Praha 20. októbra (TASR) - Mladoboleslavskej automobilke Škoda Auto sa tento rok darí prakticky na všetkých trhoch. Za tri štvrťroky zvýšila medziročne predaj o 10,5 %, a to predovšetkým vďaka svojmu modelu nižšej strednej triedy, vozidla Škoda Octavia.
Predaj octavií, ktoré vynikajú spoľahlivosťou a dobrým pomerom ceny a výkonu, prekročil minuloročné výsledky o 30 %. Nových majiteľov našlo celkom 171 610 týchto vozidiel.
Najväčšiemu českému exportérovi sa tak podarilo zvrátiť nepriaznivý trend v predajoch, ktoré boli od minuloročného marca v priemere o 12 % nižšie ako v rovnakom období predchádzajúceho roku. Navyše, dobre nevyzeral ani začiatok tohto roka, kedy prvý štvrťrok skončil 3-% deficitom.
Od januára do konca septembra si však vozidlo Škoda Fabia, Octavia alebo Superb kúpilo celkom 370 000 zákazníkov. Z nich bolo 211 000 zo západnej Európy, kde firma zvýšila medziročne odbyt o pätinu.
V najväčšom odbytisku Škody, v Nemecku, sa predalo takmer 68 000 vozidiel a české osobné vozidlá tak získali na trhu západného suseda 3,1 %. Práve v septembri sa trhový podiel zvýšil dokonca na 3,4 %.
Na druhom najväčšom trhu, vo Veľkej Británii, sa firme podarilo zvýšiť predaj medziročne o 12,2 % na necelých 31 000 vozidiel. V Španielsku bolo zákazníkom dodaných 16,5 tisíca automobilov, teda o 43,3 % viac ako v plynulom roku. V strednej a východnej Európe Škoda Auto predala takmer 136 000 vozidiel.
V Ázii a v zámorí predala automobilka za 9 mesiacov celkom 22,5 tisíc vozidiel, čo je o 12,3 % viac ako v uplynulom roku. Najpopulárnejšie boli pritom české autá v Indii, kde sa ich predalo 6,5 tisíca, na druhom miestne bolo Turecko (5 000) a na treťom Izrael, kde si vozidlo s okrídleným šípom kúpilo 2000 zákazníkov.
"Pozitívny trend bol zaznamenaný hlavne v Maďarsku, Rumunsku a na Ukrajine. Dominantnú pozíciu v Česku sa podarilo obhájiť," uviedla Škoda vo svojej správe. V Rumunsku je Škoda Auto veľmi dobre zapísaná. Medzi dovozcami je na druhom mieste hneď za takmer "domácou" značkou Renault, spojovanou s Daciou. Škoda Auto v Rumunsku predala 10 458 áut, čo je takmer dvojnásobok minuloročného odbytu.
Začiatkom decembra sa začnú české automobily predávať aj v Taiwane. Vyplýva to z dohody, ktorú tento rok na jar s automobilkou uzatvorila taiwanská spoločnosť Formosa Automobile Corporation.
Taiwanský dovozca predpokladá, že ešte tento rok dovezie a dokáže predať asi 2 000 škodoviek. Od budúceho roku by sa mal ich dovoz zvyšovať o 10 až 20 % ročne.
Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.