Autá už nechceme len vyrábať, tvrdí Uhrík

BRATISLAVA - Hrozí, že o pár rokov budú na Slovensku chýbať zamestnanci kvalifikovaní na prácu v automobilkách a v ich dodávateľských firmách. Šéf Združenia automobilového priemyslu Jozef Uhrík predpokladá, že v nasledujúcich rokoch vznikne u výrobcov ..

Minister hospodárstva včera vymenoval Jozefa Uhríka za koordinátora rozvoja automobilového priemyslu na Slovensku. Uhrík zároveň šéfuje Združeniu automobilového priemyslu a stál pri zrode obrej investície Volkswagenu na Slovensku. FOTO - TASR

BRATISLAVA - Hrozí, že o pár rokov budú na Slovensku chýbať zamestnanci kvalifikovaní na prácu v automobilkách a v ich dodávateľských firmách. Šéf Združenia automobilového priemyslu Jozef Uhrík predpokladá, že v nasledujúcich rokoch vznikne u výrobcov áut a autosúčiastok najmenej 55-tisíc nových pracovných miest. "Už dnes zamestnávajú takmer 60-tisíc ľudí. Zdvojnásobenie tohto počtu je len konzervatívnym odhadom pri predpoklade, že časť dodávok pre PSA a KIA prevezmú už existujúce firmy," povedal Uhrík.

Uhrík, ktorého včera minister hospodárstva vymenoval do funkcie hlavného koordinátora pre rozvoj automobilového priemyslu, tvrdí, že bude presadzovať, aby slovenské stredné a vysoké technické školy orientovali niektoré svoje odbory na automobilovú výrobu. "Pôjde nám o to, aby sa Slovensko posunulo z výroby áut aj do výskumu a vývoja," povedal Uhrík.

Výskumné a vývojové centrá troch automobiliek a desiatok ich dodávateľských firiem by podľa Uhríka mohli v najbližších rokoch zamestnať vyše štyritisíc ľudí s univerzitným vzdelaním. Uhrík: "To nepôjde bez toho, aby sa zmenila vzdelávacia a vedecko-výskumná infraštruktúra na štyroch technických uviverzitách a na Ekonomickej univerzite."

So strednými školami sa na špecializácii na automobilový priemysel doteraz dohadovali priamo automobilky, obmedzovali sa však len na okolie svojich závodov. Firmy podnikajúce v automobilovom priemysle spolupracujú so Slovenskou technickou univerzitou v Bratislave a Technickou univerzitou v Košiciach zatiaľ len v malom. "Budeme musieť dať univerzitám laboratóriá a materiálne zabezpečenie, ak chceme, aby z nich odchádzali odborníci, ktorí nájdu uplatnenie v automobilovom priemysle," avizuje Uhrík.

Slovensko je od automobilového priemyslu závislé. Automobilky a ich výrobcovia tvoria štvrtinu celoslovenskej priemyselnej výroby a zhruba 30 percent exportu krajiny. Dôležitosť automobiliek a ich dodávateľských firiem pre Slovensko sa v nasledujúcich dvoch až troch rokoch znásobí, keď výrobu rozbehnú PSA, KIA a firmy sídliace v industriálnych zónach v okolí automobiliek.

"V prepočte na obyvateľa budeme najväčším výrobcom áut na svete," tvrdí minister hospodárstva Malchárek. Jeho vyjadrenia podporujú aj oficiálne celosvetové štatistiky. Vplyvné ekonomické médiá označujú Slovensko za "európsky Detroit".

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 937
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 519
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 953
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 516
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 927
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 687
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 495
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 340
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 823
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop