Štát si začína vyberať mýtny systém

BRATISLAVA - Od roku 2007 si vodiči kamiónov nebudú musieť kupovať diaľničné známky. Peniaze za používanie diaľnic a ciest prvej triedy im bude priamo z účtu strhávať elektronický mýtny systém. Tender na jeho zhotoviteľa plánuje diaľničná spoločnosť ...

Mikrovlnný systém vyžaduje budovanie kontrolných brán na vozovkách (na snímke). Satelitný systém je modernejší, ale napríklad v Nemecku mal technické problémy. ILUSTRAČNÉ FOTO - SME ARCHÍV

BRATISLAVA - Od roku 2007 si vodiči kamiónov nebudú musieť kupovať diaľničné známky. Peniaze za používanie diaľnic a ciest prvej triedy im bude priamo z účtu strhávať elektronický mýtny systém. Tender na jeho zhotoviteľa plánuje diaľničná spoločnosť vyhlásiť v najbližších dňoch. Celá transakcia by mala stáť 12 až 13 miliárd korún, pričom štát očakáva, že o zákazku budú zápasiť nadnárodné spoločnosti. V roku 2011 by na nový systém mali nabehnúť aj majitelia osobných áut.

Rýchly tender

Súčasný systém časových diaľničných známok je nespravodlivý, pretože nezohľadňuje skutočne najazdené kilometre a vedie k odklonu kamiónovej dopravy na cesty nižších tried. Od elektronického mýtneho si ministerstvo dopravy sľubuje zvýšenie poplatkov. Nákladné autá od

3,5 tony by mali platiť 2,7 koruny za kilometer, autá nad 12 ton 5,4 koruny. V roku zavedenia príjmy z mýta majú presiahnuť tržby z diaľničných nálepiek o 2,5 miliardy. Náklady na zavedenia systému pritom nemá znášať štát, ale víťaz tendra. Po nabehnutí systému bude dostávať provízie z výnosov diaľničnej spoločnosti. Pôjde teda o projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP).

Diaľničná spoločnosť má podľa plánu spustiť elektronický mýtny systém začiatkom roka 2007. "Záverom roka 2006 odštartujeme skúšobnú prevádzku," povedal hovorca spoločnosti Marcel Jánošík. Tender na dodávateľa mýtneho zatiaľ nebol vyhlásený, jeho trvanie by nemalo podľa diaľničnej spoločnosti presiahnuť dva mesiace. Počas zostávajúcich viac ako desiatich mesiacov musí dodávateľ systém zhotoviť a uviesť do prevádzky. Niektoré firmy poukázali na to, že tento termín je šibeničný, prakticky nereálny.

Ktorý systém?

S mýtnym sa nespájajú iba časové, ale aj technické problémy. Odborná verejnosť vedie diskusie, ktorý systém mýtneho použiť. Do úvahy prichádzajú dve verzie založené na spôsobe monitorovania automobilov: satelitný a mikrovlnný systém. Obe verzie zastupujú silné lobistické skupiny. Zjednodušene možno povedať, že mikrovlnný systém je starší a odskúšaný, kým satelitný modernejší a flexibilnejší, ale napríklad v Nemecku spočiatku museli jeho zavedenie pre menšie problémy odložiť.

V Česku viedli obhajcovia obidvoch systémov vášnivé diskusie. Do tendra sa totiž pre striktné kritériá neprihlásili firmy ako IBM, Siemens či T-Systems prevádzkujúce satelitnú technológiu. Ponuku podali iba štyri konzorciá, všetky s mikrovlnnou technológiou. Tender čelí ostrej kritike, rôzne kampane,vrátane českého Autoklubu sa snažia súťaž zrušiť. Praha je obvešaná kritickými bilbordmi, na internete prebieha anonymná kampaň, ktorá postup českého ministerstva odsudzuje (www.33miliard.cz ).

Z českého tendra si nechce brať príklad slovenská Národná diaľničná spoločnosť. "Sledujeme dianie v Česku, Maďarsku, kde mali starosti aj s inými verejno-súkromnými projektmi. Očakávame, že sa podobným problémom vyhneme, preto sme si tiež vybrali zahraničného poradcu," povedal hovorca diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík. Poradcom verejnej súťaže je renomovaná konzultačná firma Mott MacDoland. Diaľničná spoločnosť ju však nevybrala súťažnou metódou obstarávania, ale dodatkom k rámcovej zmluve.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 624
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 139
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 681
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 099
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 257
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 239
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 052
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 988
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 809
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 794

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žiadne potraviny a autobus raz za týždeň. Okraj kraja, na ktorý sa zabudlo

Ľudia v Prešovskom samosprávnom kraji o práci župana veľa nevedia. Trápia ich najmä cesty a nezamestnanosť, ale aj životné prostredie.

EKONOMIKA

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

Neprehliadnite tiež

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní na Slovensku vyhýbať ťažšie

Ministerstvo financií vysvetľuje, že zmenou chce zakročiť proti agresívnemu daňovému plánovaniu a presunu ziskov mimo územia Slovenskej republiky.

Silné euro znepokojuje šéfa Európskej centrálnej banky

Ďalší rast eura by mohol negatívne ovplyvňovať export eurozóny a brzdiť prebiehajúce zotavovanie jej ekonomiky.

Diaľnica z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu bude meškať, priznali diaľničiari

Diaľničiari nie sú spokojní s postupom prác na vonkajších objektoch stavby.