BRATISLAVA 11. októbra (SITA) - Privatizácia Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) a Slovenských elektrární by sa mala odsunúť o päť rokov. Navrhuje to skupina poslancov z ĽS - HZDS, ktorá predložila do parlamentu novelu zákona o veľkej privatizácii. "Osobitosť subjektov prirodzeného monopolu je daná ich zvýšeným významom pre hospodársky a sociálny rozvoj spoločnosti. Preto otázku ich privatizácie treba obzvlášť citlivo posúdiť," uvádza sa v dôvodovej správe poslaneckej novely.
Potrebu odsunutia privatizácie v prípade ZSSK Cargo poslanci zdôvodňujú napríklad tým, že železničná doprava by sa dostala úplne spod vplyvu štátu. Strategický, alebo špekulatívny investor by navyše podľa predkladateľov novely po privatizácii siahol ako prvé k najjednoduchšiemu a najrýchlejšiemu zníženiu nákladov, teda zníženiu stavu zamestnancov a racionalizácii prevádzky. Štát by po privatizácii nákladnej dopravy navyše nemal z čoho dotovať osobnú dopravu. "Výnosy z privatizácie sa z hľadiska investovania do železníc rozplynú neadresne tak, ako pri iných privatizáciách," tvrdia autori novely.
Neprivatizáciu elektrární poslanci okrem sociálno-ekonomických hľadísk zdôvodňujú aj nejasnosťami privatizačného procesu. Podľa nich totiž nie je jasné, akým spôsobom sa môže zmeniť kúpna cena a nie sú známe všetky záväzky štátu uvedené v zmluve. Za nejasnú považujú predkladatelia legislatívnej úpravy aj časť pasáže o dividendovej politike a rozdelení zisku. "Vzhľadom na uvedené skutočnosti a v situácii, keď má Enel snahu vlastne zmeniť podmienky tendra, je jediné správne riešenie ukončiť rokovanie a nechať naozaj otázku riešenia slovenskej energetiky na ďalšie obdobia," píšu poslanci Milan Cagala, Tibor Mikuš a Katarína Tóthová v dôvodovej správe. Poslanci navrhujú v prípade schválenia účinnosť zákona od 1. januára 2006.
Podľa stanoviska Ministerstva financií SR by však schválenie novely malo značný dopad na rozpočet verejnej správy. Neprivatizácia spomínaných podnikov by totiž ovplyvnilo hotovostné príjmy Fondu národného majetku SR “v roku 2006 v objeme 30 mld. Sk“. Preto je podľa rezortu financií potrebné doplniť Doložku finančných, ekonomických, enviromentálnych vplyvov a vplyvov na zamestnanosť návrhom na úhradu úbytku príjmov.
ZSSK Cargo je v súčasnosti je v procese privatizácie, pričom predbežné ponuky na kúpu 100 % akcií predložilo 14 záujemcov, z ktorých výberová komisia vybrala osem najlepších. Títo vstúpili do záverečnej fázy, ktorým je hĺbkový audit. Záväzné ponuky môžu potenciálni investori predkladať do polovice októbra, pričom celý proces privatizácie chce rezort dopravy ukončiť do konca tohto roka.
Privatizačný proces Slovenských elektrární by sa mal ukončiť ku koncu decembra tohto roku a talianska spoločnosť Enel by tak definitívne vstúpila od 1. januára 2006 do SE ako 66-percentný akcionár. Enel podpísal 17. februára zmluvu o akvizícii 66 % akcií SE za 840 mil. eur, čo je približne 32 mld. Sk.