Štát chce diaľnice kupovať aj na leasing

Tatranská Lomnica 14. októbra (TASR) - Slovensko nemôže pri stavbe diaľnic v rámci projektov súkromno-verejného partnerstva (PPP) použiť štandardný model.

Ten vychádza z toho, že súkromný investor diaľnicu postaví a určitý čas na nej vyberá aj mýto. U nás však takýto prístup nie je možný. Na tlačovej konferencii v Tatranskej Lomnici o tom informoval minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Pavol Prokopovič.

Na Slovensku je totiž hustota cestnej premávky príliš nízka, a tak by sa návratnosť investície predĺžila na 50 a v niektorých prípadoch možno aj na 100 rokov. "Keďže u nás je premávka 2 až 3-krát nižšia ako v iných krajinách EÚ, toto riziko na seba musel prevziať štát," povedal Prokopovič.

Podľa generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Dušana Faktora je tak u nás použiteľný iba systém PPP, ktorý je podobný leasingu. "Investor diaľnicu postaví a štát mu ju bude postupne splácať. Po jej zaplatení bude diaľnica naša," vysvetlil Faktor. Investor by mal diaľnicu spravovať 25 rokov, súčasťou jej ceny, a teda aj splátok, budú aj náklady na údržbu. To, že sa vďaka tomu cena pre štát predraží Prokopovič a Faktor odmietajú.

Podľa generálneho riaditeľa spoločnosti Doprastav Dušana Mráza by takéto riešenie malo byť pre ministerstvo dokonca lacnejšie. Štát si chce tento model vyskúšať na pilotnom projekte, ktorým má byť 26-kilometrový (km) úsek Lietavská Lúčka - Turany so 7,5 km tunelom. Ak sa osvedčí, nasledovať budú ďalšie. Podľa Faktora by celkovo malo ísť o 95 km diaľnice D1. Tender na investora by mal byť v rámci pilotného projektu spustený v horizonte 1 až 2 mesiacov. Členom víťazného konzorcia sa potom stane aj NDS, ktorá tam vstúpi nepeňažným vkladom vo forme už vykúpených pozemkov, či projektovej dokumentácie. Táto cesta by mala byť hotová v roku 2010. Po spustení diaľnice a po splatení diaľnice ju bude musieť investor odovzdať štátu v technickom stave, ktorý bude rovnaký ako bol po postavení cesty. Preto Faktor očakáva, že diaľnica by mala mať betónový povrch, aby boli náklady na jej údržbu čo najnižšie.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 383
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 085
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 617
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 215
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 804
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 472
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 195
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 500
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 705
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 566

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop