BRATISLAVA 2. októbra (SITA) - Slovenskí dopravcovia v piatok symbolicky pochovali slovenskú cestnú dopravu. Po smútočnom sprievode z Nitry zinscenovali siedmi dopravcovia spolu s predstaviteľmi Združenia cestných dopravcov ČESMAD Slovakia za ohlušujúceho trúbenia a mierneho dažďa symbolické spálenie rakvy. "Lúčime sa so slovenskou cestnou dopravou, ktorú pochovali vysoké ceny pohonných hmôt a vysoké dane," skonštatoval v rámci smútočného prejavu generálny tajomník ČESMAD-u Roman Kment. Podľa neho mala slovenská doprava nádej vyliečiť sa, k tomu jej však pred pár rokmi zabránilo zvýšenie daní. "Boh nám pomáhaj, ak nie Mikloš," povedal k budúcnosti dopravy na Slovensku Roman Kment.
Symbolickou akciou prejavil ČESMAD nesúhlas so súčasnou extrémne zložitou situáciou v oblasti cien pohonných hmôt. "Požadujeme zníženie spotrebnej dane z pohonných hmôt o 2,50 Sk na liter," uviedol Kment. Podľa neho totiž v súčasnosti náklady na naftu predstavujú 45 % až 50 % z hodnoty celkových nákladov dopravcov, kým na začiatku tohto roka to bolo 30 %, pričom cena nafty sa zvýšila o približne 20 %. Podľa hovorcu a poradcu ministra financií Petra Papanka by zo zníženia spotrebných daní pri súčasnej situácii na trhu profitovali najmä rafinérie a predajcovia. "Ak rastú ceny a zároveň rastie dopyt, predajcovia nemajú dôvod nezvyšovať ceny ďalej," povedal Papanek. Zníženie spotrebnej dane by pritom podľa neho znamenalo výpadok príjmov štátneho rozpočtu o 4 mld. Sk, pričom dôvodom rastu cien pohonných hmôt je rast cien ropy na svetových trhoch a nie úprava dane. "Ak niekto navrhuje zníženie spotrebných daní, mal by povedať aj to, ktoré iné dane navrhuje zvýšiť, alebo ktoré výdavky znížiť. Inak ide jednoznačne o populistickú diskusiu," zdôraznil Papanek.
ČESMAD dal vláde ultimátum do polovice októbra. Ak vláda neurobí žiadne kroky na zmenu súčasnej situácie, združenie pristúpi k nátlakovým akciám, ktoré však bližšie nešpecifikovalo. Podľa Kmenta nie je nutné štrajkovať alebo blokovať dopravu, vládu by však malo osloviť predovšetkým rokovanie a argumenty dopravcov. "Budúcnosť dopravcov nemôže stáť na tvrdohlavosti jedného človeka," skonštatoval Kment. Združenie zároveň vyzýva dopravcov, aby zvýšené náklady premietli do cien napríklad ako zvýšený palivový príplatok, aby tak bolo jasné, že nejde o zvyšovanie marží dopravcov.