Bratislava 18. októbra - Slovenskí spotrebitelia sa stále lepšie orientujú medzi značkami. Pozitívne vnímajú tradičné značky, ako aj značky, ktoré sú pre spotrebiteľa nové, ale svojou dravou marketingovou komunikáciou sa rýchlo dokázali dostať do povedomia spotrebiteľov.
Vyplýva to z prieskumu Koloseum 2005, ktorý na prelome júla a augusta uskutočnila agentúra GfK Slovakia. "Vybrali sme 26 kategórií tovarov a zamerali sme sa na znalosť značky. Respondenti odpovedali na otázky, ktoré značky v jednotlivých kategóriách poznajú a ktoré z nich považujú za najlepšie," uviedol na dnešnej tlačovej besede riaditeľ GfK Martin Mravec. Výsledky prieskumu, ktorý sa uskutočnil v spolupráci so Slovenským združením pre značkové výrobky, podľa neho naznačujú nemennosť rozloženia síl na slovenskom trhu. "Všetci minuloroční víťazi obhájili prvenstvo vo svojej kategórii aj tento rok. Výsledky tak potvrdili stabilnú pozíciu lídrov na trhu," informoval Mravec. "Čo sa zmenilo, sú zmenšujúce sa rozdiely medzi odstupmi značiek na čele rebríčka a ich prenasledovateľmi," doplnil.
Mravec upozornil, že na trhu nastáva "komunikačný pretlak", keď množstvo spoločností propaguje svoje produkty a služby rovnakým spôsobom a spotrebiteľ nevie priradiť produkt k značke a naopak. I napriek tomu je orientácia spotrebiteľov lepšia a v trojročnom porovnaní výsledkov sa stále zmenšuje počet odpovedí "neviem".
V projekte boli hodnotené značky produktov, služieb a spoločností. Výber kategórií pokrýval širokú škálu oblastí od finančného trhu, cez rýchloobrátkový tovar až po mobilné telefóny. Výskum sa uskutočnil na vzorke 1 000 respondentov vo veku od 15 do 79 rokov a jeho výsledky sa kategorizovali podľa pohlavia, veku a regiónu.
V kategórii mobilné telefóny považujú Slováci za najlepšiu značku Nokia, medzi komerčnými poisťovňami je to Allianz - Slovenská poisťovňa, a. s., a najobľúbenejšou značkou nealkoholického nápoja je Coca-Cola. Ako najlepšiu značku banky respondenti vyzdvihli Slovenskú sporiteľňu, a. s., prvé miesto medzi spoločnosťami poskytujúcimi nákup na splátky získal Triangel. V oblasti cestovných kancelárií bola najlepšia vnímaná značka Satur, najlepším obchodom sa stalo Tesco a väčšina respondentov označila za najlepšiu značku piva Zlatý bažant.