NDS uvažuje o výstavbe betónových diaľnic

Bratislava 29. septembra (TASR) - Národná diaľničná spoločnosť (NDS) uvažuje o výstavbe betónových diaľnic. Betónové cesty tvoria na Slovensku len 1 až ...

Bratislava 29. septembra (TASR) - Národná diaľničná spoločnosť (NDS) uvažuje o výstavbe betónových diaľnic. Betónové cesty tvoria na Slovensku len 1 až 2 % z celkového počtu ciest, pričom v krajinách Európskej únie (EÚ) sa pohybuje toto číslo okolo 40 až 60 %, uviedol dnes na medzinárodnej konferencii Cementobetónové vozovky 2005 investičný riaditeľ NDS Peter Gandl.

"V blízkej budúcnosti plánujeme rozšíriť úsek medzi Bratislavou a Trnavou o jeden jazdný pruh, pričom jednou z podmienok bude výstavba cementobetónovej vozovky," dodal Gandl. Na Slovensku sa betónový povrch použil okrem tunelov Horelica, Branisko a Sitiny napr. na hraničných priechodoch v Rusovciach a Kútoch a v Bratislave na niektorých úsekoch mestských komunikácií.

"Betónové vozovky majú dnes prakticky rovnaké vstupné náklady ako asfaltové," konštatoval výkonný riaditeľ Zväzu výrobcov cementu a vápna SR Zoltán Demján. Medzi ďalšie výhody betónových ciest oproti asfaltovým patrí podľa neho dvojnásobná životnosť, ktorá je pri betónových cestách okolo 40 rokov a o 40 až 60 % nižšie náklady na opravy a údržbu. "Okrem toho majú väčšiu odolnosť voči dopravným zaťaženiam, vyššiu bezpečnosť premávky, odolnosť voči požiarom a prinášajú aj úsporu pohonných látok," tvrdí Demján. S úsporou pohonných látok súvisí aj zníženie emisií CO2 až o 20 %. Navyše, stavebný materiál betón je 100-% recyklovateľný.

Vo väčšine štátov EÚ, ako napr. v Belgicku, Nemecku, Francúzsku, Rakúsku, Česku či Slovinsku postupne prechádzajú výhradne na cementobetónové povrchy, odznelo na dnešnej konferencii. V Rakúsku sa proces prechodu na cementobetónové vozovky spustil začiatkom 90. rokov. V súčasnosti tento proces zintenzívnil vývoj technológií, ktorý dnes umožňuje robiť rozsiahle opravy na vysoko frekventovaných miestach v priebehu niekoľkých hodín, pričom dĺžka tvrdnutia betónu je podstatne kratšia. V Česku zistili, že náklady na výstavbu, údržbu a opravu cementobetónových vozoviek tvoria len takmer polovicu nákladov potrebných na asfaltový povrch.

"Cementobetónové vozovky patria vzhľadom na svoje vynikajúce vlastnosti a dlhodobú ekonomickú výhodnosť v súčasnosti medzi najprogresívnejšie spôsoby výstavby diaľnic, rýchlostných komunikácií a mestských úsekov s najvyšším dopravným zaťažením," uzavrel Demján.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 11 051
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 153
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 6 102
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 5 292
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 106
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 4 809
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 119
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 3 038
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 195
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 027

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Najnebezpečnejší text na facebooku napísal jeho zakladateľ

Mark Zuckerberg chce použiť silu firmy na to, aby zmenil podobu našej spoločnosti. Bol by veľmi nebezpečným spasiteľom.

BLOG TRANSPARENCY

Ombudsmanka: Lajčák opakovane porušoval ústavu

V zdôvodnení vysvetľuje, čo ministerstvo nespravilo.

EKONOMIKA

Dodávateľ nemocníc dostal pokutu za biele kone z Cypru

Prvý postih za neprehľadnú vlastnícku štruktúru je právoplatný.

Neprehliadnite tiež

Marcinčin: Vidíme obrovský záujem o sociálne podniky

Vznik sociálnych podnikov má byť podporený z Európskeho sociálneho fondu.

V Berlíne otvorili prvé vegetariánske mäsiarstvo

Výrobky sú zložené prevažne zo sóje, korenia a ďalších rastlinných zložiek.

Za úplatky ide obvinený úradník do väzby

Za mrežami môže stráviť bývalý zamestnanec štátnej agentúry tri až osem rokov.

Lajčák porušil zákon aj ústavu, tvrdí ombudsmanka. Tranparency podáva žalobu

Po rozhodnutí ombudsmanky má ministerstvo zahraničných vecí dvadsať dní na to, aby dokumenty zverejnilo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop