Autá už nechceme len vyrábať, tvrdí Uhrík

BRATISLAVA - Hrozí, že o pár rokov budú na Slovensku chýbať zamestnanci kvalifikovaní na prácu v automobilkách a v ich dodávateľských firmách. Šéf Združenia automobilového priemyslu Jozef Uhrík predpokladá, že v nasledujúcich rokoch vznikne u výrobcov ..

Minister hospodárstva včera vymenoval Jozefa Uhríka za koordinátora rozvoja automobilového priemyslu na Slovensku. Uhrík zároveň šéfuje Združeniu automobilového priemyslu a stál pri zrode obrej investície Volkswagenu na Slovensku. FOTO - TASR

BRATISLAVA - Hrozí, že o pár rokov budú na Slovensku chýbať zamestnanci kvalifikovaní na prácu v automobilkách a v ich dodávateľských firmách. Šéf Združenia automobilového priemyslu Jozef Uhrík predpokladá, že v nasledujúcich rokoch vznikne u výrobcov áut a autosúčiastok najmenej 55-tisíc nových pracovných miest. "Už dnes zamestnávajú takmer 60-tisíc ľudí. Zdvojnásobenie tohto počtu je len konzervatívnym odhadom pri predpoklade, že časť dodávok pre PSA a KIA prevezmú už existujúce firmy," povedal Uhrík.

Uhrík, ktorého včera minister hospodárstva vymenoval do funkcie hlavného koordinátora pre rozvoj automobilového priemyslu, tvrdí, že bude presadzovať, aby slovenské stredné a vysoké technické školy orientovali niektoré svoje odbory na automobilovú výrobu. "Pôjde nám o to, aby sa Slovensko posunulo z výroby áut aj do výskumu a vývoja," povedal Uhrík.

Výskumné a vývojové centrá troch automobiliek a desiatok ich dodávateľských firiem by podľa Uhríka mohli v najbližších rokoch zamestnať vyše štyritisíc ľudí s univerzitným vzdelaním. Uhrík: "To nepôjde bez toho, aby sa zmenila vzdelávacia a vedecko-výskumná infraštruktúra na štyroch technických uviverzitách a na Ekonomickej univerzite."

So strednými školami sa na špecializácii na automobilový priemysel doteraz dohadovali priamo automobilky, obmedzovali sa však len na okolie svojich závodov. Firmy podnikajúce v automobilovom priemysle spolupracujú so Slovenskou technickou univerzitou v Bratislave a Technickou univerzitou v Košiciach zatiaľ len v malom. "Budeme musieť dať univerzitám laboratóriá a materiálne zabezpečenie, ak chceme, aby z nich odchádzali odborníci, ktorí nájdu uplatnenie v automobilovom priemysle," avizuje Uhrík.

Slovensko je od automobilového priemyslu závislé. Automobilky a ich výrobcovia tvoria štvrtinu celoslovenskej priemyselnej výroby a zhruba 30 percent exportu krajiny. Dôležitosť automobiliek a ich dodávateľských firiem pre Slovensko sa v nasledujúcich dvoch až troch rokoch znásobí, keď výrobu rozbehnú PSA, KIA a firmy sídliace v industriálnych zónach v okolí automobiliek.

"V prepočte na obyvateľa budeme najväčším výrobcom áut na svete," tvrdí minister hospodárstva Malchárek. Jeho vyjadrenia podporujú aj oficiálne celosvetové štatistiky. Vplyvné ekonomické médiá označujú Slovensko za "európsky Detroit".

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 334
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 306
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 9 759
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 7 854
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 032
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 380
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 312
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 235
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 142
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 330

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Najskôr partneri, potom nepriatelia na život a na smrť. Príbeh Sýkorovej vraždy

Zlikvidovať mafiána Miroslava Sýkoru mala podľa kľúčového svedka záujem aj Slovenská informačná služba.

EKONOMIKA

Plat bez práce môže fungovať, Slovensku by však nepomohol

Nepodmienený príjem testuje okrem Fínska aj Kanada.

Neprehliadnite tiež

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

V Bratislave zvažujú postaviť parkovací dom s parkom na streche

Parkovací dom chce postaviť mestská časť, rekreačná zóna má mať 1423 štvorcových metrov.