POTREBU ODSUNUTIA PRIVATIZÁCIE V PRÍPADE ZSSK CARGO POSLANCI ZDÔVODŇUJÚ NAPRÍKLAD TÝM, ŽE ŽELEZNIČNÁ DOPRAVA BY SA DOSTALA ÚPLNE SPOD VPLYVU ŠTÁTU

Novela má odsunúť privatizáciu Carga a elektrární o päť rokov

BRATISLAVA 11. októbra (SITA) - Privatizácia Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) a Slovenských elektrární by sa mala odsunúť o päť rokov. Navrhuje to skupina poslancov z ĽS - HZDS, ktorá ...

BRATISLAVA 11. októbra (SITA) - Privatizácia Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) a Slovenských elektrární by sa mala odsunúť o päť rokov. Navrhuje to skupina poslancov z ĽS - HZDS, ktorá predložila do parlamentu novelu zákona o veľkej privatizácii. "Osobitosť subjektov prirodzeného monopolu je daná ich zvýšeným významom pre hospodársky a sociálny rozvoj spoločnosti. Preto otázku ich privatizácie treba obzvlášť citlivo posúdiť," uvádza sa v dôvodovej správe poslaneckej novely.

Potrebu odsunutia privatizácie v prípade ZSSK Cargo poslanci zdôvodňujú napríklad tým, že železničná doprava by sa dostala úplne spod vplyvu štátu. Strategický, alebo špekulatívny investor by navyše podľa predkladateľov novely po privatizácii siahol ako prvé k najjednoduchšiemu a najrýchlejšiemu zníženiu nákladov, teda zníženiu stavu zamestnancov a racionalizácii prevádzky. Štát by po privatizácii nákladnej dopravy navyše nemal z čoho dotovať osobnú dopravu. "Výnosy z privatizácie sa z hľadiska investovania do železníc rozplynú neadresne tak, ako pri iných privatizáciách," tvrdia autori novely.

Neprivatizáciu elektrární poslanci okrem sociálno-ekonomických hľadísk zdôvodňujú aj nejasnosťami privatizačného procesu. Podľa nich totiž nie je jasné, akým spôsobom sa môže zmeniť kúpna cena a nie sú známe všetky záväzky štátu uvedené v zmluve. Za nejasnú považujú predkladatelia legislatívnej úpravy aj časť pasáže o dividendovej politike a rozdelení zisku. "Vzhľadom na uvedené skutočnosti a v situácii, keď má Enel snahu vlastne zmeniť podmienky tendra, je jediné správne riešenie ukončiť rokovanie a nechať naozaj otázku riešenia slovenskej energetiky na ďalšie obdobia," píšu poslanci Milan Cagala, Tibor Mikuš a Katarína Tóthová v dôvodovej správe. Poslanci navrhujú v prípade schválenia účinnosť zákona od 1. januára 2006.

Podľa stanoviska Ministerstva financií SR by však schválenie novely malo značný dopad na rozpočet verejnej správy. Neprivatizácia spomínaných podnikov by totiž ovplyvnilo hotovostné príjmy Fondu národného majetku SR “v roku 2006 v objeme 30 mld. Sk“. Preto je podľa rezortu financií potrebné doplniť Doložku finančných, ekonomických, enviromentálnych vplyvov a vplyvov na zamestnanosť návrhom na úhradu úbytku príjmov.

ZSSK Cargo je v súčasnosti je v procese privatizácie, pričom predbežné ponuky na kúpu 100 % akcií predložilo 14 záujemcov, z ktorých výberová komisia vybrala osem najlepších. Títo vstúpili do záverečnej fázy, ktorým je hĺbkový audit. Záväzné ponuky môžu potenciálni investori predkladať do polovice októbra, pričom celý proces privatizácie chce rezort dopravy ukončiť do konca tohto roka.

Privatizačný proces Slovenských elektrární by sa mal ukončiť ku koncu decembra tohto roku a talianska spoločnosť Enel by tak definitívne vstúpila od 1. januára 2006 do SE ako 66-percentný akcionár. Enel podpísal 17. februára zmluvu o akvizícii 66 % akcií SE za 840 mil. eur, čo je približne 32 mld. Sk.


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  2. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. Leto nekončí!
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  8. Už aj seniori presadajú do SUV
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 378
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 867
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 211
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 722
  5. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 278
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 060
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 023
  8. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 979
  9. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 928
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 627

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prehrali a odišli k medveďom. Danko nie je prvý, kto sa po porážke stratil

Za medveďmi pravidelne chodil Vladimír Mečiar, po neúspešných voľbách sa trikrát vytratil aj Robert Fico.

KOMENTÁRE

Bojkot zasadania vlády vracia Dankovi v hre vážnosť

Tromfom Danka je teraz jeho nevypočítateľnosť, náladovosť.

PRIMÁR

Strachu sa bude dať zbaviť. Vedci ho zničia pomocou svetla

Objav pomôže obetiam traumatizujúcich zážitkov.

Neprehliadnite tiež

Smrť blízkeho majú platiť poisťovne, rozhodol súd. Tie nesúhlasia

Spor, či majú poisťovne platiť blízkym bolestné, sa na Slovensku vlečie už desať rokov.

Tesco otvorilo pri Galante najväčšie distribučné centrum v strednej Európe

Nové centrum sa zameriava na distribúciu potravín, kozmetiky, oblečenia a techniky. Zamestnalo 1 200 ľudí.

Počet turistov v Dubrovníku je neúnosne vysoký, primátor ho chce obmedziť kvótou

Z krátkodobého ekonomického hľadiska obmedzenie počtu turistov bude pre mesto nevýhodné.

Minimálna mzda v Česku vzrastie na 12.200 korún, rozhodla vláda

Zvýšenie minimálnej mzdy zohľadňuje priaznivý ekonomický vývoj. Česko má v súčasnosti najnižšiu nezamestnanosť v Európskej únii.