POTREBU ODSUNUTIA PRIVATIZÁCIE V PRÍPADE ZSSK CARGO POSLANCI ZDÔVODŇUJÚ NAPRÍKLAD TÝM, ŽE ŽELEZNIČNÁ DOPRAVA BY SA DOSTALA ÚPLNE SPOD VPLYVU ŠTÁTU

Novela má odsunúť privatizáciu Carga a elektrární o päť rokov

BRATISLAVA 11. októbra (SITA) - Privatizácia Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) a Slovenských elektrární by sa mala odsunúť o päť rokov. Navrhuje to skupina poslancov z ĽS - HZDS, ktorá ...

BRATISLAVA 11. októbra (SITA) - Privatizácia Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) a Slovenských elektrární by sa mala odsunúť o päť rokov. Navrhuje to skupina poslancov z ĽS - HZDS, ktorá predložila do parlamentu novelu zákona o veľkej privatizácii. "Osobitosť subjektov prirodzeného monopolu je daná ich zvýšeným významom pre hospodársky a sociálny rozvoj spoločnosti. Preto otázku ich privatizácie treba obzvlášť citlivo posúdiť," uvádza sa v dôvodovej správe poslaneckej novely.

Potrebu odsunutia privatizácie v prípade ZSSK Cargo poslanci zdôvodňujú napríklad tým, že železničná doprava by sa dostala úplne spod vplyvu štátu. Strategický, alebo špekulatívny investor by navyše podľa predkladateľov novely po privatizácii siahol ako prvé k najjednoduchšiemu a najrýchlejšiemu zníženiu nákladov, teda zníženiu stavu zamestnancov a racionalizácii prevádzky. Štát by po privatizácii nákladnej dopravy navyše nemal z čoho dotovať osobnú dopravu. "Výnosy z privatizácie sa z hľadiska investovania do železníc rozplynú neadresne tak, ako pri iných privatizáciách," tvrdia autori novely.

Neprivatizáciu elektrární poslanci okrem sociálno-ekonomických hľadísk zdôvodňujú aj nejasnosťami privatizačného procesu. Podľa nich totiž nie je jasné, akým spôsobom sa môže zmeniť kúpna cena a nie sú známe všetky záväzky štátu uvedené v zmluve. Za nejasnú považujú predkladatelia legislatívnej úpravy aj časť pasáže o dividendovej politike a rozdelení zisku. "Vzhľadom na uvedené skutočnosti a v situácii, keď má Enel snahu vlastne zmeniť podmienky tendra, je jediné správne riešenie ukončiť rokovanie a nechať naozaj otázku riešenia slovenskej energetiky na ďalšie obdobia," píšu poslanci Milan Cagala, Tibor Mikuš a Katarína Tóthová v dôvodovej správe. Poslanci navrhujú v prípade schválenia účinnosť zákona od 1. januára 2006.

Podľa stanoviska Ministerstva financií SR by však schválenie novely malo značný dopad na rozpočet verejnej správy. Neprivatizácia spomínaných podnikov by totiž ovplyvnilo hotovostné príjmy Fondu národného majetku SR “v roku 2006 v objeme 30 mld. Sk“. Preto je podľa rezortu financií potrebné doplniť Doložku finančných, ekonomických, enviromentálnych vplyvov a vplyvov na zamestnanosť návrhom na úhradu úbytku príjmov.

ZSSK Cargo je v súčasnosti je v procese privatizácie, pričom predbežné ponuky na kúpu 100 % akcií predložilo 14 záujemcov, z ktorých výberová komisia vybrala osem najlepších. Títo vstúpili do záverečnej fázy, ktorým je hĺbkový audit. Záväzné ponuky môžu potenciálni investori predkladať do polovice októbra, pričom celý proces privatizácie chce rezort dopravy ukončiť do konca tohto roka.

Privatizačný proces Slovenských elektrární by sa mal ukončiť ku koncu decembra tohto roku a talianska spoločnosť Enel by tak definitívne vstúpila od 1. januára 2006 do SE ako 66-percentný akcionár. Enel podpísal 17. februára zmluvu o akvizícii 66 % akcií SE za 840 mil. eur, čo je približne 32 mld. Sk.


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 768
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 714
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 711
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 527
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 716
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 717
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 803
  8. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 3 254
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 162
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 952

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov, kriminality.

EKONOMIKA

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

V niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne.

EKONOMIKA

Polícia obvinila úradníka, pýtal si úplatky za dotácie

Zamestnanec Pôdohospodárskej platobnej agentúry si opakovane pýtal úplatky.

Neprehliadnite tiež

Nedostatok vyškolených pracovníkov sa zvyšuje, firmy to núti zvyšovať platy

Nedostatok pracovnej sily sa prejavuje práve v raste personálnych nákladov.

Polícia obvinila úradníka, pýtal si úplatky za dotácie

Zamestnanec Pôdohospodárskej platobnej agentúry si opakovane pýtal úplatky.

Čína sa vlani stala najväčším obchodným partnerom Nemecka

USA však zostali najdôležitejším exportným trhom pre Nemecko.

Spiatočné letenky do Ameriky sa už predávajú za menej ako 150 eur

Nórska nízkonákladová letecká spoločnosť Norwegian už predáva letenky za menej ako sto eur.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop