Štát si začína vyberať mýtny systém

BRATISLAVA - Od roku 2007 si vodiči kamiónov nebudú musieť kupovať diaľničné známky. Peniaze za používanie diaľnic a ciest prvej triedy im bude priamo z účtu strhávať elektronický mýtny systém. Tender na jeho zhotoviteľa plánuje diaľničná spoločnosť ...

Mikrovlnný systém vyžaduje budovanie kontrolných brán na vozovkách (na snímke). Satelitný systém je modernejší, ale napríklad v Nemecku mal technické problémy. ILUSTRAČNÉ FOTO - SME ARCHÍV

BRATISLAVA - Od roku 2007 si vodiči kamiónov nebudú musieť kupovať diaľničné známky. Peniaze za používanie diaľnic a ciest prvej triedy im bude priamo z účtu strhávať elektronický mýtny systém. Tender na jeho zhotoviteľa plánuje diaľničná spoločnosť vyhlásiť v najbližších dňoch. Celá transakcia by mala stáť 12 až 13 miliárd korún, pričom štát očakáva, že o zákazku budú zápasiť nadnárodné spoločnosti. V roku 2011 by na nový systém mali nabehnúť aj majitelia osobných áut.

Rýchly tender

Súčasný systém časových diaľničných známok je nespravodlivý, pretože nezohľadňuje skutočne najazdené kilometre a vedie k odklonu kamiónovej dopravy na cesty nižších tried. Od elektronického mýtneho si ministerstvo dopravy sľubuje zvýšenie poplatkov. Nákladné autá od

3,5 tony by mali platiť 2,7 koruny za kilometer, autá nad 12 ton 5,4 koruny. V roku zavedenia príjmy z mýta majú presiahnuť tržby z diaľničných nálepiek o 2,5 miliardy. Náklady na zavedenia systému pritom nemá znášať štát, ale víťaz tendra. Po nabehnutí systému bude dostávať provízie z výnosov diaľničnej spoločnosti. Pôjde teda o projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP).

Diaľničná spoločnosť má podľa plánu spustiť elektronický mýtny systém začiatkom roka 2007. "Záverom roka 2006 odštartujeme skúšobnú prevádzku," povedal hovorca spoločnosti Marcel Jánošík. Tender na dodávateľa mýtneho zatiaľ nebol vyhlásený, jeho trvanie by nemalo podľa diaľničnej spoločnosti presiahnuť dva mesiace. Počas zostávajúcich viac ako desiatich mesiacov musí dodávateľ systém zhotoviť a uviesť do prevádzky. Niektoré firmy poukázali na to, že tento termín je šibeničný, prakticky nereálny.

Ktorý systém?

S mýtnym sa nespájajú iba časové, ale aj technické problémy. Odborná verejnosť vedie diskusie, ktorý systém mýtneho použiť. Do úvahy prichádzajú dve verzie založené na spôsobe monitorovania automobilov: satelitný a mikrovlnný systém. Obe verzie zastupujú silné lobistické skupiny. Zjednodušene možno povedať, že mikrovlnný systém je starší a odskúšaný, kým satelitný modernejší a flexibilnejší, ale napríklad v Nemecku spočiatku museli jeho zavedenie pre menšie problémy odložiť.

V Česku viedli obhajcovia obidvoch systémov vášnivé diskusie. Do tendra sa totiž pre striktné kritériá neprihlásili firmy ako IBM, Siemens či T-Systems prevádzkujúce satelitnú technológiu. Ponuku podali iba štyri konzorciá, všetky s mikrovlnnou technológiou. Tender čelí ostrej kritike, rôzne kampane,vrátane českého Autoklubu sa snažia súťaž zrušiť. Praha je obvešaná kritickými bilbordmi, na internete prebieha anonymná kampaň, ktorá postup českého ministerstva odsudzuje (www.33miliard.cz ).

Z českého tendra si nechce brať príklad slovenská Národná diaľničná spoločnosť. "Sledujeme dianie v Česku, Maďarsku, kde mali starosti aj s inými verejno-súkromnými projektmi. Očakávame, že sa podobným problémom vyhneme, preto sme si tiež vybrali zahraničného poradcu," povedal hovorca diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík. Poradcom verejnej súťaže je renomovaná konzultačná firma Mott MacDoland. Diaľničná spoločnosť ju však nevybrala súťažnou metódou obstarávania, ale dodatkom k rámcovej zmluve.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 745
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 774
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 053
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 436
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 417
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 381
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 444
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 719
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 342
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 190

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zoznam vecí, na ktorých chce ušetriť štátna zdravotná poisťovňa

Výber úsporných opatrení, ako ho navrhla Všeobecná zdravotná poisťovňa.

TECH

BlackBerry vstáva z mŕtvych, chystá novinku s klávesnicou

Klávesnica, touchpad, dobre čitateľný displej a kvalitné fotoaparáty.

KOMENTÁRE

Pozrime sa na pád predsedu Danka z výslnia

Aj keby výložky z pyžamy neodpáral, určite im už bozkami lásku neprejavuje.

Neprehliadnite tiež

Premiéri krajín V4 sa stretnú k téme nekvalitných výrobkov vo Varšave

Fico v Trnave zdôraznil, že chcú reagovať na niečo, čo nemôžeme akceptovať, aby z nás robili občanov 2. kategórie.

UPC zvyšuje ceny internetu a televízie. Čo môžete robiť?

Káblová spoločnosť mení služby a ceny uprostred viazanosti, ľudia sa búria.

Briti budú múdri a ak budú ľudí potrebovať, pustia ich (rozhovor)

Analytik Next Finance Jiří Cihlář tvrdí, že Veľká Británia si po brexite bude zamestnancov z cudziny vyberať.

Medzi sto najatraktívnejších regiónov Únie patrí aj Bratislavský kraj

Konkurencieschopný región je taký, ktorý dokáže firmám aj obyvateľom ponúknuť atraktívne a udržateľné prostredie na život a prácu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop