BRATISLAVA - Damask Gruska, jeden z klientov ČSOB Stavebnej sporiteľne, sa v lete na svoju sporiteľňu nahneval. "V roku 2001 som uzatvoril na syna stavebné sporenie. Vo všeobecných podmienkach bolo napísané, že úroková sadzba sa nemení. Tento rok v júni mi napísali list, že sa zmenili podmienky na medzibankovom trhu a že mi znižujú úrok na tri percentá," sťažoval sa Gruska novinám. Aj keď jeho hnev na nižšie úročenie môže byť oprávnený, z pohľadu zákonov sa sporiteľňa správala korektne. Ak by si totiž pozornejšie čítal zmluvu, zistil by, že ČSOB si priestor na zmenu úrokov nechala v jej záverečných ustanoveniach. V niektorých prípadoch však banky alebo iné inštitúcie skutočne poplatky ani úroky meniť nemôžu. Vždy to závisí od zmluvy alebo obchodných podmienok. Preto ak sa chcú ich klienti vyhnúť prekvapeniam, mali by sa dôkladne s podmienkami zmlúv oboznámiť.
Všetko je v zmluve
V prípade Damaska Gruska sa síce sporiteľňa v obchodných podmienkach na jednom mieste zaväzovala úroky neznižovať, no v ich závere sa to už pripúšťa, za predpokladu, že sa zmenia zákony alebo obchodná politika sporiteľne. ČSOB tak iba reagovala na tohtoročnú zmenu zákona o stavebnom sporení a úroky znížila. "Sporiteľňa využila situáciu," hovorí vedúci Katedry obchodného práva Právnickej fakulty Univerzity Komenského Peter Kubíček. Klient si však v takejto situácii podľa neho pravdepodobne nepomôže. "Keďže podpisom zmluvy súhlasil s týmito podmienkami, utvoril priestor, aby mohli takto postupovať," povedal Kubíček.
Sama sporiteľňa názor právnika potvrdzuje: "ČSOB Stavebná sporiteľňa môže meniť úrokové sadzby, túto zmenu však môže vykonať len v súlade s platnými Verejnými obchodnými podmienkami a stavebná sporiteľňa ju ohlasuje v oznámení," povedala hovorkyňa sporiteľne Marta Krejcarová.
Ak by Damask Gruska zašiel do inej sporiteľne, znižovaniu úrokov sa mohol vyhnúť. Hovorkyňa Wüstenrot stavebnej sporiteľne Daniela Vlčková tvrdí, že ich podmienky nedovoľujú, aby klientom zmenili zmluvu. Môžu tak urobiť, len ak klient požiada o zmenu zmluvy. V takom prípade upravia úrok podľa aktuálnej situácie. Aj riaditeľ komunikácie Prvej stavebnej sporiteľne Miloš Blanárik tvrdí, že "zmena úrokovej sadzby je podmienená súhlasom sporiteľa a vykonáva sa len na jeho žiadosť".
Aj banky môžu zdražovať
V podobnej situácii sú aj klienti bánk. Úroky z vkladov na účtoch menia pravidelne. Okrem toho môžu zvyšovať aj poplatky za svoje služby bez toho, aby s tým klient súhlasil. Aj tu sa zákazníci sťažujú zbytočne. Rastislav Peržeľ si v roku 2003 založil účet VUBasic Plus vo VÚB banke. Za jeho vedenia platil od začiatku 63,60 Sk mesačne. "K 1. júlu 2005 však VÚB bez môjho upozornenia zdvihla cenu balíka na 77 korún," tvrdí Peržeľ. Od prvého augusta zase banka zrušila sedem bezplatných pohybov na účte a polovičnú zľavu na ďalšie pohyby na účte. Keď sa sťažoval, dostal odpoveď, že banka má právo podľa zmluvy robiť takéto zmeny.
"Banka má v zmysle Všeobecných obchodných podmienok pre depozitné produkty, ktoré sú súčasťou každej zmluvy o vedení účtu, právo meniť výšku poplatkov stanovených v cenníku. Zmeny oznamuje zverejnením nového cenníka vo svojich obchodných priestoroch, alebo aj informáciou na výpise z účtu," tvrdí hovorkyňa VÚB banky Alena Walterová.
Aj ostatné oslovené banky potvrdili, že podľa zmlúv, ktoré uzatvárajú s klientmi, môžu zmeniť cenník bez toho, aby im to klient odobril. "Výška mesačného poplatku za balíky služieb nie je uvádzaná priamo v zmluve. Klient uzatvorením zmluvy o poskytnutí balíka služieb súhlasí so Všeobecnými obchodnými podmienkami a so Sadzobníkom poplatkov, na základe ktorých sú spoplatňované služby poskytované bankou," povedal hovorca Tatra banky Roman Začka.