Napriek istému zlepšeniu v posledných rokoch zostáva poľská miera nezamestnanosti okolo 18 percent najvyššia v EÚ. Ešte alarmujúcejší je podiel zamestnaných ľudí na obyvateľstve v produktívnom veku. Ten je svojimi 52 percentami tiež najhorší v EÚ. Je to výsledok vysokých regionálnych rozdielov a nepomerom medzi potrebami pracovného trhu a kvalitou pracovnej sily.
Sociálny systém
Poľské penzie a dávky invalidom či nezamestnaným sú oproti západným štandardom nízke, no podľa ekonómov sú predovšetkým príliš rozšírené a zle cielené. Až 13 percent produktívnych ľudí dostáva istú formu náhrady za invaliditu, čo je najvyššie číslo v OECD. OECD okrem toho upozornila aj na príliš rozšírené dotácie pre farmárov.
Verejné financie
OECD i analytici sa zhodujú, že výdavky poľskej vlády, ktoré dosahujú okolo polovice hrubého domáceho produktu, sú príliš zafixované v rôznych zákonoch. Okrem toho chýbajúce strednodobé plánovanie a množstvo rôznych štátnych agentúr vydávajú rozpočet každý rok do rúk politickým tlakom.
Tohtoročný deficit verejných financií má dosiahnuť 3,5 percenta HDP, ale jeho ďalšie znižovanie budú sťažovať viaceré očakávané náklady, ako rast dôchodkov, štedrejšie penzie pre baníkov alebo náklady na dôchodkovú reformu.
Byrokracia
V poslednom rebríčku Svetovej banky Doing business o podmienkach pre podnikanie sa Poľsko umiestnilo na 54. mieste, za svojimi regionálnymi partnermi Českom, Slovenskom aj Maďarskom, a z európskej dvadsaťpäťky za ním zaostali len Grécko, Taliansko a Slovinsko. Nákladné a komplikované je založenie firmy, prideľovanie licencií i registrovanie nehnuteľností.
Infraštruktúra
Poľsko stráca schopnosť konkurovať svojim susedom v štruktúre diaľnic. Jeho chudobná cestná sieť sa často uvádza ako dôvod, prečo sa niektorí investori rozhodli pre inú krajinu ako Poľsko. Poľsko, ktoré jedným z najväčších členov EÚ, má 540 kilometrov diaľnic, menej ako jeho menší susedia Česko a Slovensko. (reuters)