Bratislava 22.marca (TASR) - Delenie činností Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) medzi dva nástupnícke subjekty tak, ako to predpokladá Projekt transformácie a reštrukturalizácie ŽSR, by sa malo ukončiť do konca tohto roka. Nasledovať bude stabilizácia týchto subjektov. To, či sa podarí dodržať termín začatia samotnej transformácie, stanovený na 1. júla 2001, závisí od termínu schválenia súvzťažných zákonov vládou a Národnou radou SR.
Ako na dnešnej tlačovej besede uviedol Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Jozef Macejko, nutné bude novelizovať predovšetkým zákon o dráhach z roku 1996, schváliť zákon o novovzniknutej Železničnej spoločnosti (ŽS), a. s., ako aj novelizovať zákon č. 258 z roku 1993. Podľa slov generálneho riaditeľa sekcie železničnej dopravy MDPT Dušana Pajdlhausera zmyslom novelizácie je určenie podmienok uzatvárania zmlúv o výkonoch vo verejnom záujme s oboma nástupníckymi spoločnosťami.
Ďalším okruhom, ktorý bude nutné z dôvodu implementácie projektu zabezpečiť, je prechod záväzkov na nástupnícke subjekty. J. Macejko uviedol, že "ťažisko úverov so štátnou zárukou ostane v samotnej inštitúcií ŽSR, v kompetencii ktorej bude prevádzka, údržba a riadenie dopravnej cesty". Novovytvorená Železničná spoločnosť, a. s., so 100-% účasťou štátu prevezme po odčlenení od súčasných ŽSR záväzky z úverov, čerpaných na obnovu vozňového parku, nakoľko sa stane prevádzkovateľom obchodno-podnikateľskej činnosti.
Projekt transformácie a reštrukturalizácie železníc schválila vláda SR v októbri minulého roka. Ten v priebehu roka 2001 predpokladá prepustenie 12 až 15 % zo súčasného počtu zamestnancov. K ultimu roku 2000 pracovalo v ŽSR 45 407 pracovníkov.
* sch gl