PODĽA MINISTRA GYUROVSZKEHO BY S VYUŽITÍM FONDOV EÚ MAL BYŤ V ROKU 2013 PREPOJENÝ VÝCHOD A ZÁPAD SLOVENSKA DIAĽNICAMI A RÝCHLOSTNÝMI CESTAMI

Financie z EÚ by mali ísť hlavne na infraštruktúru

BRATISLAVA 21. októbra (SITA) - Do roku 2013 by mal sa mal východ a západ Slovenska prepojiť diaľnicami a rýchlostnými komunikáciami a zároveň by malo byť zabezpečené prepojenie krajiny na Viedeň, Budapešť ...

BRATISLAVA 21. októbra (SITA) - Do roku 2013 by mal sa mal východ a západ Slovenska prepojiť diaľnicami a rýchlostnými komunikáciami a zároveň by malo byť zabezpečené prepojenie krajiny na Viedeň, Budapešť či Poľsko. V piatok to uviedol minister výstavby László Gyurovszky s tým, že využiť by pritom Slovensko malo finančné prostriedky z fondov Európskej únie (EÚ). "Finančné prostriedky plánujeme použiť aj na cesty II. a III. triedy. Bude sa to však dotýkať len tých ciest, ktoré sa budú viazať na hlavné dopravné koridory," skonštatoval Gyurovszky. Zároveň dodal, že v budúcom programovacom období by SR chcela financie z EÚ využiť tak, aby sa do roku 2013 obnovili takmer všetky školské budovy a vybavili modernými učebnými pomôckami. Financie by sa mali využiť aj na pripojenie veľkej väčšiny Slovenska na vodovod a odpadové hospodárstvo, na informatizáciu verejnej správy či výrazné zvýšenie počtu patentov registrovaných v krajine. "Celkovo ide o zhruba 550 mld. Sk, pričom táto suma zahŕňa prostriedky z EÚ ako aj národné spolufinancovanie," podčiarkol minister.

Na zabezpečenie týchto cieľov si Slovensko v rámci prípravy Národného strategického referenčného rámca (NSRR) pre čerpanie prostriedkov z EÚ v rokoch 2007 až 2013 určilo dve strategické priority. "Prvou prioritou je dobudovanie základnej infraštruktúry, kde spadá doprava, environmentálna a lokálna infraštruktúra, druhou prioritou je znalostná ekonomika zahŕňajúca vedu, výskum, inovácie a s tým spojené ľudské zdroje," zdôraznil Gyurovszky. Ako ďalej doplnila hlavná koordinátorka prípravy NSRR Ľubica Sabadošová, stanovenie priorít musí zodpovedať potrebám regiónov a zabezpečiť naštartovanie ich rozvoja. "Financie by mali posunúť región dopredu a zároveň stierať rozdiely medzi jednotlivými regiónmi v rámci krajiny. Z tohto pohľadu ide hlavne o regióny na východnom Slovensku," povedala Sabadošová s tým, že najväčší záujem o podporu z EÚ prejavujú práve potenciálni príjemcovia z týchto regiónov.

"Slovensko využíva pri príprave dokumentu špecifický postup, ktorý podľa dostupných informácií nie je kompatibilný s postupom ostatných novopristúpených krajín EÚ," povedal Gyurovszky. Tento rozdiel spočíva podľa Sabadošovej v tom, že Slovensko si najprv určilo priority, na základe ktorých už vypracúva zásobník projektov. Tým sa potom predíde veľkému počtu programov. V ostatných krajinách najprv určia ministerstvá svoje potreby, z čoho následne vznikne veľa programov a je potom ťažké zosúladiť to do malého množstva priorít. "Je lepšie, ak je priorít málo a vychádzajú z reálnych a komplexných potrieb krajiny, ako keby bolo priorít veľa vzhľadom na špecifické potreby jednotlivých ministerstiev," vysvetlila Sabadošová.

Prvú verziu NSRR schválila tento týždeň vláda. Ministerstvo výstavby chce do konca roka vypracovať druhú verziu dokumentu, v ktorej by sa mali dopracovať najmä špecifické priority s určením gestorstva. V januári budúceho roka by mal byť vypracovaný zásobník projektov a v marci by sa mali byť známe operačné programy a upresnenie finančných alokácií. Na prelome augusta a septembra budúceho roka by malo Slovensko začať rokovania s Európskou komisiou.


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  7. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  3. Cíťte sa v priestore príjemne
  4. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  7. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  8. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  9. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  10. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 858
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 787
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 554
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 3 396
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 223
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 030
  7. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 2 823
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 001
  9. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 027
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 880

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Spolupracuje aj s firmou Apple. Peniaze na výskum ale nedostal

Spoločnosť Highchem s pätnástimi zamestnancami a vyše miliónovými tržbami nemá podľa hodnotenia dostatočné odborné kapacity.

Neprehliadnite tiež

Brusel chce regulovať hranolčeky, môžu chutiť inak

Únia rokuje o nariadení, ktoré obmedzí teplotu fritovania zemiakov. Chuť hranolčekov to môže zmeniť.

Chcete stovky eur? Firmy zvyšujú odmeny za odporučenie nových ľudí

Na úradoch práce sa míňajú šikovní ľudia, preto firmy začali robiť nábor inak.

Zadržaný manažér VW v kauze emisií chce priznať vinu

Schmidta zatkli začiatkom januára na Floride.

Bratislava môže dostať novú linku, v Maďarsku vznikli nové aerolinky

Aerolínie založil honorárny konzul Maďarska na Srí Lanke, pôvodne chcel lietať dlhé trasy do Číny či Thajska.