Investičný riaditeľ spoločnosti Zdeněk Kubát v utorok potvrdil, že Penta vlastní prostredníctvom iných firiem asi štvrtinu pozemkov potrebných pre výstavbu paralelnej dráhy. Táto nová dráha je pritom pre rozvoj letiska kľúčová, bez nej by Praha mohla iba ťažko konkurovať veľkým letiskám v okolitých štátoch, ako sú Viedeň, Berlín alebo Mníchov.
Penta či jej kontrolované firmy skúpili celkom niekoľko stotisíc štvorcových metrov (m2) pozemkov, na ktorých sa dráha bude stavať.
Plánované náklady na projekt dráhy sa teraz pohybujú medzi 5 a 7 miliardami Kč, v prepočte 6,6 a 9,2 miliardy Sk.
Letisko Praha sa zatiaľ k návrhom spolupráce nevyjadrilo. "List sme dostali. Vyjadrenia k nemu poskytneme v stredu," povedala hovorkyňa Letiska Praha Anna Kovaříková. "Žiadny písomný návrh od spoločnosti Penta som zatiaľ nedostal. Prípadné spojenie však podporovať nebudem," reagoval minister dopravy ČR Milan Šimonovský.
Letisko Praha nedávno otvorilo nový terminál pre odbavenie cestujúcich. Ten by bez výstavby paralelnej dráhy nebolo možné využívať v plnom rozsahu.
Podľa Kubáta Penta nakupovala parcely prostredníctvom iných firiem preto, aby sa seba neupozornila. Cena, za akú Penta vykupovala od pôvodných majiteľov parcely, sa pohybovala okolo 500 Kč/m2. Teda asi o 100 Kč viac, ako v tom období ponúkala vlastníkom Česká správa letísk (teraz Letiště Praha).
Ak by Penta so spoločnou firmou neuspela, mohol by jej štát pozemky v prospech letiska vyvlastniť. Predstavitelia Penty priznávajú, že z návrhu zákona, ktorý by to umožnil a už prešiel prvým čítaním v snemovni, majú obavy. "Tak, ako je zákon postavený, by to bolo neústavné," povedal Kubát. "Pokiaľ sa tak stane, a my budeme poškodení, budeme vymáhať náhradu," dodáva.
Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.