Americký dodávateľ autopríslušenstva Delphi požiadal o ochranu pred veriteľmi

New York 9. októbra (TASR) Druhý najväčší dodávateľ autopríslušenstva na svete, spoločnosť Delphi, vyhlásila platobnú neschopnosť po tom, čo stroskotali ...

New York 9. októbra (TASR) Druhý najväčší dodávateľ autopríslušenstva na svete, spoločnosť Delphi, vyhlásila platobnú neschopnosť po tom, čo stroskotali jej rokovania s odbormi. Žiadosť o ochranu pred veriteľmi podľa kapitoly 11 amerického konkurzného práva bola podaná na súde v New Yorku, oznámil koncern v sobotu v meste Troy pri Detroite. Delphi oznámil, že si vezme ďalšie úvery vo výške 4,5 miliardy USD, v prepočte 145,1 miliardy SKK, aby mohol financovať sanáciu. Akcie tohto dodávateľa, ktorý je na celom svete po firme Bosch číslo 2, stratili medzitým v piatok jednu tretinu svojej hodnoty.

Mzdy, renty a zdravotná starostlivosť o zamestnancov a pracujúcich dôchodcov sa teraz výrazne znížia. Okrem toho sa očakáva, že táto bývalá dcéra koncernu General Motors (GM) zatvorí niekoľko závodov. Konkurzné konanie sa nedotkne spoločností Delphi, ktoré sa nachádzajú mimo Severnej Ameriky.

Ceste ku konkurznému sudcovi nebolo možné zabrániť, inak by sa nedalo dosiahnuť, aby štruktúra nákladov spoločnosti Delphi bola opäť konkurencieschopná, uviedol šéf predstavenstva Robert S. Miller. Koncern môže teraz podľa kapitoly 11 aj proti vôli odborov presadiť tvrdšie opatrenia. V zásade však existencia Delphi nie je ohrozená, konštatoval Miller. Firma očakáva v roku 2005 stratu vo výške rádovo niekoľkých stoviek miliónov USD.

Delphi Cor. so sídlom v meste Troy, v americkom štáte Michigan, sa v roku 1999 vyčlenil z GM. Okrem vysokých tarifných, zdravotných a dôchodkových nákladov spoločnosť negatívne pocítila aj veľké zníženie výroby koncernu GM, ktorý je stále najdôležitejším zákazníkom. Platobná neschopnosť by bola bolestivá aj pre bývalú materskú spoločnosť, najväčšiu automobilku GM. Pretože keď sa v roku 1999 oddelila od Delphi, obe strany sa dohodli, že GM prevezme výplatu dôchodkov za tohto najväčšieho amerického dodávateľa, ak sa Delphi zrúti pred rokom 2007. GM zaznamenáva sám stratu a uberá sa cestou radikálnych úspor.

Delphi dodáva okrem iného elektroniku do áut, systémy na riadenie a vnútorné vybavenie. V minulom roku dosiahla spoločnosť obrat 28,6 miliardy USD a stratu 4,8 miliardy USD. Za prvých 6 mesiacov tohto roka pri obrate 13,9 miliardy USD zaznamenala ešte raz červené čísla, 741 miliónov USD.

Spoločnosť zamestnáva na celom svete 185 000 ľudí v 167 vlastných závodoch a 41 spoločných podnikoch. V USA má Delphi 33 000 zamestnancov, ktorí sú organizovaní v odboroch. Z toho približne 24 000 zamestnancov a asi 12 000 pracujúcich dôchodcov patrí k odborovému zväzu pracujúcich v automobilovom priemysle UAW. Akcie Delphi v piatok v dôsledku špekulácií o platobnej neschopnosti ešte raz dramaticky klesli o 49,1 % na 1,12 USD, pričom za posledných 12 mesiacov dosiahli najvyššiu hodnotu 9,28 USD v decembri 2004.

Informoval o tom nemecký denník Handelsblatt na svojej internetovej stránke www.handelsblatt.de

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 572
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 107
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 376
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 448
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 389
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 877
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 586
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 442
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 437
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 852

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Prima bankou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop