SME

FAZ: Úvaha privatizovať sieť diaľnic v Nemecku vyvolala prudké diskusie

Frankfurt nad Mohanom 23. októbra (TASR) Úvaha privatizovať dobre vybudovanú sieť diaľnic v Nemecku, vyvolala v krajine prudké diskusie. Nemecký denník ...

Frankfurt nad Mohanom 23. októbra (TASR) Úvaha privatizovať dobre vybudovanú sieť diaľnic v Nemecku, vyvolala v krajine prudké diskusie. Nemecký denník Frankfurter Allgemeine Zeitung vo svojom internetovom vydaní porovnával susedné krajiny Nemecka z hľadiska výstavby a financovania diaľnic.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Francúzsko sa postupne odčleňuje od svojho prevádzkovateľa diaľnic. Prvá etapa sa dosiahla už v roku 2002, keď štát ponúkol na burze 49 % spoločnosti Autoroutes du Sud de la France (ASF). Od minulého roka predalo Francúzsko ďalšie minoritné podiely v spoločnostiach Société des Autoroutes Paris-Rhin-Rhone (APRR), ako aj Société des Autoroutes du Nord et de l'Est (SANEF) ponukou na burze. V júli tohto roka sa štát rozhodol k poslednému kroku: Všetky zostávajúce podiely sa majú predať priemyselným investorom. Prišlo už 17 ponúk, medzi nimi okrem francúzskych aj španielske a talianske spoločnosti. Vysoko zadlžená vláda si od toho sľubuje príjem 11 až 13 miliárd EUR, v prepočte 428 až 506 miliárd SKK. Opozícia vláde vyčíta, že sa chce zbaviť cenného štátneho majetku. Vláda namieta, že diaľnice nepredáva, predáva iba právo na ich používanie na obdobie 23 až 27 rokov.

SkryťVypnúť reklamu

Vzhľadom na dezolátny stav železníc alebo londýnskeho metra má vo Veľkej Británii prednosť zlepšenie cestnej siete. Premiér Tony Blair predstavil v roku 2000 investičný plán, podľa ktorého sa do roku 2010 na modernizáciu infraštruktúry použije 180 miliárd libier, v prepočte 10,349 bilióna SKK. Z toho 130 miliárd libier zaplatia daňoví poplatníci. Zvyšných 50 miliárd libier by mali prostredníctvom konceptu privátneho partnerstva prevziať partneri so stavebníctva alebo investori z iných odvetví. Hoci hustota dopravy vo Veľkej Británii je v európskom meradle relatívne nízka, Blair neuvažuje o stavbe nových diaľnic. Namiesto toho sa má zvlášť podporiť chronicky preťažená cestná sieť vo veľkom Londýne.

Taliansko má 6 000 kilometrov (km) diaľnic, ktoré spravuje 23 koncesionárov. Ich akcionármi sú čiastočne verejné inštitúcie. Cena za km sa vypočítava podľa štátom vypočítaného vzorca. Na trase Miláno Rím sa platí asi 5 eurocentov za km. Najdôležitejšie diaľnice, ktoré merajú dohromady 3 400 km, však spravuje čisto súkromná spoločnosť Autostrade SpA a jej 7 dcérskych spoločností. Túto spoločnosť kontroluje rodina Benetton, ktorá v poslednej etape privatizácie v roku 1999 prevzala nepriamu väčšinu. V roku 2004 dosiahla Autostrade pri obrate 2,9 miliardy EUR čistý zisk 429 miliónov EUR.

SkryťVypnúť reklamu

Švajčiarske diaľnice stavia iba štát a doteraz nie je žiadny náznak, že by sa to niekedy malo zmeniť. Museli by o tom hlasovať obyvatelia a tí sú pri privatizácii štátnych služieb veľmi konzervatívni. Elektrárne, pošta a železnica boli veľmi rýchlo vyhlásené za "verejnú službu", a tým za politicky posvätné. Preto ani prítomnosť na burze nie je žiadna téma. Hoci je Švajčiarsko pri liberalizácii štátnych služieb tak váhavé, pri zavedení mýtneho pre osobné a nákladné autá sa krajina poponáhľala viac ako ostatné. Od roku 1984 sa používa diaľničná nálepka pre osobné autá. Stojí 40 CHF, v prepočte 1 007 SKK, a na rozdiel od rôznych chýrov ju platia nielen cudzinci, ale aj Švajčiari. Nákladné autá platia mýtne na všetkých cestách.

Rakúska diaľničná sieť zostáva štátna. Pod tlakom prázdnej štátnej pokladnice sa však v budúcnosti budú na financovaní cestnej infraštruktúry v Rakúsku podieľať súkromní investori. Do začiatku budúceho roka sa má dať do nájmu výstavba a prevádzka úseku diaľnice v dĺžke 51 km na východe krajiny. Štátna diaľničná spoločnosť Asfinag si od nájmu privátnej spoločnosti sľubuje, že sa výdavky na tomto úseku výrazne znížia. Z tejto konštrukcie majú profitovať aj vodiči. Úspory Asfinagu viedli dlhodobo k nižším cenám nálepiek. Príjmy z mýtneho pre nákladné autá a z nálepiek pre osobné autá na doteraz 2 000km dlhej diaľničnej sieti a sieti rýchlostných ciest Rakúska budú naďalej všetky plynúť do Asfinagu. Vlani spoločnosť pokryla dve tretiny svojich výdavkov príjmami z mýtneho vo výške 1,2 miliardy EUR.

SkryťVypnúť reklamu

Maďarsko stojí pred rozsiahlou výstavbou siete rýchlostných ciest. V nasledujúcich rokoch má k súčasným 500 km diaľnic pribudnúť niekoľko stoviek kilometrov. V prípade sociálno-liberálnej vlády však privatizácia dopravnej infraštruktúry neprichádza do úvahy. Do popredia sa budú dostávať formy kombinovaného verejného a súkromného financovania. Vlani bola znárodnená posledná diaľnica v súkromnom vlastníctve, M 5.

Diaľničná sieť v Česku, dlhá 546 km, je ešte pevne v štátnych rukách. Aj financovanie rýchlostných ciest, ktoré sa na budúci rok rozšíria o 72 km, je výhradne na štáte. Zadarmo však diaľnice nie sú. Kto používa diaľnicu, musí si kúpiť diaľničnú nálepku, ktorá podľa dĺžky platnosti stojí 6,30 EUR (na 15 dní) a 30 EUR (1 rok). Nákladné autá platia denne 9 EUR. Český štát síce vytvoril právne predpoklady na to, aby sa súkromný sektor mohol podieľať na výstavbe diaľnic, ale konkrétne tendre ešte neboli vyhlásené. Až v roku 2007 by sa na výstavbe vyťaženej diaľnice Praha - Brno mali podieľať súkromné spoločnosti. Konkrétnejšie sú plány zaviesť mýtne pre nákladné autá.

SkryťVypnúť reklamu

Írska republika so svojimi takmer 4 miliónmi obyvateľov profitovala v uplynulom desaťročí z dotácií Európskej únie (EÚ), aby po celej krajine rozšírila cestnú sieť. Nezávisle od peňazí EÚ dala vláda do rozšírenia dopravnej infraštruktúry od roku 2002 dohromady 50 miliónov EUR. Výstavba diaľnic medzi Dublinom a ďalšími priemyselnými centrami na západnom pobreží je rovnako aktuálna ako výstavba cestného tunela pod hlavným mestom. Do projektov sa zapoja súkromní investori. V tomto roku sa pri troch diaľničných projektoch uplatní systém privátneho partnerstva: diaľnice zostanú vo vlastníctve štátu a finanční investori, ktorí financovali výstavbu, budú inkasovať poplatky za používanie ciest.

V Holandsku sa ukazuje radikálny odklon od doterajšej politiky cestnej dopravy. Po parlamentných voľbách, ktoré majú byť v roku 2007, sa koaličná vláda bude snažiť o pravidlá, podľa ktorých budúce používanie a nie vlastníctvo auta by mali byť určujúce. Aj financovanie výstavby, prevádzka a zlepšenie dopravných ciest sa v budúcnosti budú orientovať na zásady trhového hospodárstva. Daň z nákladných vozidiel by sa mala zrušiť. Ešte nie je jasné, ako sa bude sledovať cestný výkon a kalkulovať tzv. kilometrové ceny.

SkryťVypnúť reklamu

V Belgicku sa už dlhší čas hovorí o poplatkoch za používanie ciest. Snahy však doteraz zlyhali na nekoordinovanom postupe pri dopravných cestách v regiónoch Flámsko, Valónsko a Brusel. V septembri vyvolali nevôľu ostatných častí krajiny úvahy Valónska, že zavedie nálepku za používanie diaľnic a určitých ďalších diaľkových ciest. Medzitým bolo oznámené, že pre celé Belgicko by malo platiť jedno jediné pravidlo.

Informoval o tom nemecký denník Frankfurter Allgemeine Zeitung na svojej internetovej stránke.

(1 EUR = 38,912 SKK; 1 GBP = 57,590 SKK; 1 CHF = 25,176 SKK)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (19. 4. 2024)
USD 1.068
AUD 1.657
CZK 25.254
JPY 164.820
CAD 1.469
GBP 0.856
HUF 393.930
PLN 4.326
CHF 0.970
SEK 11.637

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Ak chcete byť bohatší, musíte nad peniazmi rozmýšľať
  4. Daň z cukru zasiahne sociálne slabších a ohrozí výrobu sirupov
  5. Vyhnúť sa plateniu daní? Drzý gróf v Apúlii to vyriešil svojsky
  6. Exportujete do zahraničia? Poistite si svoje pohľadávky
  7. Práca snov? Prihlás sa na prácu sprievodcu v BUBO
  8. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  1. Ak chcete byť bohatší, musíte nad peniazmi rozmýšľať
  2. Exportujete do zahraničia? Poistite si svoje pohľadávky
  3. Vyhnúť sa plateniu daní? Drzý gróf v Apúlii to vyriešil svojsky
  4. Práca snov? Prihlás sa na prácu sprievodcu v BUBO
  5. Daň z cukru zasiahne sociálne slabších a ohrozí výrobu sirupov
  6. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  7. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  8. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 691
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 669
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 5 211
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 4 105
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 112
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 916
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 387
  8. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte 2 268
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 98 889
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 80 530
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 265
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 33 786
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 31 130
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 644
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 18 894
  8. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom 12 884
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Predseda vlády SR Robert Fico.

Privítal záver o využití aj súkromných zdrojov na oživenie domácej ekonomiky.


TASR
Ilustračné foto

Batériové úložiská tak predbehli plyn, vodné aj jadrové elektrárne.


SITA
Výstražná tabuľa a technológia zariadenia plynovodu na prepojovacom bode Budince – reverz.

Rokovalo sa aj o Balkánskej ceste.


TASR
Ilustračné foto

Rada pre rozpočtovú zodpovednosť analyzovala novelu dôchodkového systému.


TASR
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 98 889
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 80 530
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 265
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 33 786
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 31 130
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 644
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 18 894
  8. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom 12 884
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu