Hamburg 3. novembra (TASR) Nemecká automobilka Volkswagen (VW) ponúka svojim zamestnancom v rámci plánovaného rušenia pracovných miest odstupné a pravidlá na odchod do predčasného dôchodku.
Pracovníci, ktorých sa to týka, budú v nasledujúcich týždňoch oslovení, či tieto ponuky prijímajú. Zamestnanci vo veku 42 až 46 rokov, ktorí pracujú v podniku dlhšie, majú dostať zaplatené v závislosti od príjmovej skupiny 66 000 až 75 000 EUR, v prepočte 2,6 až 2,9 milióna SKK, ak firmu opustia. Tým by bola suma na odstupné nižšia ako u konkurenta DaimlerChrysler, ktorý chce platiť do 275 000 EUR. V priemere sa ponúkané odstupné u Daimlera pohybuje na úrovni 110 000 EUR.
O plánovanom počte zrušených pracovných miest neposkytol VW žiadne údaje. Šéf koncernu Bernd Pischetsrieder nedávno hovoril o prebytku niekoľko tisíc pracovníkov v západonemeckých fabrikách VW. Experti považujú za pravdepodobné zrušenie do 10 000 pracovných miest, z toho približne polovica len v samotnom sídle vo Wolfsburgu. Celkovo VW zamestnáva vo svojich 6 západonemeckých automobilových závodoch dobrých 100 000 ľudí.
Aj v španielskej dcérskej spoločnosti Seat je v dôsledku príliš vysokých nákladov pravdepodobné rušenie pracovných miest, ako aj nové zameranie. Podľa informácií nemeckého denníka Frankfurter Allgemeine Zeitung by v Seate malo prísť o prácu viac ako 1 000 z celkových 12 900 zamestnancov. Doterajšie rozhovory so španielskymi odbormi a podnikovou radou Seatu neviedli k dohode, ktorá by mohla priniesť citeľné zníženie nákladov na prácu, oznámil denník bez udania zdroja.
Seat by mal okrem toho intenzívnejšie spolupracovať v odbyte so skupinou značky Audi a sústrediť sa viac na športové, ale úsporné malé autá. "Intenzívne premýšľame o novom smerovaní Seatu," citoval denník hovorcu Audi.
Konkurent VW, automobilka DaimlerChrysler chce počas 12 mesiacov zrušiť 8 500 z celkového počtu 94 000 pracovných miest v skupine Mercedes Car v Nemecku. Postihne to najmä fabriky v Sindelfingene a Brémach. Na náklady na zrušenie pracovných miest dala dozorná rada k dispozícii 950 miliónov EUR.
Rozdiel v stratégii obidvoch automobiliek je v ponukách výrazný, uviedol analytik Dresdner Kleinwort Wasserstein Arndt Ellinghorst. "DaimlerChrysler chce čo najrýchlejšie znížiť stav personálu a zaplatí za to veľa peňazí. VW naproti tomu zaplatí menej a vsadí na dlhodobejší proces znižovania počtu pracovných miest," vysvetlil Ellinghorst.
Informoval o tom nemecký denník Handelsblatt na svojej internetovej stránke.
(1 EUR = 39,022 SKK)