Bratislava 5. októbra (TASR) - Sociálna poisťovňa (SP) odmieta vyjadrenia, že o povinnosti predkladať mesačné výkazy elektronicky, ktorá sa od 1. októbra dotýka zamestnávateľov s 9 a viac zamestnancami, rozhodla zo dňa na deň a malé firmy sa na tento krok nemohli pripraviť včas.
"Už 19. januára 2005, keď Rada riaditeľov SP rozhodla o takejto povinnosti pre zamestnávateľov s 20 a viac zamestnancami, informovala o tom, že v krátkom čase rozšíri túto povinnosť aj na zamestnávateľov s nižším počtom zamestnancov. Dôvodom bol práve záujem poskytnúť menším podnikateľským subjektom dostatok času na prípravu," informovala TASR riaditeľka odboru komunikácie s verejnosťou SP Vladimíra Pôbišová.
Podľa SP nie sú pravdivé ani informácie, že pre živnostníkov z tejto povinnosti vyplývajú finančné náklady na zakúpenie drahých softvérov. "Príslušný softvér je k dispozícii zadarmo a poskytuje ho viacero spoločností," upozorňuje Pôbišová.
"Sociálna poisťovňa má ambíciu byť lídrom v elektronickej komunikácii s klientmi. Preto zavádza postupy, ktoré postupne obmedzujú papierovú komunikáciu a v záujme efektívnejšieho a presnejšieho spracovávania údajov garantujú zjednodušenie komunikácie medzi SP a zamestnávateľmi," vysvetľuje Pôbišová. Podľa nej sa tak zvýši kvalita predkladaných a spracúvaných údajov, čo je nevyhnutným predpokladom na plynulé zvládanie úloh, ktoré má SP v oblasti starobného dôchodkového sporenia.
"SP zohľadňuje potreby a možnosti podnikateľov a živnostníkov, preto aj naďalej ponecháva možnosť v odôvodnených prípadoch písomne požiadať príslušnú pobočku SP o udelenie výnimky z povinnosti predkladať mesačný výkaz poistného a príspevkov v elektronickej forme," ubezpečuje Pôbišová.