Žilina 12. októbra (TASR) - Vývoj v automobilovom priemysle na Slovensku naberá charakteristiku druhej fázy rozvoja. Ak bol do roku 2000 charakteristický skôr montážnymi a manuálnymi prácami, v súčasnosti sú to investície, ktoré za posledné štyri roky neklesli pod 20 miliárd Sk. Pri príležitosti otvorenia 8. Národného fóra produktivity to dnes v Žiline skonštatoval prezident Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) a prezident Zväzu priemyslu Jozef Uhrík.
Prezident ZAP zdôraznil, že zhruba 80 % financií investujú automobilky do veľmi výkonných zariadení. "To znamená, že produktivita práce už prekročila priemer, ktorý je vo svetovom automobilovom priemysle. Táto tendencia je zdravá a projekty pripravované v Žiline majú prvky, ktoré produktivitu práce ešte zvýšia," skonštatoval Uhrík. Pozitívne ohodnotil tiež snahu subdodávateľov na Slovensku dosahovať v jednotlivých prevádzkach špičkovú svetovú úroveň produktivity v automobilizme.
Predseda Správnej rady združenia Slovenského centra produktivity (SLCP) Milan Gregor vo svojom príhovore pripomenul, že pri schvaľovaní programu rozvoja automobilového priemyslu v roku 1999 sa jeho rast odhadoval do roku 2010 na úrovni 160 až 200 miliárd Sk. "Objem inžinierskych služieb pre automobilový priemysel sa odhadoval v roku 2010 na úrovni približne 5 miliárd Sk, pričom sa počítalo s vytvorením asi 15 000 pracovných miest. Produkcia automobilovej výroby bola už v roku 2003 na úrovni 279 miliárd Sk," uviedol Gregor.
Podľa neho je predpoklad, že vysoká úroveň zahraničných investícií do automobilovej výroby sa udrží a v nasledovných piatich rokoch bude ešte rásť. "Dnes zamestnáva automobilový priemysel u nás asi 55 000 ľudí a podľa odhadov to do roku 2010 bude viac ako 100 000. Diskusie o úzkej, jednostrannej orientácii nášho hospodárstva na automobilový priemysel možno odkázať na príklad Rakúska, ktoré už dnes zamestnáva v automobilovom priemysle viac ako 170 000 ľudí," povedal Gregor.
Podľa predsedu Správnej rady združenia SLCP láka zahraničných investorov na Slovensko výborná klíma a lacná pracovná sila. Zdôraznil, že automobilový priemysel je štartovacím impulzom pre rozvoj hospodárstva na Slovensku, čo by mala využiť slovenská vláda. "Ak sa odhaduje, že po roku 2010 sa bude automobilový priemysel s ručnými montážami posúvať smerom na východ, tak musíme za tých pár rokov, ktoré nám zostávajú, veľmi rýchlo investovať do výskumu a vývoja, do prípravy ľudí a do tvorby špičkových hi-tech laboratórií, aby sme dokázali v ďalšom kole zapájať mozgy na Slovensku do rozvoja produktivity a výkonnosti našej ekonomiky," uzatvoril Gregor.