Ziskovú nákladnú dopravu chce štát predať. Privatizáciu však predĺžia chýbajúce pravidlá tvorby cien. ILUSTRAČNÉ FOTO - TASR |
BRATISLAVA - Privatizácia nákladnej dopravy po železnici sa s najväčšou pravdepodobnosťou oneskorí až na začiatok budúceho roka. Pôvodne mali záujemcovia o Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia predkladať finálne ponuky už v septembri, teraz však musia čakať. Na jar budúceho roka sa presunie aj rozhodnutie o víťazovi tendra, ktoré bolo naplánované na koniec tohto roka. Dôvodom meškania je chýbajúca regulácie cien za použitie železničnej dopravy.
"Regulačný úrad vznikne 1. novembra tohto roka a predpokladáme, že regulačný výnos podpíšeme v decembri," povedal Vladimír Drozda, vedúci úradu ministerstva dopravy. Ministerstvo spolu s privatizačným poradcom až potom vyzve potenciálnych investorov na predkladanie záväzných ponúk.
Drozda hovorí, že pri chýbajúcej regulácii by bola privatizácia menej výhodná. "Pri chýbajúcej platnej regulácii by mohli potenciálni investori riziko jej neexistencie premietnuť do ceny. Ponúkli by tak nižšie ceny, ako sa očakáva," zdôraznil Drozda.
Rezort dopravy pritom očakáva, že z predaja nákladnej dopravy získa 15 až 20 miliárd korún, ktoré by sa mali na oddlžovanie Železníc Slovenskej republiky.
Predbežný záujem o Cargo prejavilo už v lete 15 spoločností. Privatizačný poradca, ktorým je
CA IB Financial Advisors vybral spomedzi nich ôsmich, ktorí sa dostanú do finále. Medzi pôvodnými záujemcami boli rakúske, maďarské, nemecké, britské i americké železničné spoločnosti.
Ministerstvo dopravy odôvodňuje privatizáciu snahou nájsť strategického investora, ktorý bude firmu riadiť efektívnejšie ako štát. Naopak, politická opozícia tvrdí, že štát by sa nemal zbavovať lukratívnej nákladnej dopravy.
Cargo disponuje majetkom za takmer 13 miliárd korún a zamestnáva vyše 12-tisíc ľudí. V prvom polroku tohto roka firma utŕžila deväť miliárd korún a vytvorila zisk 208 miliónov korún. (sita, r)