SME
Utorok, 15. jún, 2021 | Meniny má VítKrížovkyKrížovky

Štát chce diaľnice kupovať aj na leasing

Tatranská Lomnica 14. októbra (TASR) - Slovensko nemôže pri stavbe diaľnic v rámci projektov súkromno-verejného partnerstva (PPP) použiť štandardný model.

Ten vychádza z toho, že súkromný investor diaľnicu postaví a určitý čas na nej vyberá aj mýto. U nás však takýto prístup nie je možný. Na tlačovej konferencii v Tatranskej Lomnici o tom informoval minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Pavol Prokopovič.

Na Slovensku je totiž hustota cestnej premávky príliš nízka, a tak by sa návratnosť investície predĺžila na 50 a v niektorých prípadoch možno aj na 100 rokov. "Keďže u nás je premávka 2 až 3-krát nižšia ako v iných krajinách EÚ, toto riziko na seba musel prevziať štát," povedal Prokopovič.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Dušana Faktora je tak u nás použiteľný iba systém PPP, ktorý je podobný leasingu. "Investor diaľnicu postaví a štát mu ju bude postupne splácať. Po jej zaplatení bude diaľnica naša," vysvetlil Faktor. Investor by mal diaľnicu spravovať 25 rokov, súčasťou jej ceny, a teda aj splátok, budú aj náklady na údržbu. To, že sa vďaka tomu cena pre štát predraží Prokopovič a Faktor odmietajú.

Podľa generálneho riaditeľa spoločnosti Doprastav Dušana Mráza by takéto riešenie malo byť pre ministerstvo dokonca lacnejšie. Štát si chce tento model vyskúšať na pilotnom projekte, ktorým má byť 26-kilometrový (km) úsek Lietavská Lúčka - Turany so 7,5 km tunelom. Ak sa osvedčí, nasledovať budú ďalšie. Podľa Faktora by celkovo malo ísť o 95 km diaľnice D1. Tender na investora by mal byť v rámci pilotného projektu spustený v horizonte 1 až 2 mesiacov. Členom víťazného konzorcia sa potom stane aj NDS, ktorá tam vstúpi nepeňažným vkladom vo forme už vykúpených pozemkov, či projektovej dokumentácie. Táto cesta by mala byť hotová v roku 2010. Po spustení diaľnice a po splatení diaľnice ju bude musieť investor odovzdať štátu v technickom stave, ktorý bude rovnaký ako bol po postavení cesty. Preto Faktor očakáva, že diaľnica by mala mať betónový povrch, aby boli náklady na jej údržbu čo najnižšie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa mení dynamika firiem?
  2. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  3. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  4. Po Slovensku na motorke
  5. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  7. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  8. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  9. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  1. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  2. Po Slovensku na motorke
  3. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  4. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  5. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  7. Behind every successful business lies a set of skilled people
  8. Klimatická zmena rozkývala štatistiky škôd na domoch a bytoch
  9. Ako sa mení dynamika firiem?
  10. Hudbou proti holorubom.
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 20 408
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 12 579
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 11 517
  4. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 9 804
  5. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 9 721
  6. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 7 902
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 314
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 6 362
  9. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 5 592
  10. Slovensko v operácii Barbarossa 4 327
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Marian Kočner na súde v prípade Kuciak.

Prípad vraždy Jána a Martiny posúdi Najvyšší súd.


a 1 ďalší 12 h
Poslanec Robert Fico počas odvolávania Mikulca.

Minister vnútra má podporu vlády.


a 3 ďalší 3 h

Neprehliadnite tiež

Miriam Lexmann

Lexmann predpokladá nárast počtu ľudí pod hranicou príjmovej chudoby.


SITA 3m
Ilustračné foto

Prieskum robili aj medzi občanmi Slovenska.


TASR 7m
Ilustračná fotografia.

Cestovné lístky budú týždňové a mesačné.


SITA 15m
Minister životného prostredia Ján Budaj.

Poslancom parlamentu poslali list.


SITA 36m