozdelí rezort pôdohospodárstva na montované domy z dreva milión eur. Výška podpory bude závisieť od regiónu

Ekonomika má rásť 3,3-percentným tempom, v budúcom roku ešte zrýchli

Vyplýva to z dát, ktoré zverejnil Inštitút finančnej politiky pri ministerstve financií.

Razenie tunela Čebrať na diaľnici D1 by sa mohlo obnoviť v januári 2018

Odhaduje to generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Ján Ďurišin.