Bratislava 13. októbra (TASR) - V rámci verejnej súťaže na kúpu po 66 % akcií v dvoch slovenských letiskách v Bratislave a Košiciach figuruje v užšom výbere piatich uchádzačov aj konzorcium Independent Slovak Airport Partners (ISAP). Štát sa rozhodol ponechať si v oboch spoločnostiach po 34 % akcií.
"Stratégia našej ponuky je proeurópska a transparentná. Okrem kúpy akcií ponúkame vláde záväzok, že každému letisku poskytneme prostriedky na rozvojový program." Uviedla to dnes v Bratislave na stretnutí s novinármi Corinne Namblard-Bouverotová, výkonná riaditeľka kapitálového fondu Galaxy Fund, ktorý je finančným partnerom konzorcia ISAP. Galaxy Funds je zameraný na financovanie projektov z oblasti infraštruktúry a dopravy.
Po prehliadke bratislavského letiska a rozhovoroch s manažmentom v Bratislave sa partneri konzorcia zhodli, že kvalita aktív je síce nízka, ale spoločnosť je správne riadená a existuje po vstupe súkromného kapitálu potenciál na dlhodobý rozvoj kombinovanej dopravy. To bude mať efekty pre dopravný systém mesta i jeho obyvateľov. Tomu budú zodpovedať aj ceny v doprave, čím sa splní požiadavka vlády, aby mohlo cestovať viac ľudí a zvýšil sa domáci potenciál v rámci európskych dopravných sietí. Investícia do letiska by mala dopravu prepojiť na cestnú a nákladnú infraštruktúrnu sieť. V lokalite je dosť pozemkov aj na viac rokov. Ponúkaný model transformácie letiska podľa projektu ISAP zabezpečí vyššiu dynamiku pohybu ľudí a viac turistov v regióne.
Rovnako to platí aj pre letisko Košice, ktoré sa transformáciou stane najvysunutejším dopravným uzlom v regióne, napojeným na Maďarsko a Ukrajinu. "Naša odborná expertíza bola vypracovaná z pohľadu budúceho prevádzkovateľa letiska. V nej sa ráta s rozšírením medzinárodných letov a nízkonákladnej prepravy, čo vstupom súkromného kapitálu do spomínaných letísk konzorcium garantuje," potvrdil manažérový riaditeľ spoločnosti Aiport Consulting Vienna (ACV) Johann L. Frank. Popri Galaxy Funds sú ACV, Letisko Kolín-Bonn a SNC Lavalin partnermi konzorcia v prípade ponuky na transformáciu oboch letísk.
Ak konzorcium ISAP vo verejnej súťaži zvíťazí, bude obe letiská rozvíjať a prevádzkovať ako samostatné spoločnosti. "Letiská v Bratislave a Košiciach sú pre nás výzva. O 20 rokov bude tento región patriť k trom s najvyššou dynamikou rozvoja v EÚ. Podunajsko v zozname 25 až 30 významných regiónov je definované ako strategická oblasť s orientáciou na biznis," avizuje Frank.